Permalänk
Medlem

Vad är det som påverkar TP-test?

Jag har nu haft Telia 8000 sedan i torsdags (16/9). Första gången jag körde tp-test fick jag 6,8 Mbit (tcp) i mottagning. UDP var dock i strax över 7Mbit.

Körde idag samma sak och märkte då att jag bara fick 4Mbit i mottagning (tcp) medan udp visade 7Mbit.

Vad kan det vara som åstakommer detta? Skulle inte udp hastigheten också sjunka om det var hög belastning i nätet? Det som irriterar mig är att en kompis som bor längre bort från telestationen får 7Mbit (tcp) nu. Hur kommer det sig?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Tcp överföringen är beroende av pingtiden mellan dig och motstående sida samt inställningar i stacken för att motverka eventuella sådana effekter.

Sedan kan man tänka sig att udptrafik eventuellt prioriteras mot tptestservrarna för att ge bättre siffror eftersom udp är ju så att säga "råhastigheten" medan tcp är den faktiska hastigheten när man surfar etc.

Dvs udp används förvisso till streaming av video och när man spelar cs men volymen är nästan obefintlig jämfört med tcp trafik. Mao när du surfar på en hemsida, drar ner saker med bt, dc, ftp osv så är det just tcp du använder.

Sen får du även tänka på att tptestservrarna inte har oändligt med bandbredd så istället för att sitta och tptesta hela dagarna bör du använda bandbredden till något nyttigt istället

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apachez
Sen får du även tänka på att tptestservrarna inte har oändligt med bandbredd så istället för att sitta och tptesta hela dagarna bör du använda bandbredden till något nyttigt istället

Hehe. Visst.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q