Har ett litet problem med min bärbara dator, den stänger nämligern av sig efter bara några minuter när jag spelar något spel, eller gör något där datorn måste jobba mer. Det händer inte när jag bara sitter å surfar te.x. Först går fläkten upp på högvarv, och lite senare bara stängs datorn av. Detta är otroligt frustrerande och jag kan tänka mig att det beror på nå sorts överhettning, då botten under utblåset är väldigt varmt. Jag har provat att lägga en tjock penna under så att datorn ska komma upp en bit från skrivbordet, men det hjälper inte.
Specs:
Fujitsu Siemens
Amilo D
Intel P4 2.8 Ghz (desktop CPU)
512 kb Cache
1024 RAM
40 GB Hårddisk
ATi MOBILITY RADEON 9000 "upp till 64mb grafikminne" (står så i specs, vad nu det ska betyda...)
Frågan är ju då, vad man kan göra åt detta? Datorn är beställd genom Stockholms Stad där personal på stadsägda bolag får speciall erbjudanden. Således hyr vi bara datorn nu för en månadskostnad, men kan sedan 'köpa ut' datorn om 3 år (från idag, ungefär ett och ett halvt år). Om man försöker mixtra med datorn kan jag tänka mig att garantin går ut, och skulle då ett major problem uppstå har jag då inter rätt att få den lagad. Men skulle jag kanske kunna ändra något utana tt det märks? Eller att det kanske är värt det ändå. Finns det kraftigare fläktar eller annat som kan minska värmeutvecklingen? Är det problem att installera sånna?
Råd, förslag och uppmaningar behövs!
Tack!