Secondary IDE channel no 80 conductor cable installed ???

Permalänk

Secondary IDE channel no 80 conductor cable installed ???

Secondary IDE no 80 conductor cable installed

min dator rebootar när jag lirar ut2004, detta står när när jag startar
precis efter den listar upp IDE innehållet asså så här:

Primary master ...............blabla..................
Secondary master...............blabla..................
Primary slave...............blabla..................
Secondary slave...............blabla..................

Secondary IDE no 80 conductor cable installed

Visa signatur

intel p4 3000 radeon 9700 1Gb ddr

Permalänk
Medlem

precis vad det låter som. Du har en 40-ledare kabel istället för en 80-ledare kabel, vilket för att de enheter som sitter på secindary IDE max kan gå i UDMA 33

Visa signatur

Confused by earlier errors. Bailing out...
pluggakuten.se - Din läxhjälp på internet

Permalänk
Medlem

Lånar tråden...

Var inne och grottade i burken igår för att snygga upp lite. På sec. IDE satt förut DVD-brännaren på Master och en maxtor250 på slave. Problemet var att de IDE-sladdar som följde med mobo:t är en anings för korta för att ha en HD i racket och brännaren i 5_1/4 slotten på en och samma kabel. Därför hade jag satt HD:n där floppyn satt förut. Problemet nu var att den väsnades för mycket plus att den inte kyldes tillräckligt bra pga dålig luftcirkulation

Kan tillägga att primary IDE är redan full så jag måste helt enkelt ha det kopplat så här plus att kabeln fixar DMA 133.

Det var då jag fick snilleblixten. Jag vänder ju bara på kabeln och låter den delen på kabeln märkt med MASTER sitta på mobo:t och delen märkt MOTHERBOARD sitta som master på brännaren. Sladden såg ju lika dan ut när man vände på den, undantaget avståndet mellan min "nya" master och slave.

Före:
I----------I----I
MB S M

Efter:
I----I----------I
MB S M

Allt funkar frid o fröjd förutom att bootsekvensen visar: "No 80 conductor cable installed".

Finns det någon fara eller nackdel med att ha det kopplat så här?

Visa signatur

Byggare Bob

Permalänk
Hedersmedlem

Nån fara är det inte, men nackdelen är ju att disken inte går med högsta hastighet. Kanske inte så kritiskt men nog så irriterande vid stora överföringar.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

tackar, då får det sitta som det gör tills jag köper nya kablar, har inte märkt av någon större skillnad i överföringshastighet från disken ännu.

Visa signatur

Byggare Bob