Permalänk
Medlem

Ström till LCD från USB

Jag har funderat lite på att försöka mecka ihop en LCD från http://www.fractronics.com till datorn.
Problemet är att jag har en bärbar och jag kan därför inte plocka ström från en molex. Därför undrar jag om det går att ta strömmen från en USBport istället och i så fall hur? (lcd:n ska fortfarande styras från paralellporten)

Permalänk

Jag har gjort så på min stationära dator... för att LCDn ska bli en enhet bara... så man kan dra ut alla sladdar om man vill... För att kunna flytta den till servern om man vill t.ex.. Funkar bra för mig iallafall

Lycka till!

Visa signatur

|:- AMD XP 2400+ @ 2.5 GHz -:|:- 512MB CL2 DDR -:|:- ASUS A7V600-X -:|:- Gainward GeForce 6600GT Golden Sample -:|:- CPU/NB = Vattenkylt -:|

Permalänk
Medlem

Det är precis det jag är ute efter.
Exakt hur gör man för att få ström därifrån då?
Är det så enkelt att där är en röd +5 och en svart jord om man öppnar kabeln bara?

EDIT: Ahh, har hittat, precis så enkelt verkar det vara.

Permalänk
Medlem

USB porten lämnar ju inte ut alldeles för stark ström.. 550mA tror jag det är..
Vet inte om det räcker till en LCD men det är ju bara att prova..

Visa signatur

// paran0id

Permalänk
Medlem

Det borde räcka utan problem!!

Permalänk
Medlem

för att få ut de 500mA som är max måste man initiera kommunikationen med hubben, annars får man bara 100mA.

/Johan

Permalänk
Medlem

Hmm, nu blev det ju jobbigt igen.
Hur gör man för att initiera kommunikationen med hubben då? Låter komplicerat.
Jag kollade på databladet för lcd: men det står inte hur mycket den drar. Har dock för mig att jag läst i nån annan tråd att de drar typ 300mA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Noobx
Hmm, nu blev det ju jobbigt igen.
Hur gör man för att initiera kommunikationen med hubben då? Låter komplicerat.
Jag kollade på databladet för lcd: men det står inte hur mycket den drar. Har dock för mig att jag läst i nån annan tråd att de drar typ 300mA

Uppgifterna om strömförbrukning i databladen på www.fractronics.com är felaktiga, dom gäller för så kallad "array backlight" dom två blåa displayerna har "side backlight".
Den grafiska displyen drar 8mA + 36mA till backlighten.
4x20 displyen vet jag inte men den borde dra något liknande.

Att man bara får typ 100mA innan initiering tror jag inte stämmer riktigt, det är snarare så att det innan initiering inte är tillåtet att dra mera. Jag är ingen expert men jag tror inte att strömmen begränsas innan initiering. (men jag reserverar mig för fel)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Min usb mus går på 450mA

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av backen
Uppgifterna om strömförbrukning i databladen på www.fractronics.com är felaktiga, dom gäller för så kallad "array backlight" dom två blåa displayerna har "side backlight".
Den grafiska displyen drar 8mA + 36mA till backlighten.
4x20 displyen vet jag inte men den borde dra något liknande.

Att man bara får typ 100mA innan initiering tror jag inte stämmer riktigt, det är snarare så att det innan initiering inte är tillåtet att dra mera. Jag är ingen expert men jag tror inte att strömmen begränsas innan initiering. (men jag reserverar mig för fel)

Om de inte drar mer än 44mA så spelar det ju ingen roll även om det nu finns nån sorts gräns vid 100mA. Är väl bara o testa o hoppas inget brinner upp antar jag.
Om nu bara posten kunde få tummen ur...