Permalänk
Medlem

Lite annorlunda Glowpad [bilder]

okej! dags för lite Glowpadbygge!

Blev sugen på att bygga en glowpad för några dagar sedan. Ville inte kopiera någons rätt av så jag försökte göra min lite speciell.
allt dokumenterat med bilder såklart

material:
2 st Plexiglasskivor 3 x 20 x 30 från Clas Ohlson (39kr st)
1 st Aluminiumplåt 0,5 x 25 x 40 från Clas Ohlson (35kr)
2 st högintensiva blåa lysdioder artnr: 75-066-60 från Elfa (21,30kr st)
1 st Motstånd 20 ohm artnr: 60-703-20 från Elfa (2,41kr)
1 st usbkabel 2m (hade hemma)
1 st Epoxy lim (hade hemma)

Gick och köpte plexiglasskivor och aluminiumplåt från clas ohlson.
eftersom det inte fanns tillräcligt tjocka skivor fick det blir två som jag sätter på varandra.

Jag borstar aluminiumplåten med en disksvamp(!).

resultatet

ritsar och böjer av aluminumplåten så jag får en bit som passar.

Limmar plexiglasskivorna på varandra med epoxy-lim.

Limmar på alumiumplåten

Sågar av plexit i rätt storlek och borrar två hål, ungefär 1-1,5cm djupa.

Knipsar av ena kontakten på usb-sladden och löder på ett motstånd och dioderna som jag parallellkopplar

Första testet i dagsljus

och så här ser den ut i mörker

tycker det blev ganska bra. jag e nöjd.
jag har lite kvar att göra dock,
kanterna ska finslipas, dioderna ska fästas och kopplingarna ska döljas. ska kanske bättra på borstningen av metallen också.
bilder när allt e klart kommer...

edit: http://galleri.sweclockers.com/galleri_visa.php?chassi_id=270...

edit2: fixade ett "skydd" för kopplingarna bakom:

blev ganska nöjd aluminium är faktiskt ganska lätt att arbeta med..

Permalänk
Avstängd

Snyggt jobbat:)

Permalänk
Medlem

det där var fint som fan

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Medlem

Fan va nice!! Bra fantasi måste jag säga! Är det sjysst glide i den då?

Visa signatur

..::Nf7 V2.0 -|- Barton 2500+ @ 2315Mhz 1.8Vcore -|- Geforce4 Ti 4200 -|- corsair twinx 512MB pc3200 2.9Vdimm -|- 47-48 grader @ full-load 39-42 @ idle -|- Vattenkylning: Maze3 -|- Black ice extreme (2x120mm fläktar) -|- dual floppy bay reservoir -|- 2x Hydor Seltz L30 pump -|- tygonslang, ½" allaround::..

Permalänk
Medlem

tackar
jorå, helt okej glide.. det ända är att man är lite rädd för att musen ska repa men det ska nog inte inte vara nån större fara

Permalänk
Medlem

Mycket snyggt måte jag säga

Visa signatur

jag har läs och skrivsvårigheter klaga in på min stavning
Chieftec Dragon MediumTower . AMD Athlon 64 3200+ 2.0 GHz . MSI K8T NEO-FIS2R Moderkort Socket 754 . Sapphire Radeon 9800 Atlantis PRO 128MB . TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB m/Winbond 2 st . NEC DVD-brännare IDE ND-2500A . Creative Soundblaster Audigy 2

Permalänk
Medlem

läckert

Visa signatur

Misopedist | SWECLOCKERS FORUM : 109000 medlemmar - Men räkna inte med att få svar på dina frågor!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Den var fin :). Fast skulle man inte kunnat slipa till kanterna lite så man inte ser att du limmat ihop två plexibitar?

Visa signatur

tomt

Permalänk
Medlem

Skulle vara snyggt med jätterundande hörn... Typ kanten som man lägger handleden emot skulle aluminiumet vara "rullat" runt kanten på.

Men ruskigt snyggt var det trots allt

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk

FuNc kaste sig i väggen den där blev ju ruggigt stilren, hur funkar den är det bra respons på den å så ? satans bra jobb minst sagt.

Visa signatur

:: AMD ATHLON64 3200+ S.754 :: MSI K8N NEO PLATINUM :: 1024MB DDR400 :: LEADTEK FX5600 :: 1.0 TB HDD :: ASETEK WATERCHILL :: LIAN LI PC6070 :: HERCULES 19" TFT :: COSSONIC 5.1 HS :: XENIX BLACK TBORD ::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maxxe
Skitfint, Mycket stilrent.
Men jag skulle tro att du nog får klarlacka, kommer
nog slita mäkta mycket på musen annars,
men som sagt, riktigt snyggt!

MVH Maxxe

hmm.. klarlacka är nog ingen dum idé.. det får nog bli så.

Citat:

Pandrone
Den var fin . Fast skulle man inte kunnat slipa till
kanterna lite så man inte ser att du limmat ihop två plexibitar?

som jag skrev i mitt första inlägg så ska jag göra det..
bilder när det är klart kommer strax

Citat:

BlackBird
Skulle vara snyggt med jätterundande hörn... Typ kanten som man lägger handleden emot skulle aluminiumet vara "rullat" runt kanten på.

Men ruskigt snyggt var det trots allt

hade tänkt göra rundade hörn från början men gjorde inte det pga brist på ork jag tycker det ser ganska stilrent ut fyrkantigt annars..

Citat:

[X]BartoN
FuNc kaste sig i väggen den där blev ju ruggigt stilren, hur funkar den är det bra respons på den å så ? satans bra jobb minst sagt.

inge fel på respons, minst lika bra som min andra "no name" musmatta..

kul att många tycker det ser bra ut
kommer som sagt fixa till lite till på den innan jag anser att den e klar.

föresten,
nån som har en idé på hur jag kan dölja alla sladdar och motstånd bakom glowpaden?

Permalänk
Medlem

ere bara jag som tycker musmattan e äckligt hög? 3*2+0,5=6,5mm... de e högt.. men de måste väl det när man ska ha lysdioder i...

personligen så gillar jag inte glowpad, men aluminiumet som du borstade blev grymt snyggt, smart med disksvampen

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

hmm.. kommit fram att jag ska göra en liten "låda" av aluminium bakom.. lägger upp en bild på hur det ska se ut snart.

Permalänk
Medlem

Nice work, bara att fixa ett matchande lian-li om du inte redan har det

Visa signatur

: AMD Ryzen 2600X : 32GB Corsair : Nvidia RTX 2070 :

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LecToR
Nice work, bara att fixa ett matchande lian-li om du inte redan har det

mjo, det blir väl till att köpa ett..

här är en paint-skiss av hur jag tänkt dölja kopplingar och sladdar:

hela lådan ska vara i ett bockat aluminiumstycke som jag sätter fast bakom.

Permalänk
Medlem

Det där måste vara en av dom snyggaste glowpaddarna jag sett iaf
Bra jobbat!

Permalänk
Medlem

Blev ju skitsnyggt att borsta med tvättsvamp

Som nån sa så är den nog lite för hög (i mitt tycke) men snyggt blev det

Permalänk
Medlem

riktigt stiligt!!
men hur starka är dina lysdioder?? mina på 3000 mcd lös inte upp speciellt mycket.. Måste dom va ännu starkare??

Permalänk

Fett snyggt!! Jag har väntat på något annat än alla dessa fula trächassin. 10/10 utan tvekan!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xeroxx
riktigt stiligt!!
men hur starka är dina lysdioder?? mina på 3000 mcd lös inte upp speciellt mycket.. Måste dom va ännu starkare??

3000? mina är bara på 880mcd! kanske är strålvinkeln som spökar? mina är på 7,5grad tror jag.

Permalänk
Medlem

det är möjligt.. det kanske är mindre strålvinkel på 3mm leds.. har 5 mm oxå som är på 5000 mcd.. dom måste ju lysa upp en liten plexibit.. måste fixa det.. men har inte tillräckligt tjockt plexi till dom..

Permalänk
Medlem

okej, jag har hört att strålvinkeln har nästan lika stor betydelse som antalet mcd.

Permalänk
Medlem

Ju högre strålvinkel desto bättre

Permalänk

finfint.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Du får en 10:a av mig

Visa signatur

-._.-

Permalänk
Medlem

Jag tror jag springer ner till Clas Ohlson och köper lite aluminiumplattor och plexi. Fast det känns tråkigt att göra nått som redan finns...måste komma på nått..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H@sse
Jag tror jag springer ner till Clas Ohlson och köper lite aluminiumplattor och plexi. Fast det känns tråkigt att göra nått som redan finns...måste komma på nått..

man kan alltid förbättra. finns säkert nåt du störde dig på när det gäller min glowpad

Permalänk
Medlem

varför inte köra med en rätt så tjock aluminiumskiva, kanske runt 2mm, och sen så borstar du den... den idén har jag ... du får gärna ta den.. sen kan man ju limma fast en sån där skön handledskudde så blir den ergonomisk oxå.. endast en idé... hyfsat billig och snabbt bygge oxå...

En fråga, gick det enkelt o borsta med disksvampen?

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

En fråga som inte hör detta till; Men har clas ohlson öppet som vanlig söndag imorn?