Ändringsdatum skiljer med två sekunder mellan enheter?

Permalänk
Medlem

Ändringsdatum skiljer med två sekunder mellan enheter?

Jag har ett Sandisk Cruzer Micro 512 MB USB-minne som jag använder till backup på dokument m.m. Jag använder ett program som heter Comparator (freeware, kolla http://softbytelabs.com) för att jämföra innehållet i olika mappar och föra över det som är nyare/saknas från den ena mappen på hårddisken till motsvarande mapp på minnet.

Problemet är att jag har upptäckt att vissa filer (21 av 34 filer i roten på aktuell katalog, har inte kollat andelen i underkatalogerna) får ett något avvikande ändringsdatum när de kopieras till USB-minnet. Det är exakt två (2) sekunder som skiljer. Detta innebär att programmet tycker att dessa filer är nyare och markerar det som lämpligt att uppdatera motsvarande filer på hårddisken, så det blir lite jobbigt att kolla manuellt vilka filer som verkligen är nyare och inte.

Har det något med skillnaden i filsystem att göra? Det är FAT(16 antar jag) på USB-minnet och NTFS på hårddisken.

Visa signatur

Har Du läst hela tråden innan du postar?
"You can't cheat an honest man. Find someone that wants someting for nothing. Then give him nothing for something."
| Stoppa "storebror" | www.againsttcpa.org |www.protectprivacy.org |

Permalänk
Hedersmedlem

Med programmet jag använder för synka/Backuppa filer, SyncBack, kan man ändra hur många sekunder datumet får diffa ifall den skall kopiera en fil. Fö är SyncBack ett väldigt trevligt program som rekommenderas.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Med programmet jag använder för synka/Backuppa filer, SyncBack, kan man ändra hur många sekunder datumet får diffa ifall den skall kopiera en fil. Fö är SyncBack ett väldigt trevligt program som rekommenderas.

Tack för tipset! Jag ska se om programmet passar mina behov.

Jag gjorde lite experiment och upptäckte att fenomenet uppstår när man kopierar vissa filer från en NTFS-partition till en FAT32-partition.

[EDIT]
Jag testade om man kunde formatera om minnet till NTFS, men det finns inte som valmöjlighet, bara FAT och FAT32. Så det lutar åt SyncBack istället...

Visa signatur

Har Du läst hela tråden innan du postar?
"You can't cheat an honest man. Find someone that wants someting for nothing. Then give him nothing for something."
| Stoppa "storebror" | www.againsttcpa.org |www.protectprivacy.org |