Permalänk
Medlem

sticksåg från clas ohlson

Tjenare,

moddade nyligen ett av mina gamla chassin till flickvännen i födelsedag present(hon ville tvunget ha ett lila chassi). Sågade också ut hål för fönster och 3 x 120mm fläktar. Detta tänkte jag göra med dremelkopia och kapskivor från clas ohlsson.

Jag kan inte arbeta hemma då jag har en liten lägenhet på 33 kvm med kvr. Åkte till släkting över helgen för att jobba med det i hans garage. Dremeln (bruksbo från rusta) gick bet den orkade helt enkelt inte, tog evigheter. Plockade fram ett vinkelslipblad och satte det på en kraftig borrmaskin så vart fönstret klart. Återgick till dremeln när jag skulle göra fläkthål. Det var inte roligt alls. Hittade en gammal sticksåg och vilken fröjd det gick skit enkelt.

Så nu är det istället sticksåg som kommer att användas till nästa mod. Köpte därför den billigaste jag kunde hitta på clas ohlson (vågade inte köpa bruksbo igen).

blev denna för 199:-

art.nr. 30-8626 har inte sågat med den ännu men provat att köra i luften och den låter mycket men det gör ju inte så mycket för det låter massor ändå när man sågar metall.

köpte till bosch metall sågblad för 42:- art.nr 20-4768-3

undrar nu om någon har denna och kan berätta om sina erfarenheter om den...

svar om att köpa dyrare och bättre maskin undanbedes jag är 27 år och sjukpensionär vilket betyder 5500 kr i månaden, jag har inte råd med något dyrare.

Visa signatur

Phenom II 960t @ 4 Ghz - Gigabyte 990xa UD3 - 8 GB Corsair Vengence - Asus 560 ti @ 950/2200 Mhz - 60 GB vertex plus - 1 TB WD black - Fractal Design Tesla 650 W

Permalänk

den bör väl funka utmärkt om du inte ska såga med den jämt o ständigt. vill ha en sån själv . tänkte oxå ta o fixa till ett par 120mm hål i min låda nämligen o det är så förbannat mycket jobb att fixa med en borrmasking och fil

Visa signatur

surgubbe, familjefar , nörderier i allmänhet

Permalänk

Ska köpa samma. Men hur visste/vet du vilket fäste det skulle vara på bladen??? Är det fäste 3 som du har länkat till???

/z€r0

Visa signatur

ASUS ROG Strix Helios || ASUS ROG Strix X570-F GAMING || AMD Ryzen 5 5600X || Spectrix D60G 32GB 3600MHz CL14 || ASUS 6800 XT ROG STRIX LC OC || ASUS ROG THOR 1200w || 2x Samsung 980 Pro || Steelseries Apex Pro + Rival 710 + Arctis Pro Wireless ||

Permalänk
Medlem

ja det fanns en öppnad låda på classe kolla det medföljandebladet och det är dem jag länkade till alltså det med halvt hål i. Det står for metal på bladen. Fanns också speciella blad för aluminium om man har ett sånt chassi.

Visa signatur

Phenom II 960t @ 4 Ghz - Gigabyte 990xa UD3 - 8 GB Corsair Vengence - Asus 560 ti @ 950/2200 Mhz - 60 GB vertex plus - 1 TB WD black - Fractal Design Tesla 650 W

Permalänk

Okey. Jätte bra!!! Tack så mycket!

Visa signatur

ASUS ROG Strix Helios || ASUS ROG Strix X570-F GAMING || AMD Ryzen 5 5600X || Spectrix D60G 32GB 3600MHz CL14 || ASUS 6800 XT ROG STRIX LC OC || ASUS ROG THOR 1200w || 2x Samsung 980 Pro || Steelseries Apex Pro + Rival 710 + Arctis Pro Wireless ||

Permalänk
Medlem

Sågade precis ut 3 styck hål för 120 mm fläktar. Det var inga problem den fungerade perfekt. Tappade klingan en gång men tror det var jag som inte spänt den tillräckligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nice!! Då får man väl ta o köpa en sån där då!

haru nåra bilder??

mvh Jim

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem

Jag har tyvärr bara webkameran så kvaliten är inte den bästa. Sen är det inte sågens fel att jag alltid har väldigt bråttom

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hehe, men det där ser väl helt ok ut!!

får kuta ner till classe imorron dåå!

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem

ska inte börja klaga på kvalitet osv, pga att den är värdelös på dessa maskiner, co/tech och bruksbo osv osv osv. men om den fungerar för dig som itne sågar så mkt så är det väl inge problem?

skulle själv aldrig använda en sådan

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Jag har en dremel från bruksbo som är värdelös. Men den här kan jag inte klaga på, och helt korrekt skulle jag såga varje vecka skulle jag nog köpa en bättre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kapar perfekta hål med min Dremel (från clas ohlson dock)... Kanske skilljer på kvalitén..

Permalänk
Medlem

ja, vad jag har förstått är den från classe bättre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Re: sticksåg från clas ohlson

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xhriz
Tjenare,

moddade nyligen ett av mina gamla chassin till flickvännen i födelsedag present(hon ville tvunget ha ett lila chassi). Sågade också ut hål för fönster och 3 x 120mm fläktar. Detta tänkte jag göra med dremelkopia och kapskivor från clas ohlsson.

Jag kan inte arbeta hemma då jag har en liten lägenhet på 33 kvm med kvr. Åkte till släkting över helgen för att jobba med det i hans garage. Dremeln (bruksbo från rusta) gick bet den orkade helt enkelt inte, tog evigheter. Plockade fram ett vinkelslipblad och satte det på en kraftig borrmaskin så vart fönstret klart. Återgick till dremeln när jag skulle göra fläkthål. Det var inte roligt alls. Hittade en gammal sticksåg och vilken fröjd det gick skit enkelt.

Så nu är det istället sticksåg som kommer att användas till nästa mod. Köpte därför den billigaste jag kunde hitta på clas ohlson (vågade inte köpa bruksbo igen).

blev denna för 199:-
http://www.clasohlson.se/images/products/S/hi/B/308626_X_2004...

art.nr. 30-8626 har inte sågat med den ännu men provat att köra i luften och den låter mycket men det gör ju inte så mycket för det låter massor ändå när man sågar metall.

köpte till bosch metall sågblad för 42:- art.nr 20-4768-3

undrar nu om någon har denna och kan berätta om sina erfarenheter om den...

svar om att köpa dyrare och bättre maskin undanbedes jag är 27 år och sjukpensionär vilket betyder 5500 kr i månaden, jag har inte råd med något dyrare.

Helt offtopic, men vad har du drabbats av eftersom du är sjukpensionär?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

jobbade lite mycket förut och brände ut mig, jobbade som utbildningskonsult på wm data. Samtidigt som jag inte sov eller åt blev ryggen trött så den pajade. Så det är dom två sakerna, utbrändhet och ryggen. Jag kommer förhoppningsvis inte vara det resten av livet, men de försökt som gjorts för att gå tillbaka till arbetslivet har misslyckats. Ryggen ville inte så det blev kryckor i en mån.

Visa signatur