Bose QC20 med hummande/brusande ljud

Permalänk
Medlem

Bose QC20 med hummande/brusande ljud

Hej,

Jag har ett problem med mina helt nya Bose QC20.
Sätter jag i kontakten för hörlurarna i datorn och slår på noise cancellation så får jag ett hummande/brusande ljud.
Mina gamla hörlurar var ett par exakt likadana Bose QC20, där har jag inte det problemet - jag kan fortfarande koppla in de lurarna och inte ha något brus.

Kontakten är 3.5mm och laddaren är en microUSB ->USB som jag kopplar in i en Apple USB Power adapter i vägguttaget.

Jag har ojordade vägguttag i vardagsrummet och jordade vägguttag i köket, jag har testat båda delarna och jag har samma ljud oavsett vilket uttag jag använder.
Jag har testat att koppla hörlurarna direkt i datorn, i min ena skärm och i "adaptern" för högtalarna. Det är samma problem oavsett.

Den enda gången jag märkt att det inte blivit problem är när jag kopplat hörlurarna direkt till en trådlös högtalare - dock om jag sätter i laddaren för hörlurarna eller högtalarna i ett vägguttag så kommer bruset tillbaka.

Jag har fått förslag ifrån kompisar om att inte använda en jordad grenkontakt i ett ojordat vägguttag och att det kan vara därför jag får det ljudet, men då jag testat att koppla laddningskabeln direkt i både jordat och ojordat vägguttag utan lycka låter det långsökt.

Jag har läst lite om folk som haft liknande problem och även dom har testat både jordade och ojordade uttag och då kallat det för en "ground loop" finns säkert något svenskt uttryck för det också.
Det verkar då som flera personer har använt sig av någon typ av liknande produkt som den här och problemet har då vart borta.

https://fyndiq.se/produkt/ground-loop-noise-isolator-eliminer...

Kan det här vara en produkt som fungerar?

Det jag tycker är mest konstigt är att det bara är hörlurarna som låter, det är inga problem alls med högtalarna som också är kopplade till datorn.

Någon som haft liknande problem eller förstår sig på detta?
Hjälp uppskattas verkligen!

Tack på förhand!

Permalänk
Rekordmedlem

Om det är jordproblem så kan en galvanisk avskiljare likt den du länkade hjälpa.
Men du skriver att du har 2 par av samma modell där ett brummar så nått skiljer dem åt. Det är en gammal modell så hur är batterierna i dem, för de är väl även batteridrivna och inte tänkta att gå med laddaren inkopplad hela tiden ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om det är jordproblem så kan en galvanisk avskiljare likt den du länkade hjälpa.
Men du skriver att du har 2 par av samma modell där ett brummar så nått skiljer dem åt. Det är en gammal modell så hur är batterierna i dem, för de är väl även batteridrivna och inte tänkta att gå med laddaren inkopplad hela tiden ?

Okej, kanske får ta hem en sån och testa.
Det stämmer att de är batteridrivna, men även när jag inte har i laddaren utan bara 3.5mm kontakten så hör jag brummandet.
Så det är absolut möjligt att det är något problem med batteriet i det nya paret. Nej man ska inte behöva ha laddaren inkopplad hela tiden.
Det verkar vara andra som behövt plocka isär dosan för att räta upp koppartrådar som kan ligga fel - men det är ju absolut sista lösningen för min del.

Permalänk
Medlem

Låter liknande problemet när jag ville använda mitt trådlösa PC headset till min switch.
konstant brummande ljud som gjorde det oanvändbart när jag kopplade med ett vanligt 3,5mm kablage.

köpte denna och kopplade den mellan switchen och dockan, det funkade utmärkt.
https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/hogtalare/tillbe...

Verkar vara något liknande du hittat
(skulle själv undvikt just fyndiq/CDON då det mesta är dropshipping skräp, du kan nog hitta samma på temu för en billigare slant)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AxaCa:

Okej, kanske får ta hem en sån och testa.
Det stämmer att de är batteridrivna, men även när jag inte har i laddaren utan bara 3.5mm kontakten så hör jag brummandet.
Så det är absolut möjligt att det är något problem med batteriet i det nya paret. Nej man ska inte behöva ha laddaren inkopplad hela tiden.
Det verkar vara andra som behövt plocka isär dosan för att räta upp koppartrådar som kan ligga fel - men det är ju absolut sista lösningen för min del.

Är du inom reklamationstiden på det nyaste paret så är kanske reklamation en möjlighet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maceor:

Låter liknande problemet när jag ville använda mitt trådlösa PC headset till min switch.
konstant brummande ljud som gjorde det oanvändbart när jag kopplade med ett vanligt 3,5mm kablage.

köpte denna och kopplade den mellan switchen och dockan, det funkade utmärkt.
https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/hogtalare/tillbe...

Verkar vara något liknande du hittat
(skulle själv undvikt just fyndiq/CDON då det mesta är dropshipping skräp, du kan nog hitta samma på temu för en billigare slant)

Skulle gärna testa detta, men ser inte riktigt hur det ska kopplas med 2st hankontakter.
Behöver jag köpa något mer för att få ihop det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxaCa:

Skulle gärna testa detta, men ser inte riktigt hur det ska kopplas med 2st hankontakter.
Behöver jag köpa något mer för att få ihop det?

Ahh, ser nu att du inte kan ta bort 3,5mm kablaget från dosan, trodde den var löstagbar.

blir nog att du får fortsätta med den du kollade på eller kolla runt på Avstörningsfilter med hane/hona.

Finns även ferritblock man kan sätta på kabeln för att få bort störningar men jag har ingen direkt erfarenhet av denna teknik för kommersiellt bruk :/

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Maceor:

Ahh, ser nu att du inte kan ta bort 3,5mm kablaget från dosan, trodde den var löstagbar.

blir nog att du får fortsätta med den du kollade på eller kolla runt på Avstörningsfilter med hane/hona.

Finns även ferritblock man kan sätta på kabeln för att få bort störningar men jag har ingen direkt erfarenhet av denna teknik för kommersiellt bruk :/

Ferritblock kommer inte att påverka brum utan man behöver nån typ av galvanisk isolator, de kopplar signalen via en transformator eller kondensdator eller via elektroniska buffertar om de är aktiva (med strömförsörjning)
Kjell har ett par olika, bilstereobutiker brukar ha, musikbutiker har ofta både passiva och aktiva typer och så lär det finnas på alla ställen som säljer "kinesiumprylar" om man letar lite.
Vilka kontakter själva isolatorn har spelar egentligen bara roll för den totala kostnaden för det går alltid att hitta passande kablar och adaptrar bara att det blir lite dyrare.
3,5mm tele är ingen vanlig kontakt utanför datorljud och telefoner, den används i princip aldrig i hifi eller musiksammanhang före eden är inte särskilt "mekaniskt bra och hållbar" utan mest bara liten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ferritblock kommer inte att påverka brum utan man behöver nån typ av galvanisk isolator, de kopplar signalen via en transformator eller kondensdator eller via elektroniska buffertar om de är aktiva (med strömförsörjning)
Kjell har ett par olika, bilstereobutiker brukar ha, musikbutiker har ofta både passiva och aktiva typer och så lär det finnas på alla ställen som säljer "kinesiumprylar" om man letar lite.
Vilka kontakter själva isolatorn har spelar egentligen bara roll för den totala kostnaden för det går alltid att hitta passande kablar och adaptrar bara att det blir lite dyrare.
3,5mm tele är ingen vanlig kontakt utanför datorljud och telefoner, den används i princip aldrig i hifi eller musiksammanhang före eden är inte särskilt "mekaniskt bra och hållbar" utan mest bara liten.

beror väl på vad brummet kommer i från? tar jag bort mitt stora Ferritblock från baslådans signalkabel brummar den, sitter det på brummar det inte, i mitt fall verkar dock brummet komma av närliggande strömkabel.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Jag testade att dra grenkontakten där dator, skärmar, router osv är inkopplade till ett jordat vägguttag i köket istället.
Efter någon minut så försvann ljudet i lurarna.
Trots att jag testat att sätta laddaren direkt i det uttaget flera gånger sen jag fick hem lurarna så fungerade nu när jag kopplade hela min setup till det uttaget.

Nästa problem nu är att det är 3st grenkontakter ihopkopplade ifrån köket till vardagsrummet

Tack för förslagen ni kommit med, detta löste sig!

Felstavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av AxaCa:

Jag testade att dra grenkontakten där dator, skärmar, router osv är inkopplade till ett jordat vägguttag i köket istället.
Efter någon minut så försvann ljudet i lurarna.
Trots att jag testat att sätta laddaren direkt i det uttaget flera gånger sen jag fick hem lurarna så fungerade nu när jag kopplade hela min setup till det uttaget.

Nästa problem nu är att det är 3st grenkontakter ihopkopplade ifrån köket till vardagsrummet

Tack för förslagen ni kommit med, detta löste sig!

1. Att seriekoppla flera grenkontakter är inte rekommenderat.

2. Att koppla från jordat/ojordat från ett rum till ett annat som har det motsatta är inte heller rekommenderat. Framförallt inte om det finns risk att du blandar jordat och ojordat mellan enheter som sen kopplas ihop.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34