Permalänk
Medlem

Vill också ha en Mac men det är pengarna som inte räcker. Skulle ialla fall vilja testa en med OSX.

Visa signatur

Linux är inget operativsystem.
http://www.gnu.org/gnu/linux-and-gnu.html

Permalänk
Medlem

Det är rätt så roligt med OSX. Speciellt på min mac som egenteligen inte skall få igång med os nyare än 9.1.

Jag tycker att OSX är skönare på min extremt uppgraderade mac som är nästan 10 år gammal än vad Windows XP är på min XP1800+

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem

Macar kostar mer men håller betydligt längre än en PC också.
Sen kan du i princip köra alla *nix program på OSX, beroende på hur mycket programmet i sig följer standarder och/eller vad det gör.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
Macar kostar mer men håller betydligt längre än en PC också.
Sen kan du i princip köra alla *nix program på OSX, beroende på hur mycket programmet i sig följer standarder och/eller vad det gör.

hur menar du "håller betydligt längre än en PC"..?
rent fysiskt lr vad?
själv betvivlar jag detta starkt.

Visa signatur

Allting har en ände, fibern den har två
Layer 2 loopen har ingen, men den får va med ändå

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ply
hur menar du "håller betydligt längre än en PC"..?
rent fysiskt lr vad?
själv betvivlar jag detta starkt.

Eller, inte "lr".
Sen menar jag att dom går att fortsätta använda utan att behöva uppgraderas.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ply
själv betvivlar jag detta starkt.

Hm… undrar på vilka erfarenheter du grundar det…

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ply

hur menar du "håller betydligt längre än en PC"..?
rent fysiskt lr vad?
själv betvivlar jag detta starkt.

Rent fysiskt och virtuellt, eftersom man just kan uppgradera programmvaran utan att betala skjortan, och hårdvaran är av en betydligt bättre kvalité, som många antagligen har också märkt.

Men visst, det kostar, och det är nått som inte alla har råd med, men samtidigt så är det också en produkt som håller och är uttänkt.

Men jag väntar tills G5 kommer till powerbooken.

Visa signatur

[ MAIN ] ::: Core2 Duo E6600 @ 3.2GHz (8x400) CNPS9500LED-Cu | ASUS P5W DH Deluxe | 2x Corsair XMS2 Twin2X 6400 1024MB | ASUS 7600GS 512MB Silent > SAMSUNG 191T | Sparkle 350W m. Papst 120mm
[ PORTABLE ] ::: Apple PowerBook G4 @ 1.67GHz | 2x Kingston 2700 1024MB | ATI Mobility Radeon 9700 128MB
[ HTPC ] ::: XP1800+ | ASUS A7V8X | 2x Kingston HyperX PC2700 512MB | ATi Radeon 9800pro > SAMSUNG LE-40R71B | DiGN HV7sq | FireDTV

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boethius
Men jag väntar tills G5 kommer till powerbooken.

Tänk om... Tänk om... Tänk om... Tänk om den kommer... Tänk om den kommer på måndag!

Ryktas ju lite (som vanligt i Mac-världen) om att det ska komma nya modeller på måndag. De brukar ju lansera sina grejjer på de största mac-mässorna, och om det är någon sådan på måndag är det kanske inte helt omöjligt? Själv tror jag dock att chansen är väldigt liten, men hoppet är ju det sista som överger människan.

Visa signatur

H.T.I.D.
One man to rule them all.
Jag har en Powerbook G4 667MHz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Potatisen
Själv tror jag dock att chansen är väldigt liten, men hoppet är ju det sista som överger människan.

Bet'ya… så svårt som det är att få fram 740fx nog till alla Xserve…
Komme det en bärbar G5 på WWDC så komme den nog inte ut i butikerna i brådrasket…
Och den stationära G5:an vore väl mer aktuell först…

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boethius
Rent fysiskt och virtuellt, eftersom man just kan uppgradera programmvaran utan att betala skjortan, och hårdvaran är av en betydligt bättre kvalité, som många antagligen har också märkt.

Men visst, det kostar, och det är nått som inte alla har råd med, men samtidigt så är det också en produkt som håller och är uttänkt.

Men jag väntar tills G5 kommer till powerbooken.

Har läst mö om att skärmarna på ibook är skit. Går sönder på olika vis. Hört nåt om det?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Har läst mö om att skärmarna på ibook är skit. Går sönder på olika vis. Hört nåt om det?

Jag har inte hört något om det själv, däremot läste jag någonstans att man skärmen på nyare modeller (av iBook G4) var betydligt bättre än på äldre. De kanske hade kvalitétsproblem och bytte ut den gamla, vem vet.

Visa signatur

H.T.I.D.
One man to rule them all.
Jag har en Powerbook G4 667MHz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Har läst mö om att skärmarna på ibook är skit. Går sönder på olika vis. Hört nåt om det?

Ja detta stämmer men et gäller inte dom nya ibook G4 utan ibook G3 å vem vill ha en G3a när G4 'an finns

Visa signatur

DON'T PANIC!

Permalänk

Själva kvalitén på skärmen är det inget fel på. Men det är ganska dålig betraktningsvinkel på iBookens skärm och färgerna ändras beroende på varifrån man ser på skärmen. Men så länge man inte är beroende av perfekt färgåtergivning och dessutom sitter framför skärmen så är det inga problem. Powerbook 12" har något bättre skärm och Powerbook 17" vet jag har en riktigt bra skärm, men så kostar den också tre gånger så mycket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Har läst mö om att skärmarna på ibook är skit. Går sönder på olika vis. Hört nåt om det?

Senaste iBook G4 känns mycket robust, tror inte den kommer bli känd som en olycksdrabbad modell.

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Har läst mö om att skärmarna på ibook är skit. Går sönder på olika vis. Hört nåt om det?

Var väl lite problem med sladdarna och "stepupkortet" för spänningen till backliten…
Men dels finns det ett utbytesprogram hos apple och dels är det väl någon procent som märker av det…

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva

Hm… undrar på vilka erfarenheter du grundar det…

ptja.. jag har en Macintosh Quaddra 700 och den är apgammal, så visst håller mac.
men jag har pc datorer som är lika gamla..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av boethius

Rent fysiskt och virtuellt, eftersom man just kan uppgradera programmvaran utan att betala skjortan, och hårdvaran är av en betydligt bättre kvalité, som många antagligen har också märkt.

Men visst, det kostar, och det är nått som inte alla har råd med, men samtidigt så är det också en produkt som håller och är uttänkt.

Men jag väntar tills G5 kommer till powerbooken.

programvaran hör ju inte direkt ihop med burken.
man kan köra freebsd på en gammal pc och man behöver således inte betala nått för programvaran. sen undrar jag iofs, bara för man har en mac betyder ju inte det att man får programmen? du tänker kanske på operativsystemet?
det "får" man ju visserligen, lr snarare är det så att dess pris är inkluderat i datorn.

när du säger att hårdvaran i en mac är bättre än i en pc så drar du på något sätt alla pc datorer över en kam. nog finns det bra designade pc datorer med fina komponenter i.
att pc datorer kanske generellt sett håller lägre kvalitet beror väl snarast på att det är fattiga 15 åringar som köper och bygger ihop dom.
men en redig pc är på inget vis sämre än en mac.

macen innehåller ju elektronik som vilken annan dator som helst.. inte direkt så att Mac transistorer är bättre än andra

Visa signatur

Allting har en ände, fibern den har två
Layer 2 loopen har ingen, men den får va med ändå

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av entray
Ja detta stämmer men et gäller inte dom nya ibook G4 utan ibook G3 å vem vill ha en G3a när G4 'an finns

Konstig då dom som lagt inlägg hade alla ibook G4 och senaste inlägget var från den 14:e denna månaden å dom hade allt från några månader till bara några veckor gammla ibook G4 med samma fel hela bunten. Vita fläkar en bit från centrum.
En fick bytt sin men den nya blev lika dan inom loppet av en vecka.

Sedan hade en del problem med att bilden började hoppa upp å ner en hel tråd om det å det var ibook G4 med.
Trode apple var kavlite men dom flästa har haft problem å få dom bytta med för apple hävdar att dom orsakat skadorna själv. Svårt å finan det precis som dom att flera skulle få exakt samma defeckter på samma ställe.
Linger var det problem med också och över skärmen på en del.
Låter inte dom apple har nån vidare kavlite på sina LCD skärmar i alla fall värkade dom som hade massa trul inte det å dom var itne nöjda med apples support heller då det skulle ksota dom 800 dollar å byta skärm.
Så mö som en apple kostar är det fan uselt tycker jag. Så vet inte överväger än om det blir en eller ej.

Så det var ibook G4 å det var massa inlägg från denna månaden fram till den 14:e så vet e fan om ajg vågar funderar på en vanlig PC med en 1.4Ghz centrino.

Citat:

Var väl lite problem med sladdarna och "stepupkortet" för spänningen till backliten…
Men dels finns det ett utbytesprogram hos apple och dels är det väl någon procent som märker av det…

Vill ju gärna få en produckt som kostar så satans mö som är hög kvalite. För det priset begär i alla fall jag att kvaliten är den bästa på marknaden för hemma PC.
Eftersom ajg inte får råd till apple care för 3 lakan desutom är 1 års begränsad garanti rätt kast när man pröjsar så mö så vill ju inte gärna behöva släga skiten 1.5 år senare om skärmen pajjar då den kostar mer å byta än vad datorn är värd.

Permalänk

Lite svårt att läsa vad du skriver med den stavningen. Jag skriver det här på en iBook G4 och jag känner inte igen något av det du beskriver. Men jag kan hålla med om att byggkvalitén på iBook skulle kunna vara lite högre, den är godkänd men långt ifrån Powerbookarna. Jag irriterade mig på en knarrande styrplatta-knapp men problemet försvann efter ett tags användande. Jag antar att det är eftersom datorn är byggd i plast, helhetsintrycket av iBooken är trots det att det är en vädligt stabil och stryktålig dator. Plasten är polykarbonat om jag minns rätt och kärnan är i magnesium.

Permalänk

pa1983 sitter inne med en del vettig kunskap, och om han bara lärde sig stava så kunde kanske vi andra också få ta del av den...

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
pa1983 sitter inne med en del vettig kunskap, och om han bara lärde sig stava så kunde kanske vi andra också få ta del av den...

vet inte men alltså försa intrycket när jag kom in i ibook delen av forumet var å kollade framföralt LCD kategorin så var det ju bara problemtråd på problemtråd men folk som hade samma fel på samma ställen på skärmen som enligt mig borde tyda på att nåt gåt galet när dom tillvärkat den serien.

Sedan att apple började säga til dom när dom rigde att deta fel inte existerar då flera ringt in och tom vägrar byta skärmen på garantin utan ska ha 800 dollar gör mig skeptiskt till å köpa en då jag hatar å inte veta om jag råkar ut för ett känt fabrikationsfel så komemr jag itne få den lagad.
13K är itne å leka med fan en månadslön för mig.

Har läst svenska å engelska 2 gånger suger påt bara är så.

Permalänk
Medlem

Visst, betraktningsvinkeln är inte jättehög, men jag delar inte min dator med nån hela tiden så det struntar jag i, färg återgivningen och kontrasten skulle också kunna vara högre/bättre, men ville jag ha bättre kvalitet på skärmen hade jag köpt en Powerbook, inte en iBook.

EDIT: Och att folk inte kan spara pengar i ett par månader för att köpa nåt som håller i flera år känns ju ganska konstigt, men men.

Permalänk
Medlem

min ibook är kalas. inga defekter på den. har inte hört ngt ont om dem. däremot så var det en heldel skärmfel på de nya pb 15" när de kom i höstas fast det lär vara fixat nu.
$800 låter lite väl mycket för att byta ut skärmen på en dator som kostar ~$1100

Visa signatur

fire walk with me.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
Visst, betraktningsvinkeln är inte jättehög, men jag delar inte min dator med nån hela tiden så det struntar jag i, färg återgivningen och kontrasten skulle också kunna vara högre/bättre, men ville jag ha bättre kvalitet på skärmen hade jag köpt en Powerbook, inte en iBook.

EDIT: Och att folk inte kan spara pengar i ett par månader för att köpa nåt som håller i flera år känns ju ganska konstigt, men men.

köpa nåt för en hel lön som sedan pajjar å strular är inte kul heller.

Citat:

min ibook är kalas. inga defekter på den. har inte hört ngt ont om dem. däremot så var det en heldel skärmfel på de nya pb 15" när de kom i höstas fast det lär vara fixat nu.
$800 låter lite väl mycket för att byta ut skärmen på en dator som kostar ~$1100

ne knappast orimligt är en 6000 svenska kr å det kostar det tex att byta skäremn på min bärbar PC om den pajjar har kollat. Jobb inkluderat i priset vet du.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Vill ju gärna få en produckt som kostar så satans mö som är hög kvalite. För det priset begär i alla fall jag att kvaliten är den bästa på marknaden för hemma PC.
Eftersom ajg inte får råd till apple care för 3 lakan desutom är 1 års begränsad garanti rätt kast när man pröjsar så mö så vill ju inte gärna behöva släga skiten 1.5 år senare om skärmen pajjar då den kostar mer å byta än vad datorn är värd.

För det första så är det en dator för privatpersoner och inte för affärsbruk (det är PB:n)… sen hittar man väl inte så mycket bärbart över huvud taget som är billigare… och kvaliteen är deffinitivt bättre på iBooken än på peze för samma pengar… (givetvis har jag inte ägt allt, men man hör och ser bland polarna)

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983

köpa nåt för en hel lön som sedan pajjar å strular är inte kul heller.

1. Det är alltid strul med hemelektronik i början, speciellt datorer och mobil telefoner. T ex vissa spel går inte att spela för ens man har laddat ner en patch osv. Eller moderkort som vägrar att vara kompatibel med nått innan första BIOS flashandet. Jag tror det har ordnat sig, annars hade jag nog inte en haft tanken på en mac. Man ska därför vänta av tills allt har lugnat sig och revision 2 kommer ut

2. Jag tror inte jag skulle köpa en dator, speciellt en som ska hålla längre, utan 3 års garanti. Det vore ju väldigt korkat egentligen. Det va därför jag valde en Dell Latitude i början eftersom dom erbjuder en fruktansvärt bra service (tro mig, jag har maxat och testat den, den fungerar, man måste bara va rakt på sak och inte låta sig bli lurad )

3. En kollega till mig har precis köpt 15" powerbooken. Jag måste säga att den är väldigt bra utvecklad, både hårdvaru mässigt och mjukvarumässigt som helhet, nästan en symbiotisk relation. Det ända "felet" jag hittade va att när man stängde den så märkte jag att skärmen inte fastnade utan lämnade en liten springa, vilket kändes väldigt märkvärdigt. Och upplösning känns för låg, om man då är van vid 1920x1200 på en 15.4". Visserligen en vane sak, men det finns programm som värkligen fungerar bättre på höga upplösningar. Iaf så tyckte jag också att det fanns gott om kontakter och portar, men att dom va på sidorna är ju inte så kul om man ska kunna arbeta med en extern mus vid sidan om. Visst, lite mindre krångligt att komma åt, men destu krångligare meda alla kablar som hindrar en. Visserligen har jag sett värre på en pc, där cdrommen va precis under ljud utgången och firewire porten, grovt bra! DVI porten va ju en kul överraskning, och den ger burken en high end känsla vilket jag sällan får en känsla när det gäller laptops.

4. Tänkte bara säga att mac har fattat hur framtidens operativsystem ska se ut, UNIX KOMPATIBLA Hade mina programm fungerat på linux så hade jag nog inte startat denna tråd :), men det gör dom med mac, och macosx=FreeBSD.

5. Ursäkta min dyslektiska stavning.

Visa signatur

[ MAIN ] ::: Core2 Duo E6600 @ 3.2GHz (8x400) CNPS9500LED-Cu | ASUS P5W DH Deluxe | 2x Corsair XMS2 Twin2X 6400 1024MB | ASUS 7600GS 512MB Silent > SAMSUNG 191T | Sparkle 350W m. Papst 120mm
[ PORTABLE ] ::: Apple PowerBook G4 @ 1.67GHz | 2x Kingston 2700 1024MB | ATI Mobility Radeon 9700 128MB
[ HTPC ] ::: XP1800+ | ASUS A7V8X | 2x Kingston HyperX PC2700 512MB | ATi Radeon 9800pro > SAMSUNG LE-40R71B | DiGN HV7sq | FireDTV

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
pa1983 sitter inne med en del vettig kunskap, och om han bara lärde sig stava så kunde kanske vi andra också få ta del av den...

Vi ska ju tacka gudarna att du inte stavar som din dialekt låter

Nu åter till topic, en tanke som slog mig. Är det en stor prestandaskillnad mellan en ibook på 1ghz och en PB på 1ghz? Går ju i tankar om en PB, men att slänga ut X antal tusen extra bara för att det är coolt är jag inte direkt sugen på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boethius

3. En kollega till mig har precis köpt 15" powerbooken. Jag måste säga att den är väldigt bra utvecklad, både hårdvaru mässigt och mjukvarumässigt som helhet, nästan en symbiotisk relation. Det ända "felet" jag hittade va att när man stängde den så märkte jag att skärmen inte fastnade utan lämnade en liten springa, vilket kändes väldigt märkvärdigt.

Folk tyckte inte det var så roligt med tangent-avtryck i skärmen bara, därför det är så.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
Folk tyckte inte det var så roligt med tangent-avtryck i skärmen bara, därför det är så.

Stog om det. Man skulle behålla skyddsplatsten som kom med mellan tangentbord å skärm å ha i mellan vid transport för å undvicka det.

Permalänk
Medlem

nya iBooks och PowerBooks ute!

http://www.apple.com
http://www.apple.com/swedenstore

- klockfrekvenserna är uppade på alla
- Radeon9700 i några av PowerBookarna
- iBook:arna har nu en mycket mer acceptabel CPU, med 512KB onchip L2, jämfört med 256KB i dom gamla

ångrar att jag inte väntade med att köpa min 15" tills nu

Permalänk
Medlem

*vet* Blev ett frenetiskt uppdaterande när applestore var nere.

Kommer att köpa en PB15 superdrive med 5400rpm hårddisk och 128mb videominne