Permalänk
Medlem

weird: Hur menar du att din är gjort? Min är långt ifrån effektiv, det kan jag själv säga :). Visste inte att preg_match fanns, om det är det du menar, så jag har kört massa preg_replace för att få bort taggar och liknande, sen har man allt innehåll på olika rader, fungerar hyfsat.
Men, att få en direktlänk till nåt som är lättare att läsa, och framför allt snabbare (och mindre tungt för forumet), blir ju mycket bättre.

Permalänk
Medlem

Håller med weird om edin samtycker måste det vara smartast att köra direkt mot databasen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
weird: Hur menar du att din är gjort? Min är långt ifrån effektiv, det kan jag själv säga :). Visste inte att preg_match fanns, om det är det du menar, så jag har kört massa preg_replace för att få bort taggar och liknande, sen har man allt innehåll på olika rader, fungerar hyfsat.
Men, att få en direktlänk till nåt som är lättare att läsa, och framför allt snabbare (och mindre tungt för forumet), blir ju mycket bättre.

Om du använder regular expressions så är det i alla fall en början. Men du gör lite tvärt om mot vad man borde göra. Istället för att ta bort det du inte vill ha bör du ta fram det du vill ha istallet. Sen kan du med hjälp av match-objektet spotta ut informationen exakt hur du vill. Så har jag gjort, och jag spottar sedan ut det som en XML/XHTML fil som sedan folk kan använda som source och lägga in sina XSL'er eller liknande. Det tror jag är det mest effektiva sättet för att nå ut till alla olika typer av "läsare". Jag sitter just nu på jobbet så jag kan inte visa hur jag gjort, eller snarare hur det ser ut men jag ska försöka skriva klart det under veckan med tillhörnade XSL'er om nu inte Swec gör det själva.

Visa signatur

Visionär bakom Sveriges största publika spelsatsning. Säger jag mer så blir jag förmodligen bannad igen.

Ställ krav! Involvera er! Tänk utanför sandlådan.

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt hur du menar, just nu bygger jag vidare på toffe_s kod och det verkar fungera bra.

Teorin är:
Plocka ut delarna jag vill ha match_all.
Visa delarna.

Kanske misstolkade men menar du att man ska visa det i ett format som enkelt kan plocka ur informationen med match? Ex:
<rubrik>Forumet på handdatorn</rubrik>
<skapare>s.c.s.i.</skapare>
<datum>blabla</datum>

Eller?

edit: toffe_ : Jag upptäckte en sak nu, lägger du in s som modifier så kommer . att gälla även nya rader, alltså multiline.
edit: Är snart klar med nyheterna.
edit: Testa gärna här: http://clansp.mine.nu/testswec/nyheter.php?max=5, finns inte max eller den är 0 så visas alla.
edit: All sökkod är omskriven så den borde vara ganska effektiv och även plocka ut allt så länge inte sidans uppbyggnad ändras, inte som förut alltså. Och till weirds stora glädje använder jag enbart match för att plocka ut det jag vill ha ;). Har även gjort forumlista och liknande.
http://clansp.mine.nu/testswec/
Även alla citat följer med med rätt utseende.

Permalänk
Medlem

hittade en bild på sidan som slinker med...(eller inte eftersom den inte visas...

på "hela datorsystem" och bla i den klistrade tråden

bilden heter "multipage.gif"

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Coolt..Uppdateras den hela tiden?
Jopp det gjorde den.

Underforumen i övriga ämnen försvinner!

Visa signatur

Into the Web Browser for iPhone, http://www.intothewebbrowser.com/

Permalänk
Medlem

Tack UndCon, ska plocka den bilden också, hoppas inte moderatorer och liknande misstycker. Anledningen till att jag inte upptäckt det är för att FF inte visar rutorna om bilden inte finns :).

_Ogge_: Uppdateras och uppdateras, den laddar ner sidan du försöker nå varje gång och parsar om den hela tiden, så så länge inte min server börjar cacha eller att swecs forum visar fel så...

Ska fixa underforum idag när jag kommer hem, även så man kan bläddra mellan de olika sidorna.

Permalänk
Medlem

kul att kunna hjälpa till Don_Tomaso.. jag meddelar om jag hittar fler buggs

såg att "multipage.gif" finns med på många ställen

jag testar att wappa via gelon.net...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Om det finns något sätt så PHP-systemet märker att webbläsaren bara "stödjer" wap så kan jag inkludera det och minimera sidorna ännu mer.

Permalänk
Medlem

Någon form av config sida skulle inte vara så dumt.. för jag är mer intresserad över hur många svar en tråd har än vem som postade sista posten.. och någon annan kanske bara vill ha trådens namn..
borde ju inte var allt för svårt att fixa.. räcker ju med att spara configen i cookies

Visa signatur

Don't jump to conclusions before the gun is loaded

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CLEoN
Någon form av config sida skulle inte vara så dumt.. för jag är mer intresserad över hur många svar en tråd har än vem som postade sista posten.. och någon annan kanske bara vill ha trådens namn..
borde ju inte var allt för svårt att fixa.. räcker ju med att spara configen i cookies

Min version av detta, som använder XML, har detta i baktanke. Meningen är att man skall kunna göra sin egna XSL till XML'en och sedan bara skicka med URL'en som argument. DÅ kan folk t.o.m. ha den lokalt på sin dator. Det är lite det som är själva meningen med att använda sig av XML som standard för att dela med sig av data.

Visa signatur

Visionär bakom Sveriges största publika spelsatsning. Säger jag mer så blir jag förmodligen bannad igen.

Permalänk
Medlem

Men hur fungerar det för wappare? Hur mycket klarar en mobil av?

Permalänk
Citat:

Men hur fungerar det för wappare? Hur mycket klarar en mobil av?

Testade med Min Sony Ericsson T610, att visa vilka forumsektioner som finns fungerar bra, men att gå in i ett forum fungerar inte: "Tjänsten kan inte utföra den begärda åtgärden. Sidan är för omfattande".

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Har kollat lite på XML och XSL och det ser lovande ut, testar lite själv. Men har ett problem, Firefox går in i Quirks mode när den kollar sidan i XML (via en .php-fil), vilket gör att den inte visar det jag vill :).
Den tror helt enkelt att det är en html-fil. IE6 klarar den dock utmärkt.

dr slizer: Hur stor är maxsidan för den nallen då? Kan ju fixa så man kan fylla i maxstorlek på sidan, så när den har kommit dit så skippar den resten av inläggen/whatever.

Permalänk
Citat:

dr slizer: Hur stor är maxsidan för den nallen då? Kan ju fixa så man kan fylla i maxstorlek på sidan, så när den har kommit dit så skippar den resten av inläggen/whatever.

Vet inte riktigt, men jag ska försöka ta reda på det

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

PHP verkar skicka ut och säga i förväg att det är ett HTML-dokument istället för XML, fungerar inte i någon längre. Filen den tror är HTML är:

<?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1"?> <?xml-stylesheet type="text/xsl" href="cdcatalog.xsl"?> <catalog> <cd> <title>Empire Burlesque</title> <artist>Bob Dylan</artist> <country>USA</country> <company>Columbia</company> <price>10.90</price> <year>1985</year> </cd> </catalog>

Permalänk
Medlem

Kan du inte skicka med header eller nåt sånt?

Permalänk
Medlem

Tack. Det fungerade.

Permalänk
Medlem

Fan vad grymmt. jag startade en liknande tråd för cirka ett år sen men den lades ner då WAP och GPRS inte var så populärt.
Jag tycker att man borde kunna skriva också. Man borde kunna göra allt som kan göras när man surfar vanligt.
Rapportera en tråd, citera, skriva svar osv.
skulle vara jävligt kul..
Somsagt. Nyheter och Forumet.
Istället för att visa en stor bild på exempelvis ett moderkort på nyhetssidan så borde det vara mycket små Bilder med lite färger, sen kan man välja om man vill förstora bilden eller inte..

Permalänk
Glömsk

+-----------+------------------------------+ | Långtnamn | | | | Ett inlägg som har en del | | | text. Notera hur mycket | | | bredd vi förlorar pga | | | kolumnen till vänster... | | | | | | | | | | | | | +-----------+------------------------------+ Detta är väl bättre isåfall? +------------------------------------------+ | Långtnamn | +------------------------------------------+ | Ett inlägg som har en del text. Notera | | hur mycket mer text vi får rum med här...| | | +------------------------------------------+

Ett förslag med tanke på att man har mer höjd än bredd på handdatorer osv.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Psionicist: Vad jag vet så ser det ut som du "ritade" i det undre exemplet, alltså namn och meddelande i samma kolumn.

taufik: Jag kan lägga till så man kan skriva, men är det så många som kommer göra det? Är väl inte speciellt bekvämt att skriva längre texter på en handdator?

Går det på något sätt att kolla hur stor (i pixlar) en bild är utan att ladda hem den?

Angående färgerna så kommer jag inte ändra det, då måste jag ladda hem, byta storlek och sen visa dem igen, blir för omständigt. Men att ändra storlek kan jag göra (om det går med det jag sa lite här ovan).

Hur är det med Javascript-stödet hos handdatorer?

Permalänk
Medlem

Det är absolut inga problem att skriva på handdatorn. Efter lite träning skriver man nästan lika fort som på ett tangentbord.

PocketIE i Windows Mobile 2003 har stöd för javascript, men inte äldre versioner. Det finns betydligt bättre browsrar än PocketIE, som har stöd för java, men IE är ju fortfarande det som används mest, så man bör ju kanske försöka undvika det.

Jag vet tyvärr inte hur det är på Palm-baserade datorer, det får någon annan svara på.

Lite OT:

Browsern "Netfront" som jag själv använder, är den mest använda efter PocketIE. Den stödjer en hel del;

Citat:

NetFront v3.1 for Pocket PC supports features including followings.

* HTML 4.01
* XHTML 1.1
* cHTML (Compact HTML)
* XHTML Basic (an XHTML subset: W3C Recommendation)
* WML1.3 on/off setting
* Smart Fit rendering
* ActiveX and Multimedia plug-in (Flash/Windows Media Player) support
* Installation to external storage device
* CSS (Cascading Style Sheets) 1, 2 (partial)
* ECMA Script 3rd Edition (equivalent to JavaScript 1.5)
* DOM (Document Object Model) 1, 2 (partial)
* Image formats: GIF, Animation GIF, PNG, JPEG, MNG-LC, BMP
* HTTP/1.1
* SSL (Secure Socket Layer) 2.0/3.0,
* TLS (Transport Layer Security) 1.0

Den har t.o.m. "tabbed browsing" och perfekt stöd för png.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Man kan alltså jämföra Netfront med IE6 ;), i alla fall på pappret.

Hm... Om jag nu fixar inloggningen, skrivande osv, hur fungerar sessionerna och sånt då allt styrs via min server? För tillfället plockar jag bort s=<massa tecken> från alla länkar för att det inte ska vara lika mycket att ladda, får väl sätta dit dem igen om det behövs.

Permalänk
Medlem

Don_Tomaso, härligt att se utvecklingen, det blir så mycket bättre och bättre för varje gång jag besöker sidan.

Men jag ett "klagomål". Sidan där man väljer avdelning fungerar helt perfekt, den resizar sig sig i bredd, och ser finemang ut på små skärmar, lika så själva trådarna (länkarna verkar fortfarande inte kunnas radbrytas dock, så om tråden innehåller en länk, kan inte sidan bli smalare än länkens bredd), men sidan med listan över trådarna, dvs, den med 5 kolumner, är alldelles för bred. Den kan inte bli mindre än ~510 pixlar, villket är för bredd dör de flesta bärbara bläddrare.

Kan man tex inte sammanfoga kolumnerna "Senaste:" och "Av:", så att namnet på personen som skrev det sista inlägget hamnar direkt under datumet? Det finns ju gott om plats där.

Jag förstår att det är jävligt att få det flexibelt, men om man måste scrolla så mycket hela tiden, så försvinner lite av poängen.

Men annars; Två tummar upp!

Edit: Att kunna skriva inlägg vore guld värt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Håller lite smått på med XML/XSL men för att få det bra måste man plocka ut alla länkar och dyl, och det blir klurigt då det kommer fler sidor. Ush :). Men när jag kollar på din fräsha webbläsare på din handdator så klarar inte den XML så att göra en sån kanske är dödfött?

Det där med att långa länkar inte radbryts, gäller inte det alla långa ord? Man kan ju lägga in en sån där ­ eller vad den nu hette mellan var 5te bokstav över huvud taget, kanske blir oläsligt då? Aja, jag börjar med länkarna.

Trevligt iaf att någon uppskattar arbetet, men hur är din handdator kopplad till internet? Via blåtand/wlan/nallen eller kanske något helt annat super duper?

Vore ett "max"-värde i trådar och trådlistan användbart också? Så som med nyheterna alltså.

edit: Vill ni se hur arbetet med XML fortskrider så lägg till &xml=1 i adressfältet.

Permalänk
Medlem

Vad måste du göra med XML? Allt hittills har i alla fall fungerat utmärkt.

Jag tror inte att ett maxvärde på trådar är nödvändigt, då det ju handlar om en så liten mängd data.

Kopplar vanligtvis upp via telefonen genom bluetooth, men i testsyfte så kopplar handdatorn upp via usb-porten, dvs, via den stationära datorn.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lättare att konfigurera hur man vill att allt ska läggas upp., men då jag ser att de flesta handdatorer och speciellt mobiltelefoner inte har XML-stöd så kanske det inte är någon idé att försöka sig på något sådant.

Men när du kör via telefonen så betalar du per megabyte?

Permalänk
Medlem

Bäst att skippa XML.

Japp, betalar per megabyte. Har dock inte koll på några priser än, har just börjat med att surfa på det viset, och snikat på fars telefon, så jag inte har någon bt-mobil.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vadå skippa XML? Ska det göras ska det göras rätt. Man kan transformera XML server side så det ska inte vara några problem med läsarstöd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist

+-----------+------------------------------+ | Långtnamn | | | | Ett inlägg som har en del | | | text. Notera hur mycket | | | bredd vi förlorar pga | | | kolumnen till vänster... | | | | | | | | | | | | | +-----------+------------------------------+ Detta är väl bättre isåfall? +------------------------------------------+ | Långtnamn | +------------------------------------------+ | Ett inlägg som har en del text. Notera | | hur mycket mer text vi får rum med här...| | | +------------------------------------------+

Ett förslag med tanke på att man har mer höjd än bredd på handdatorer osv.

Det översta isåfall. Ser mer "universal" ut..
(funkar lika bra hos alla)