Permalänk

Jag har en DCP4.0 å den pumpar bara genom två block så flödet är nog inga problem, får inga skilnader på tempsen mellan 6volt å 12volt på pumpen.
funderar på å köpa mig ett http://www.coolingstuff.se/p/438/cuplex-kryos-xt-amd

Visa signatur

Asus X-99 A. I7 5820K 4,5ghz. 16gb DDR4Cruical Ballistix 2400mhz.R9 290X. 512gb Samsung pro850. Corsair HX850 .Timberjack monsta vattenkylning .Corsair 900 Timberjack Edition.

http://www.sweclockers.com/galleri/12121-timberjack-900d

Permalänk
Medlem
Skrivet av timberjack:

Jag har en DCP4.0 å den pumpar bara genom två block så flödet är nog inga problem, får inga skilnader på tempsen mellan 6volt å 12volt på pumpen.

Hittade ett test på Kryos XT här. Tyska tyvärr, men graferna går ju att läsa.
http://www.hardwaremax.net/wasserkuehlung/wasser-kuehler/350-...

Verkar ha lite högre motstånd, men mycket bra prestanda. Generellt är det ju så: hög prestanda = lägre flöde. Högre flöde = lägre prestanda.

Permalänk
Skrivet av joppe_k:

Hittade ett test på Kryos XT här. Tyska tyvärr, men graferna går ju att läsa.
http://www.hardwaremax.net/wasserkuehlung/wasser-kuehler/350-...

Verkar ha lite högre motstånd, men mycket bra prestanda. Generellt är det ju så: hög prestanda = lägre flöde. Högre flöde = lägre prestanda.

jo så är de, flöde byts mot tryck
men ursprungs frågan va ju skulle jag tjäna nå temperatur på å byta mot ett grymmare cpu block?

Visa signatur

Asus X-99 A. I7 5820K 4,5ghz. 16gb DDR4Cruical Ballistix 2400mhz.R9 290X. 512gb Samsung pro850. Corsair HX850 .Timberjack monsta vattenkylning .Corsair 900 Timberjack Edition.

Permalänk
Medlem
Skrivet av timberjack:

jo så är de, flöde byts mot tryck
men ursprungs frågan va ju skulle jag tjäna nå temperatur på å byta mot ett grymmare cpu block?

Vad har du nu?

Permalänk
Skrivet av Boss302:

Vad har du nu?

http://www.coolingstuff.se/p/638/ek-supremacy-plexi-koppar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är väl ett rätt bra block? så att byta känns då ganska onödigt.

Permalänk
Medlem

Det där är i princip det bästa blocket man kan ha just nu, så nej, du tjänar inget på att byta.

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Det där är i princip det bästa blocket man kan ha just nu, så nej, du tjänar inget på att byta.

jag ska bygga en vattenkylning till serverdatorn åxå så jag tänkte ta blocket jag har nu till den å köpa ett bättre till speldatorn, men om de inte finns nått bättre så går de ju inte

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av timberjack:

rums temp dvs den kylande tempen man kommer inte mycket under rums temp hur mycket man änn försöker

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X MSI MPG X570 GAMING PRO CARBON WIFI ,ASUS DUAL RTX 2080 Ti OC
Allt i custom loop

Permalänk
Skrivet av timberjack:

En EK-DCP 4.0 kan väl inte köras på under 12 W tror jag det är. 18W är max. 6Volt så kommer den vara totalt ljudlös då den inte startar då eller har jag missat något? Finns det något läge man kan slå till för att köra den på 6V?

EDIT:
Model: EK-DCP 4.0
Rated voltage: DC12V +/-10%
Starting voltage: DC 8V above
Power Consumption: 18W +/-10%
Load current: 1.8A +/-10%
Q-max: 800 L/hr +/-10%
H-max.: 4m +/-10%
Size: 75 x 54 x 66mm
Life Expectancy: 50000/hrs at 25°
Noise: 24.5 dB
Weight: 670g

Visa signatur

Lägenheten: i72600k @ 3.4 GHz; HD 7970; 8 GB ram; Cooler Master HAF 922.
Frugans: AMD phenom2 X4 955 @ stock; HD5850; 4GB ram; antec skitchassi
Sommarstugan: i3 540 @ 4.3 GHz; HD 5850; 4 GB ram; Cooler Master CM storm

Permalänk
Skrivet av frilansare:

En EK-DCP 4.0 kan väl inte köras på under 12 W tror jag det är. 18W är max. 6Volt så kommer den vara totalt ljudlös då den inte startar då eller har jag missat något? Finns det något läge man kan slå till för att köra den på 6V?

EDIT:
Model: EK-DCP 4.0
Rated voltage: DC12V +/-10%
Starting voltage: DC 8V above
Power Consumption: 18W +/-10%
Load current: 1.8A +/-10%
Q-max: 800 L/hr +/-10%
H-max.: 4m +/-10%
Size: 75 x 54 x 66mm
Life Expectancy: 50000/hrs at 25°
Noise: 24.5 dB
Weight: 670g

min pump går på 1500rpm vid 6,5v å 2200rpm när man ger den 12v.
nä de fins inget läge på pumpen du kan välja effekt, du får antingen köpa en kontroller som klarar effekten eller ett motstånd, jag fick då me ett 9v motstånd när jag köpte mina grejjer men de va roligare å ha pumpen kopplad på kontrollern så man kunde undersöka eventuella skilnader vid olika pumphastigheter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

är bra sugen på att vattenkyla datorn igen, lovade mig själv o inte göra det med nya riggen, men det kryper i fingrarna!
5500:- allt som allt skulle det landa på. Värt ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sushi84:

är bra sugen på att vattenkyla datorn igen, lovade mig själv o inte göra det med nya riggen, men det kryper i fingrarna!
5500:- allt som allt skulle det landa på. Värt ?

Beror lite på, vad vill du få ut av det? För om det bara är kylningsegenskaperna så tycker jag inte det är värt. Har du det som hobby och tycker det är roligt att bygga osv hade jag kört på det. Jag hade dock inte vattenkylt några komponenter som du inte ska ha i några år eftersom det blir så dyrt och krångligt att byta.

Jag kommer fortsätta att köra vattenkylning eftersom jag har ett bra chassi system osv, men jag hade nog inte gett mig in på det igen eftersom det är så dyrt. ( Speciellt när man har SLI/CF )

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

Beror lite på, vad vill du få ut av det? För om det bara är kylningsegenskaperna så tycker jag inte det är värt. Har du det som hobby och tycker det är roligt att bygga osv hade jag kört på det. Jag hade dock inte vattenkylt några komponenter som du inte ska ha i några år eftersom det blir så dyrt och krångligt att byta.

Jag kommer fortsätta att köra vattenkylning eftersom jag har ett bra chassi system osv, men jag hade nog inte gett mig in på det igen eftersom det är så dyrt. ( Speciellt när man har SLI/CF )

kylegenskaper är alltid kul, tänkte klocka korten lite granna samt cpu. Jag har det som hobby, använder datorn i princip varjedag och tycker det är sjukt skoj att bygga. Sen är det inte fel med ett cleant o snyggt ssytem.

Denna rigg kommer jag ha länge är det tänkt. Pengarna finns, men man frågar sig om det är bättre att lägga dom på annat, å andra sidan spenderar jag mest tid framför datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av sushi84:

kylegenskaper är alltid kul, tänkte klocka korten lite granna samt cpu. Jag har det som hobby, använder datorn i princip varjedag och tycker det är sjukt skoj att bygga. Sen är det inte fel med ett cleant o snyggt ssytem.

Denna rigg kommer jag ha länge är det tänkt. Pengarna finns, men man frågar sig om det är bättre att lägga dom på annat, å andra sidan spenderar jag mest tid framför datorn

Jag satt i samma sits som dig, men kliet i fingrarna tog över, så då blev det ett impulsköp på ca 5500:-. Nu säljer jag av det eftersom det mest var en hobbygrej som jag ville testa på. Så lite indirekt reklam till min annons i marknaden också

För att svara på frågan om det är värt eller inte så är det väldigt subjektivt. Jag tyckte det var skitkul att sätta ihop allting och liksom se hur det skulle bli och egentligen är jag nöjd, men mina vägar leder snart mot en studentlägenhet och då är det dags att gå ner i storlek på chassit till mATX eller mITX. Finns platsen och pengarna så är det väldigt roligt att ha och det ser oftast snyggt ut!

Visa signatur

CPU: i5 2500K @ 4,7GHz | GPU: Gigabyte GTX 670 OC | Mobo: MSI P67A-GD55 | PSU: BeQuiet Dark Power Pro10 550W | CPU-kylare: Noctua NH9-UB |Chassi: Inget | HDD: 2+1TB WD Green | SSD: Corsair Force GT 120GB | RAM: Corsair 16GB Vengeance CL9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Idumhet:

Jag satt i samma sits som dig, men kliet i fingrarna tog över, så då blev det ett impulsköp på ca 5500:-. Nu säljer jag av det eftersom det mest var en hobbygrej som jag ville testa på. Så lite indirekt reklam till min annons i marknaden också

För att svara på frågan om det är värt eller inte så är det väldigt subjektivt. Jag tyckte det var skitkul att sätta ihop allting och liksom se hur det skulle bli och egentligen är jag nöjd, men mina vägar leder snart mot en studentlägenhet och då är det dags att gå ner i storlek på chassit till mATX eller mITX. Finns platsen och pengarna så är det väldigt roligt att ha och det ser oftast snyggt ut!

håller helt med, sist jag kylde va det också SLI det blev dyrt det med, va skitskoj o bygga och se helheten, men efter 2mån så brydde man sig inte så mkt, man kolla in i fönstret då o då

Ena kortet ligger runt 60grader och den andra peakar på 79c , redan där har jag fläkttarna går på 60% , även med lurar så hörs det också en egenskap att få bort

men ja,får se hur detta löser sig, sitta o pilla är ju så jäkla skoj

Permalänk
Medlem
Skrivet av sushi84:

Då så! Bara man vet hur dyrt det är och hur mycket som kan gå fel så är bara köra på

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem

Hej! Jag har precis byggt ihop en grym dator med en antec kuhler H20 620 med ett moderkortet MSI Z77A-GD55. Ett mycket bra moderkort har jag och en kompis kommit fram till!

Nu till problemet. När jag kopplade in fläkten för radiatorn in i cpu-fan uttaget på moderkortet så fungerade inte skiten när vi boota datorn. CPU:n steg till 80 grader på en minut ungefär! Då prövade vi att istället sätta in fläkten i sys-fan och då fungerade hela kylningsprocessen, men den kommer alltid ha samma hastighet som resten utav datorns fläktar och anpassar sig inte efter hur varm CPUn blir. Hjälp? Varför fungerar inte cpu-fan uttaget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanOst:

Hej! Jag har precis byggt ihop en grym dator med en antec kuhler H20 620 med ett moderkortet MSI Z77A-GD55. Ett mycket bra moderkort har jag och en kompis kommit fram till!

Nu till problemet. När jag kopplade in fläkten för radiatorn in i cpu-fan uttaget på moderkortet så fungerade inte skiten när vi boota datorn. CPU:n steg till 80 grader på en minut ungefär! Då prövade vi att istället sätta in fläkten i sys-fan och då fungerade hela kylningsprocessen, men den kommer alltid ha samma hastighet som resten utav datorns fläktar och anpassar sig inte efter hur varm CPUn blir. Hjälp? Varför fungerar inte cpu-fan uttaget?

Du ser ut att ha postat detta inlägg på lite fel plats, men det gör inget. Radiatorfläkten kopplas till pumpen som i sin tur ska kopplas till cpu_fan.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk

hittade ett skitbra test som är gjort på 22 olika cpu block som jag tänkte dela med mig av för er som är intreserade å går i "kopa block" tankar

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?253470-Rev...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur fyller ni på era system med cylinderformad reservoar som sitter vid hdd burarna i ett 650D, t.ex. EK-Multioption RES X2 - 150 Basic?:)

Permalänk
Medlem

Någon som vet ett rätt färskt test på olika 240 radiatorer?
Funderar på inhandla en nämligen i veckan.

EDIT:

Funderade lite kring detta med hur koppla radiatorerna.

Ena säger:
360 -> 240/120 -> cpu -> gpu
En annan säger
360 -> Cpu -> 240/120 -> Gpu

Vilket är med optimalt? Några testet som är färska?

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Skrivet av Toivo83:

Någon som vet ett rätt färskt test på olika 240 radiatorer?
Funderar på inhandla en nämligen i veckan.

EDIT:

Funderade lite kring detta med hur koppla radiatorerna.

Ena säger:
360 -> 240/120 -> cpu -> gpu
En annan säger
360 -> Cpu -> 240/120 -> Gpu

Vilket är med optimalt? Några testet som är färska?

de spelar i princip ingen roll, instalera komponenterna så du får slangdragningen som bäst ist.
om du vill veta hur jag har kopplat så har jag så här, 420-cpu-120-gpu men de blev så för å få slangarna som bäst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ang Swiftech MCP35X 12V

Behövs det en annan top , eller fungerar den bra så som den är?
Funderar på denna isåfall: EK Water Blocks EK-DDC X-TOP v2 Laing Acetal G1/4

Pratat med arthur och han lägger med en sådan isåfall i beställningen då han ändå invänta leverans av grejer

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk

Nej, byt inte topp på den, det finns ingen anledning. När du behåller orginaltoppen behåller du även garantin vilket inte är dumt.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Entusiast

Helvete... måste lämna den här delen av forumet. Satt o funderade fram o tillbaks, men skulle jag köpa nåt så skulle jag inte vilja köra på budget. Då skulle jag vilja ha bra saker. Gissar att jag inte hamnar under 5000 va?

Köpte nyss en 46" LED-TV så där lite på impuls. Familj och hundar har man också... frugan skulle inte jubla av glädje

Permalänk

5000 låter som en bra uppskattning för att kyla datorn i din sig, däremot kan det nog lätt bli lite mer om man inte är försiktig

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Skrivet av Inveramsay:

5000 låter som en bra uppskattning för att kyla datorn i din sig, däremot kan det nog lätt bli lite mer om man inte är försiktig

5-6000 spänn är rätt rimligt, de börjar vanligtvis att man köper kylning för 3000 å sen så kommer du på å skaffa fler radiatorer, bättre fläktar osv så de blir en till beställning på 2-3000 spänn 2veckor senare, så gick de till i mitt fall iaf

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej.

Jag är på gång att köpa nytt grafikkort ( Asus 7950 3gb) och vill koppla in den i min vattenloop. Det jag undrar är, om jag köper ett begagnat vattenblock, kan minnespadsen som förra ägaren använt återanvändas? Eller finns det en bra anledning till att nya bör användas?

Tack på förhand.

Permalänk
Skrivet av Tedvin:

Hej.

Jag är på gång att köpa nytt grafikkort ( Asus 7950 3gb) och vill koppla in den i min vattenloop. Det jag undrar är, om jag köper ett begagnat vattenblock, kan minnespadsen som förra ägaren använt återanvändas? Eller finns det en bra anledning till att nya bör användas?

Tack på förhand.

De brukar gå sönder med tiden om man tar av det, det fastnar i allt man förpackar blocket i så förvänta dig inte att kunna återanvända. Finns det verkligen beg block att hitta redan?

Visa signatur

Simlärare