Permalänk

En liter räcker förmodligen men det skadar inte att ha lite extra att fylla på med och om du spiller eller det läcker. EKs vätska har jag inte hört mycket om förutom att mayhems är att rekommendera om man ska ha färg i, annars kommer det bli bättre ur underhållningssynpunkt med bara vanlig destillerat vatten och något algdödande medel. Vill man ha färg är färgad slang bättre fast iom att det följer med slang i kittet så blir det väl jobbigt.

Mayhems aurora är inget att köra i vanliga system, det finns en risk att det klumpar sig

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Håller med.
http://www.mayhems.co.uk/front/aurora-guide.html

Skrivet av Inveramsay:

Mayhems aurora är inget att köra i vanliga system, det finns en risk att det klumpar sig

Permalänk
Medlem

Det blev 2L Röd EK
lite nyfiken om det här med algdödande medel dock, det står i produktbeskrivningen att man inte ska blanda eks vätska med andra tillsatser för att det kan bli en kemisk reaktion och börja erodera, men ska man kanske tillsätta lite algdödande iaf?

Visa signatur

Processor: Intel 2600K @4500mhz- Modekort: Asus Sabertooth z77- Grafikkort:Radeon HD 7970 x2 - Hårddisk: Samsung 830 128bg X2 Western Digital Caviar black 500gb- Ram: 8gb Corsair Vengence 1600mhz- Nätaggregat Coarsair HX 1050W- Chassi: Cooler Master Haf X- Processor kylare: costom waterloop- Skärm: Samsung SyncMaster SA950- Tangentbord: Cooler Master Storm Trigger- Headset: Astro A50 7.1- Mus: Logitech G700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beijken:

Det blev 2L Röd EK
lite nyfiken om det här med algdödande medel dock, det står i produktbeskrivningen att man inte ska blanda eks vätska med andra tillsatser för att det kan bli en kemisk reaktion och börja erodera, men ska man kanske tillsätta lite algdödande iaf?

Du behöver inte tillsätta något. Det står att det redan är iblandat.

(Vätskan är propylen glykol enligt produktbladet.)

Permalänk
Medlem

sweet, jag har inte gjort läxan så noga att jag läst produktbladet

Visa signatur

Processor: Intel 2600K @4500mhz- Modekort: Asus Sabertooth z77- Grafikkort:Radeon HD 7970 x2 - Hårddisk: Samsung 830 128bg X2 Western Digital Caviar black 500gb- Ram: 8gb Corsair Vengence 1600mhz- Nätaggregat Coarsair HX 1050W- Chassi: Cooler Master Haf X- Processor kylare: costom waterloop- Skärm: Samsung SyncMaster SA950- Tangentbord: Cooler Master Storm Trigger- Headset: Astro A50 7.1- Mus: Logitech G700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beijken:

sweet, jag har inte gjort läxan så noga att jag läst produktbladet

Att det är tillsatser i (propylen glykolen) stod i produktbeskrivningen. Det är dock tillsatser i vanlig glykol du blandar till bilen också. Dock kanske inte lika tjusig färg.

Propylen glykol brukar va färgad grön till bilar.

Permalänk
Skrivet av Boss302:

Att det är tillsatser i (propylen glykolen) stod i produktbeskrivningen. Det är dock tillsatser i vanlig glykol du blandar till bilen också. Dock kanske inte lika tjusig färg.

Propylen glykol brukar va färgad grön till bilar.

propylenglykol i sig är helt färglös och jag skulle bli väldigt förvånad om dom köpt iin ett par dunkar glykol från närmsta mack

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

propylenglykol i sig är helt färglös och jag skulle bli väldigt förvånad om dom köpt iin ett par dunkar glykol från närmsta mack

Ja men vid användning i bilar så brukar den vara färgad grön istället för t.ex blodröd som i detta fall.
Skulle jag också bli eftersom att mackar tar mycket mer betalt eftersom de också ska göra bra vinst.

EK spec sheet: COMPONENT NAME Propane‐1,2‐diol with corrosion inhibitors. = propylenglykol med corrosionshämmande tillsatser, det är samma sak som att köpa en flaska propylenglykol på närmsta mack. Fast då får man en blaskig grön färg i loopen.

Jag har kört glykol i mina system i många år o aldrig haft några problem eller behövt byta vatten. Så det är inget negativt.
Korrosions hämmande tillsatserna är väldigt bra.
Är det någon som haft läckande kylare i bilen o fyllt på med endast vatten (om det är sommar)? De brukar ha dålig värme i kupen på vintern efteråt p.g.a att elementet är igentäppt.

Permalänk

50-52 grader på 7970 och 55 på cpu med 120mm radiator. Original condition efter 20min load
Bu eller bä?
Lite orolig för att det blir högre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sister_the:

50-52 grader på 7970 och 55 på cpu med 120mm radiator. Original condition efter 20min load
Bu eller bä?
Lite orolig för att det blir högre.

Säger du mer än bara "load" så tror jag det blir lättare att svara på din fråga

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | NH-L12S | Corsair Vengeance 2x16GB 6000Mhz CL30 | Samsung M.2 2TB | ASUS ROG STRIX B650E-I Gaming WIFI | ASUS RTX 4070 Super | Corsair SF750 | Fractal Design Ridge |

Permalänk
Skrivet av Jekean:

Säger du mer än bara "load" så tror jag det blir lättare att svara på din fråga

Aj, sorry

CPU-block: EK-Supreme LTX
Radiator: EK-Coolstream RAD XT 120
Fläkt: 2 st noctuna 140mm i front + 120mm pull från rad
Pump: Liang D5
EK D5 top CSQ Acetal
Reservoar: Alphacool Cape Corp PRO 10LT
Vätska: 100ml EK-Ekoolant UV Blue koncentrat
EK-FC7970 - Acetal CSQ (block till vga)
Om jag inte missminner mig har CPUn Kylpasta: TIM Gelid GX-Xtreme medan 7970 gick artic silver 5...

Chassit är Lian li q08 mini-itx. Litet men rymligt. Tyvärr visat sig vara sjukttajt att få plats med allt. Därav valet med 120mm radiator
120mm fläkten sitter i toppen på chassit (utanför chassit med radiatorn inuti). Nätagget tar upp väldigt mycket plats i detta chassi.
Imorse fick jag temps på 42-43 (GPU) och 48 (CPU) efter 30min load. Fläktarna gick då på 50%. Kör hellre med 25%...ljudnivå ni vet.
Större chassi + ett stycke 120mm rad till kanske? livrädd att få för höga temps efter längre sessioner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sister_the:

Aj, sorry

EK D5 top CSQ Acetal
Om jag inte missminner mig har CPUn Kylpasta: TIM Gelid GX-Xtreme medan 7970 gick artic silver 5...

Chassit är Lian li q08 mini-itx. Litet men rymligt. Tyvärr visat sig vara sjukttajt att få plats med allt. Därav valet med 120mm radiator
120mm fläkten sitter i toppen på chassit (utanför chassit med radiatorn inuti). Nätagget tar upp väldigt mycket plats i detta chassi.
Imorse fick jag temps på 42-43 (GPU) och 48 (CPU) efter 30min load. Fläktarna gick då på 50%. Kör hellre med 25%...ljudnivå ni vet.
Större chassi + ett stycke 120mm rad till kanske? livrädd att få för höga temps efter längre sessioner

Om jag vore du så hade det första jag gjort vart att byta mot MX4/MX2.

Du säger fortfarande inte vad för CPU du har och hur snabbt du kör den osv

Ja, 120mm rad är väl i det minsta laget för din setup men rummstempen är nästan mer avgörande än radstorlek afaik och med lite extra optimeringar för din del så kommer du säkert lyckas sänka tempen ett antal grader

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | NH-L12S | Corsair Vengeance 2x16GB 6000Mhz CL30 | Samsung M.2 2TB | ASUS ROG STRIX B650E-I Gaming WIFI | ASUS RTX 4070 Super | Corsair SF750 | Fractal Design Ridge |

Permalänk
Skrivet av Jekean:

Om jag vore du så hade det första jag gjort vart att byta mot MX4/MX2.

Du säger fortfarande inte vad för CPU du har och hur snabbt du kör den osv

Ja, 120mm rad är väl i det minsta laget för din setup men rummstempen är nästan mer avgörande än radstorlek afaik och med lite extra optimeringar för din del så kommer du säkert lyckas sänka tempen ett antal grader

Intel Core i5 3570K 3,4Ghz (Ivy Bridge)
Allt är oklockat även om 7970 är något fabrikslockat från grunden. Kan kolla på hastigheter mm när jag väl är hemma ikväll.
MX4 eller 2 är alltså en bättre lösning när det gäller vattenkylning gentemot artic silver 5?
Rumpstempen är 21-22grader. På sommaren 24 kanske. Sällan mer än 25.
Gör en extra rad stor skillnad i mitt system?
Ska prova furmark för att se vad som händer. Lite rädd att kylmediet blir för varmt och sabbar pumpen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sister_the:

Aj, sorry

EK D5 top CSQ Acetal

1x120 rad för både cpu & gpu.

galet
tryck in fler rads på möjliga platser.
Personligen skulle jag kört på minst 3 x 120

EDIT:
OM man har plats, varför snåla in med radiatorer?
Kosta på någon/några extra så slipper man fundera

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Skrivet av Toivo83:

1x120 rad för både cpu & gpu.

galet
tryck in fler rads på möjliga platser.
Personligen skulle jag kört på minst 3 x 120

EDIT:
OM man har plats

Precis. OM :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sister_the:

Precis. OM :/

Om du inte har plats för större radiatoryta så får du skaffa kraftfullare fläktar, det finns inte direkt någon annan lösning. Sen så spelar det väl inte så stor det väl inte så stor roll om grafikkortet är uppe i 55°C eller 35°C..

Permalänk
Skrivet av Babianen:

Om du inte har plats för större radiatoryta så får du skaffa kraftfullare fläktar, det finns inte direkt någon annan lösning. Sen så spelar det väl inte så stor det väl inte så stor roll om grafikkortet är uppe i 55°C eller 35°C..

Men kylmediets temperatur är av inresse. Fetare fläkt ....suck...mer stön från burken

Permalänk
Medlem

sen om man skaffar kraftfullare fläktar så får man kolla på bättre radiatorer med.

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Tjenare, är det ngn som vet hur det här med UPS tracking funkar?
Min resovar var nämligen sönder vid delivery, jag mailar Aquatuning och skickar med 2 bilder.

Efter ca en timme får jag ett mail från aquatuning om att dom har skickat ett paket, men tracking numret som jag får med går bara till det första paketet...

Detta har även ett annat ordernummer än det första jag beställde, Men jag kan inte se någon ny order på mitt konto.
Så har dom faktiskt skickat ett nytt paket till mig eller är det bara en typ.. comfermation om att mitt första paket har kommit fram.
Jag tolkar iaf det som att dom har skickat ett nytt paket till mig, men jag tycker det är lustigt att det tracking nummret leder till mitt första paket + att jag kan inte se att ngt är skickat på hemsidan.

Hur tolkar ni det?

Betr.: Shipping confirmation of your order.

von:
Aquatuning GmbH
Beckheide 13
33689 Bielefeld

an:
Martin
(adress)

BRIEFANREDE,
Thank you for your order.
Your order ships today the (17.01.2013) per UPS.

Your order consists of 1 parcels.

Your OrderNo : XXXXXXXX

Your Shipping(Parcel)No: XXXXXXXXXXXXXXXX

Please use the following link to track your parcel.
http:/ XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX (vill gärna inte länka det )

Our warehouse normally dispatches parcels at 6pm. Parcel tracking is activated shortly after dispatch.
If you have not received you parcel with in 48 hours of receiving this e-mail please check the status online,

Then if needed please contact GLS/ DHL/ UPS:

UPS Hotline: 0800 8 826630 (kostenfrei)
GLS Hotline: 0180 5252700 (0.12 € per minute from a German landline)
DHL Hotline: 0180 53452255 (0.14 € per minute from a German landline)

This is an automatically generated email. Please do not reply to this email.
If you have questions about your delivery, email versand@aquatuning.de
Please enter always your customer number or order number and your name,
so your question can be answered as soon as possible.

Kind regards,

Aquatuning GmbH
CEO: Mr. Nathanael Draht & Mr. Andreas Rudnicki
USt.ID Nr.: DE252383793
Tax number: 349/5701/2422 Finanzamt Bielefeld Außenstadt
Trade register: HRB 38891 Bielefeld
Address: Aquatuning GmbH
Beckheide 13
D-33689 Bielefeld (Dalbke)/ Germany
Legal Info: http://www.aquatuning.co.uk/shop_content.php/coID/4

Tel: +49 (0) 5205 - 991 98 0
Fax: +49 (0) 5205 - 991 98 22

due to serverstress this mail was sent late.
we bag your pardon.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beijken:

http://www.ups.com/content/se/sv/index.jsx?WT.svl=BrndMrk

Upp till vänster skriver du i kollid och tryck på sök?

EDIT: står att den är levererad?

Malmo Sturup, Sweden 17.01.2013 12:07 Underskrift erhållen

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

http://www.ups.com/content/se/sv/index.jsx?WT.svl=BrndMrk

Upp till vänster skriver du i kollid och tryck på sök?

EDIT: står att den är levererad?

Malmo Sturup, Sweden 17.01.2013 12:07 Underskrift erhållen

Ja, det står det, men det är därför jag undrar, det står ju i mailet: Your order ships today the (17.01.2013) per UPS.
Vilket jag tolkar som:
din order skickas idag (17.01.2013)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

maila till dom och säg som det är och fråga efter nya kollid?

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk

Tack för stöttningen i mina frågor. Ny radiator och lite annat kommer strax.

Det där med UPS och liknande företag brukar köra till dörren. Knacka. Ingen hemma? ok då skickar de paketet till någon terminal i "närheten" och sedan får du ringa dem och fråga när de i sin tur kör ut paketet. Se till att UPS har ditt telenummer och ge dem adress till skola/arbete så kan du ta emot på plats. Bara ett tips.
USAs tracking id brukar inte fungerar efter ditt paket har nått Sverige. Tvärtom gäller också, postens tracking stendör efter det lämnar landet. Posten hade inget svar på frågan.

Permalänk
Medlem

Varför använder man egentligen glykol som kylmedium? I bilar gör man det ju för att kylarvattnet inte ska frysa. Men glykol är ju en syra, om än en svag sådan, så i glykol för bilkylare tillsätter man också olika korrosionshämmare för att inte få korrosion i kylsystemet. Så då förstår jag inte varför man använder det i datorkylning. Här finns ju ingen risk att kylarvattnet fryser. Är det för att hindra tillväxt av eventuella vattenlevande organismer? I så fall borde det väl finnas andra, mer effektiva tillsatser än glykol?

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompo:

Varför använder man egentligen glykol som kylmedium? I bilar gör man det ju för att kylarvattnet inte ska frysa. Men glykol är ju en syra, om än en svag sådan, så i glykol för bilkylare tillsätter man också olika korrosionshämmare för att inte få korrosion i kylsystemet. Så då förstår jag inte varför man använder det i datorkylning. Här finns ju ingen risk att kylarvattnet fryser. Är det för att hindra tillväxt av eventuella vattenlevande organismer? I så fall borde det väl finnas andra, mer effektiva tillsatser än glykol?

Har du ett system med 100% koppar t.ex så går det bra med dest/avjoniserat vatten med en bit silver eller några droppar gift.
Det funkar bra med glykol, varför inte. Det har även en lite smörjande effekt. Det höjjer också kokpunkten i bilar.

Glykol har väl neutralt phvärde o är en alkohol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Har du ett system med 100% koppar t.ex så går det bra med dest/avjoniserat vatten med en bit silver eller några droppar gift.
Det funkar bra med glykol, varför inte. Det har även en lite smörjande effekt. Det höjjer också kokpunkten i bilar.

Glykol har väl neutralt phvärde o är en alkohol.

Alkoholer har i princip aldrig neutralt pH, de är syror. Som jag skrev är (propan)glykol en svag syra. Om jag tillsätter den till vatten ökar jag jonkoncentrationen i vattnet. Detta gynnar korrosion.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompo:

Alkoholer har i princip aldrig neutralt pH, de är syror. Som jag skrev är (propan)glykol en svag syra. Om jag tillsätter den till vatten ökar jag jonkoncentrationen i vattnet. Detta gynnar korrosion.

Spelaroll när det är riktigt bra korrosionshämmande medel i. Vid ~30% har du fullt korrosionsskydd.
Propylen glykolen är väl lite sämre än ethylen men då stryker å andra sidan djur o människor inte med om de råkar få i sig en slurk. (Sött som det är)

I en bilmotor blandar du järn, alu. Koppar etc oftast o har du bara glykol i så håller sig systemet rent med samma vatten i flera år.

Javisst är de lite sura men i folkmun kallar ju inte heller dricksvatten för en bas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Spelaroll när det är riktigt bra korrosionshämmande medel i. Vid ~30% har du fullt korrosionsskydd.
Propylen glykolen är väl lite sämre än ethylen men då stryker å andra sidan djur o människor inte med om de råkar få i sig en slurk. (Sött som det är)

I en bilmotor blandar du järn, alu. Koppar etc oftast o har du bara glykol i så håller sig systemet rent med samma vatten i flera år.

OK? Men min fråga var varför man har det i datorkylning. Beror det på okunskap och gammal vana: "Vi häller det ju i bilkylaren. Bäst att hälla lite i datorns kylsystem också"?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompo:

OK? Men min fråga var varför man har det i datorkylning. Beror det på okunskap och gammal vana: "Vi häller det ju i bilkylaren. Bäst att hälla lite i datorns kylsystem också"?

Gissningsvis för att det funkar bra o har önskvärda egenskaper för ändamålet.

Jag kör med det för att det är i princip gratis o funkar väldigt bra.
EK t.ex vill säkert att deras vätska ska funka även om ett block har alutopp med en liten rispa i eloxeringen. Sen är det naturligtvis billigt så de gör bra med vinst per flaska.

Bygger du ett system o är hundra på material i block nipplar ev propelleraxel etc så är det ingen som tvingar en till att använda glykol, finns silvercoil o.s.v.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Gissningsvis för att det funkar bra o har önskvärda egenskaper för ändamålet.

Och de egenskaperna är?

Skrivet av Boss302:

Jag kör med det för att det är i princip gratis o funkar väldigt bra.
EK t.ex vill säkert att deras vätska ska funka även om ett block har alutopp med en liten rispa i eloxeringen. Sen är det naturligtvis billigt så de gör bra med vinst per flaska.

När jag läser vad du skrivit så får intrycket av att du fortfarande tror att glykol förhindrar korrosion. Det gör det inte. Det främjar korrosion. Däremot tillsätter t.ex. EK andra ämnen som förhindrar korrosion till glykolen de säljer.

Det jag är ute efter är inte varför vanliga datoranvändare häller glykolbaserade tillsatser i sina vätskekylningssystem. Det jag undrar är varför tillverkarna av dessa tillsatser (t.ex. EK) använder glykol över huvud taget. Du behöver inte svara om du inte vet.

Visa signatur