Permalänk
Medlem

vattenkylnings kit...Hjälp

Jag har lite svårt att bestämam mig när man ser alla vatten kylningar överallt på marknaden men vad jag vet är att jag vill ha något riktigt extremet...
så tänkte fråga lite efter Extrema vatten/peltier kylnings förslag.

hmm har ju för tillfället en zalman 7000A-Cu men cpu tempen går upp i ca 56C fld och den idlar i ca 42.5 med en snäll temp i rummet, så undrar ju vad som är fel med den?

så vill ju ha extremt bra kylning till cpu/gpu/nordbryggan
så att man kan klocka lite,

har dessutom hört att http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=469&session=8940ac7...
ska vara riktigt bra men det står också att man måste kunna isolera bra, vad menar dom? (fattar inte)

så alla förslag är välkomna priset spelar i stort sett ingen roll men det får ju inte överstiga 10.000 om man säger så

Visa signatur

i5-11600K 3.9 Ghz @ 4.9 Ghz, ASUS ROG Strix Z490-A Gaming, Corsair RM850X 850W / 80+ Gold, Fractal Design Celsius S24 / 240mm, Fractal Design Define C
Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) / 3200MHz, 5070Ti x3
///If you Dance with the Devil, the Devil don´t change, the Devil changes you

Permalänk
Medlem

2 pumpar
3 radiatorer
1 tank
block till cpu/gpu/nordbrygga kolla på lite tester!

eller sök lite här i forumet

Permalänk
Medlem

HEHE låter fint som fan...
men vad ska man ha för radiatorer block osv?

Visa signatur

i5-11600K 3.9 Ghz @ 4.9 Ghz, ASUS ROG Strix Z490-A Gaming, Corsair RM850X 850W / 80+ Gold, Fractal Design Celsius S24 / 240mm, Fractal Design Define C

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TaTTaren
HEHE låter fint som fan...
men vad ska man ha för radiatorer block osv?

Grabben... Först och främst, läs Vattenkylning FAQ där finns en del info.

Radiator beror mycket på hur mycket du vill kyla ditt vatten. Om du ska köpa en i butik som är hyfsad och inte allt för dyr skulle jag rekommendera Black Ice Pro, men ska du använd peltier skulle i alla fall jag använda en lite bättre t ex Black Ice Extreme eller Black Ice Extreme II om du har råd med det. Annars kan du alltid gå och köpa en på skroten.

Block skulle jag rekommendera Dangerden RBX till CPU, MAZE 4 till GPU och Z-Chip till MB. Dangerden gör riktiga kvalitetssaker, och har fått mycket bra i tester.

Till pump skulle jag rekommendera Eheim 1250 som inte är allt för dyr men mycket bra och inte särskilt högljudd.

Läs dock på innan du köper, som alla vet, kunskap är makt.

Visa signatur

Abit NF7-S V2.0 | AMD 2500+ @ 3200+ | Sapphire Radeon 9800XT | Corsair 1024MB (2 * 512) CMX512-3200LL | Western Digital 120Gb

Permalänk
Medlem

Mjo Eheim är bra pumpar det vet ju alla men om man änvänder ww i dom så försvinenr ju garantin men det är klart om man skulle köpa en sån så kanske man inte heller behöver använda ww för att den pumpar huggligt med vatten,

ok jag funderar på köpa detta men vet ej....

Black Ice Xtreme II *2
Swiftech MCW5000-P vattenblock, Socket 478
Swiftech MCW40-T GPU-vattenblock m. peltier
Eheim 1250 vattenpump, 20 l/min (evemtuellt 2 beroende på om slangar och kopplingar pallar trycket)
AC Aquatube Vattentank, Titan eller Swiftech fill/bleed-kit 1/2-tum (läste att man inte behöver vattentank då)
har ingen aning om vad jag ska ha för block till chipset dock...

låter det som om detta skulle funka?

Visa signatur

Permalänk

jag skulle rekommendera peltier på cpu'n före gpu'n, då gpu'n genererar mer värme.

så jag skulle köpa:
dd rbx cpu block + peltier
dd maxe4gpu + peltier
dd z block för mb

2x bix2
2x eheim 1250 pumpar

då jag skulle lägga 2 "linor" en som enbart sköter cpu'n och en som sköter gpu+mb då 2 pumpar på rad inte kommer ge lika mycket ur effektivitet, då du kör en pump, en radiator + cpu block på sin slinga och en pump, en radiator och gpu+mb block på den andra linan, sedan skulle jag köra en stor tank gemensamt på ~4 liter eller mer.

då skulle jag koppla

tank -> pump1 -> radiator -> cpu -> tank
tank -> pump2 -> radiator -> gpu -> mb -> tank

så skulle jag koppla och tror personligen att det är det mest effektiva sättet att kyla systemet på.

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Medlem

hmm men finns det någon svensk försäljare att köpa från då eller måste man köpa från danger den ? jobbigt med frakt och skit ju...

Visa signatur

Permalänk

du kan köpa i sverige, men räkna med att hosta upp 200 kr mer per block och likamycket till för pumpen, och radiatorn går på ~500 kr på dd och ~800 kr i sverige.. allt är drygt dyrt här.. man köper utomlands, billigt o bra, och inte speciellt krångligt alls. du får hem ett inbetalningskort, skriv på och hämta ut grejjerna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hmm ok kanske borde bestälal från dd då...
men sidan var ju krånglig eller så är det bara jag som inte fattar den

Visa signatur

Permalänk
Medlem

tycker oxå sidan är krånglig... så jag beställer nog från sverige och köper mig ett färdigt kit waterchill och börjar där med mitt vatten äventyr.

Visa signatur

HP Pavillion DV9005EA
www.cannabisera.se/overgrow.html

Permalänk

du bör inte köpa waterchill då det är dyrt för sin prestanda som är förhållandevis dålig jämfört med andra paket för samma pengar du plockar ihop själv.. defenetivt inget för dig som vill ha högprestanda system.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CatscaN^Tim
jag skulle rekommendera peltier på cpu'n före gpu'n, då gpu'n genererar mer värme.

så jag skulle köpa:
dd rbx cpu block + peltier
dd maxe4gpu + peltier
dd z block för mb

2x bix2
2x eheim 1250 pumpar

då jag skulle lägga 2 "linor" en som enbart sköter cpu'n och en som sköter gpu+mb då 2 pumpar på rad inte kommer ge lika mycket ur effektivitet, då du kör en pump, en radiator + cpu block på sin slinga och en pump, en radiator och gpu+mb block på den andra linan, sedan skulle jag köra en stor tank gemensamt på ~4 liter eller mer.

då skulle jag koppla

tank -> pump1 -> radiator -> cpu -> tank
tank -> pump2 -> radiator -> gpu -> mb -> tank

så skulle jag koppla och tror personligen att det är det mest effektiva sättet att kyla systemet på.

Håller med i stora drag men, jag skulle rekommendera att börja utan peltar och få till en fungerande vattenkylning först.
Sen behövs det inte en 1250 till en GPU/NB slinga!
Tank ger ingen eller extremt liten skillnad i kylförmåga, men underlättar avluftning mycket.

Detta kit skulle jag ha valt idag.

Från Vcore:
D-tek WhiteWater till CPU
D-tek VGA-cooler till GPU
D-tek "fsb" till NB
Eheim 1048 (räcker väldigt långt, och ska du sen ha dubbla pumpar behöver du absolut inte större)
ThermoChill 120.2 (om du har plats för eller vill ha utanför vill säga)
2x SX2 120mm fläktar
3m ClearFlex 1/2" slang

3050 DKK = 3751+frakt

Detta anser jag vara ett mycket kompetent vattenkylningspaket.
När du ser har detta att lira kan du börja fundera på peltar!

Visa signatur

HP Spectre x360 15"
i7-9750H, 16 GB DDR4-2666, GTX 1650 4 GB, 1 TB SSD.