Permalänk
Medlem

Köphjälp bärbar

Tjena,
Jag är fullt medveten om att folk förmodligen är ganska trötta på sådana här trådar men jag har rätt dålig koll på bärbara datorer och skulle vilja ha hjälp med att välja en.

Jag har tänkt använda den till att surfa och skriva främst, men tankar en del film också, fast hårddiskutrymme går väl att lösa med en extern hårddisk senare? Storlek är ganska viktigt, skulle uppskatta en så liten som möjligt. Jag spelar aldrig någonsin spel. Batteritid är inte direkt viktigt, har bara tänkt använda den där det finns eluttag, men möjlighet till att ansluta till både wireless lan och vanligt bredband är måsten. Någorlunda bra ljud är också ganska viktigt, bara så att det går att lyssna på musik dugligt.

Är det någon som har förslag på vad jag ska köpa för modell? Vill inte lägga ut 8000kr eller vad en iBook kostar, nog för att den är väldigt snygg och smidig men det är för mycket pengar för mig som student. Kan mycket väl tänka mig att köpa begagnat, och vill inte ge så mycket mer än 4-5000, går det att fixa?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Det går nog att fixa, men som du sa så går det ganska säkert inte att få en ny i den prisklassen.
I princip alla bärbaradatorer går att koppla upp sig mot vanligt bredband. Så det ska inte vara något större problem, trådlöst däremot brukar vissa inte ha med. Om du köper begagnat kan det nog vara svårt att få tag i. Men det finns att köpa separat, antingen som ett PC-card, som du sätter i på sidan av datorn. Om det visar sig att du behöver det till något annat så kan du köpa en som går via usb-porten för några hundralappar.

Tänk på att om du köper datorn begagnat så försök få testa den innan du köper så ser du om den fungerar eller om något verkar trasigt, oftast är batterierna ganska dåliga på begagnade, men som du skrev så kommer du inte använda batteriet utan strömkabel.

Kolla in tradera.com och blocket.com, där finns det en del datorer.

Visa signatur

I like turtles!

Permalänk
Medlem

Gillar du att skruva så har datorn en ledig mini-pci plats eller nån med modem ifall du inte behöver det så kan man få tag på mini-pci intel centrino WLAN kort på komplett för bara 390kr, stödjer 802.11g och b med hastigheter upp till 54mbit/s

Den stödjer även linux http://ipw2200.sourceforge.net/

Permalänk
Medlem

Hmm, då vet jag att jag inte ska satsa på en med inbyggt wireless lan.
Jag har oftast bara köpt det senaste hela tiden när jag köpt datorer, utan att tänka på hur mycket som behöver, som så många andra antar jag. Men hursnabb processor och hur mycket ram behöver man egentligen om man vill ha Word, Winamp (eller någon annan mp3spelare), MSN och Firefox igång samtidigt? Det är i stort sett de enda program jag använder förrutom PowerDVD DC++ och det senaste ganska sparsamt.

Permalänk
Medlem

På min 1ghz stationära kan jag ha typ 5 explorer 4 msn och winamp samt word tror jag, det brukar gå ganska bra, så typ 600mhz+ för det där tror jag...
Fast då gäller det väl att man håller datorn fräsch och letar spywares, virus m.m och defragmenterar ibland kanske, det är ju alltid bra..

Permalänk
Medlem

Jo jag brukar ha ganska god vana med att göra sånt..

I stort sett alla bärbara datorer har stöd för externa hårddiskar (typ http://www.webhallen.com/prod.php?id=34294) va? Hade tänkt ha en sån stå kvar hemma, behöver ju inte riktigt ha någon stor hårddisk om jag tar med datorn för att skriva på.

Hur är det med ramminne? Räcker det med någonting i stil med 128 eller 256 om jag vill använda WinXP?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeopardy
Hur är det med ramminne? Räcker det med någonting i stil med 128 eller 256 om jag vill använda WinXP?

256mb, 128 är inte rekomenderat (funkar, men inte värt det - alla nuvarande datorer säljs med 256 eller mer)

tror att ca 5k för en ny bärbar är rätt omöjligt -> priserna börjar på 8k
begagnat: visst, men folk håller rätt hårt i sina äldre modeller, just för att de oftast räcker till... (så utbudet är litet och priserna inte särskilt låga)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

En ny verkar vara uteslutet ja. Jag tror att jag kan få tag på en bärbar med de specifikationerna som jag vill ha, problemet är ju främst att jag inte riktigt vet exakt vad det är jag ska ha, men får sikta in mig på ikring 1ghz med 256mb i ram då.

Permalänk
Medlem

Finns ibland en och annan ibm thinkpad till ok pris på blocket, ex:

http://www.blocket.se/view/3630473.htm?caller=sbl_s&l=0&c=1&c...

De håller ju ganska länge efter vad jag förstått.

En begagnad bärbar apple skulle jag nog aldrig köpt, eftersom ägarna till såna inte verkar inse att priset på elektronik har ett inverst förhållande till tid. Hellre då en ny ibook för 9000 kr, och så kan du betala den på avbetalning (trots att du inte har jobb utan bara är student).

Det där med avbetalning gäller nog också studenterbjudandet på en ibm thinkpad x40 hos dustin.se. Kostar 13 tusen, men ordinarie pris ligger på tjugo - ganska fet rabatt

Visa signatur

Stolthet och principer är intelligenssubstituerande egenskaper.
Trött på 'inbäddade' journalisers lögner i media? -> Medialens.org

Permalänk
Medlem

tsss......... har levt med XP och 128, det kan bli lite tajt om du gör en massa saker samtidigt, men annars är det ok, och en begagnad dator funkar utmärkt...
Köpte en begagnad bärbar idag faktiskt, en compaq m300 med 600mhz och 320mb ram, supersoft dator, inte alls seg...

En extern hårddisk med usb går, men gamla datorer har usb 1.1 eller 1.0, och då kommer man inte upp i superhastigheter som de med usb 2.0, men det finns pcmcia kort med usb 2.0 om du vill ha snabbt...

Permalänk
Medlem

Jag börjar närma mig en lista med specifikationer med andra ord:
800-1000mhz processor
256mb ram
usb 2.0 (vill ju lägga till wireless lan kort och det finns väl oftast bara en ledig plats?)
absolut max 14" monitor

Nu vet jag vad jag ska leta efter till sluta. Tack för alla svaren!

Permalänk
Medlem

www. 3stepit.se.... Grym butik, säljer "rekonditionerad" datorutrustning som det heter så fint.........

Köpte en shysst maskin till tjejen där, en Dell Lattitude LS med en p3 500 mzh, 256 mb ram, 20 gb hdd, 12tums skärm för strax under 4000 inkl frakt... den funkar perfekt......