Dagens underliga fråga:Finns det "snygga"/"Coola" PC-laptops!

Permalänk
Medlem

Dagens underliga fråga:Finns det "snygga"/"Coola" PC-laptops!

...hehe...

Har en tjejkompis som är i köpatagen & skall ha en PowerBook Mac.
Varför...?
För den är så snygg enligt henne... *suck*
Hon vet nada om programvara, vet inget om prestandan, osv, osv, osv...

Hon är i själva verket inte direkt så jätteintreserad av datorer alls...
Men vill ha en för sitt jobb (Kläddesigner).
Saken är den att hon också behöver sen en bra printer, digitalkamera, scanner + programvara.

Med andra ord...
Jag vill visa lika bra / bättre alternativ som blir mkt billigare för henne.
För seriöst... Hon kan få en PClaptop + en bra scanner/skrivare för samma pris som enbart mac:en.

Själv brukar jag inte titta så mkt på laptops då jag inte har ngn direkt användning för dem, så är inte riktigt "Up to date" vad som finns osv. Dvs utseendemässigt.... För det är tydligen "viktigt"!

Har ni ngr bra tips?!

Permalänk
Medlem

Om hon inte är jätteintresserad utav datorer, vill inte ha problem med virus och sådant. Låt henne skaffa en mac. Låt inte ditt okunnande om mac förstöra hennes köp.

Den mest prisvärda laptopen du kan hitta i stort sätt är en iBook, men vill hon ha lite mer prestanda, lite bättre kvalitet och snyggare, Powerbook är valet.

Permalänk
Medlem

acer - ferrari är lite små snygg.

Visa signatur

E6600, P5W DH, 2gb 800 mhz corsair etc etc. Minhembio.com/forum

Permalänk

acer - ferrari är döful. köp en mac!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Magnus Ladulås
acer - ferrari är döful. köp en mac!

Smaken är som baken.........Jag har en Ferrari 3200 och tycker den är skitsnygg. Blank, jäkligt smal och den har allt, joo precis allt har den...

Köp en Mac du, så kan vi som vill ha mycket program o spel hålla oss till pc.....

Visa signatur

3 barnsfar som förhoppningsvis fortfarande har nåt kvar innanför pannbenet......

Zepto 3415, 2.2Ghz/4mb 8600GT 512mb 2Gb ram 120Gb 7200rpm Vista Premium

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lamer71
Smaken är som baken.........Jag har en Ferrari 3200 och tycker den är skitsnygg. Blank, jäkligt smal och den har allt, joo precis allt har den...

Köp en Mac du, så kan vi som vill ha mycket program o spel hålla oss till pc.....

Min rumskamrat har den. Personligen avskyr jag att gå omkring med reklamprylar, även om det råkar vara reklam för ett dyrt bilmärke.

Det sidde säger är sant. Är ingen förespråkare till mac, egentligen. Men vill hon ha sådana saker, så kan hon ju satsa på Powerbook. Annars finns you www.shg.biz. *tips*

utseendemässigt...tja...ingen HP iaf

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Tycker att du också kan skaffa lite insikt om vad du snackar om, spel har du rätt i, men program, vad vet du om programutbudet till mac egentligen?
det finns program i absoluta överflöd. Tänk på att väldigt många *nix program finns portade.

Permalänk
Medlem

Jag glömde en grej...Prestanda. Det har pc i överflöd.....Se testet i Mikrodatorn.
Det är inget fel på Mac, jag är lite skämtsam av mig....:)

Men nu var det inte ett krig vi skulle starta, utan ge tips på snygga datorer.

Visa signatur

3 barnsfar som förhoppningsvis fortfarande har nåt kvar innanför pannbenet......

Permalänk
Medlem

Tycker inte du ska hindra henne från att köpa Mac, verkar vara ultimat för henne ju Hon kanske ska titta närmre på en iBook istället, en 12" kostar 9995 i originalutförande, med lite mer minne och hårddisk hamnar man väl på 11-12k...

Visa signatur

The only problem with Microsoft is they just have no taste. They have absolutely no taste. And I don't mean that in a small way, I mean that in a big way, in the sense that they don't think of original ideas, and they don't bring much culture into their products.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag glömde en grej...Prestanda. Det har pc i överflöd.....Se testet i Mikrodatorn.
Det är inget fel på Mac, jag är lite skämtsam av mig....:)

Men nu var det inte ett krig vi skulle starta, utan ge tips på snygga datorer.

Testet i Microdata såg jag, det var ju helt absurt snevridet, lika mycket fel som de där testerna på apples hemsida där de testar på pc datorer med vissa vettiga saker avstängda.
Prestandan i en mac är rätt mycket den med kan jag säga, det är beroende på hur du ska använda det. Men eftersom en mac har mycket bättre multitasking än en pc i windows så råstyrkan behövs inte på samma sätt, när du kan rendera en film och samtidigt som du sitter i photoshop utan några större prestandaförluster.

Permalänk
Medlem

Lägg ner Mac vs PC diskutionen...
Jezez... Att folk bara orkar.

Basicline...
Min kompis = Jag känner henne bäst.

Kanske KAN vara en jäkla fördel för henne om man skaffar sig;
1: En billigare utrustning så hon har råd med fler saker som hon faktiskt behöver utöver datorn. Typ digitalkamera, scanner, printer.

2: 100% av hennes nära & kära (Dvs vår kompiskrets!) = PC användare.
Alla ifrån hemanvändare, webdesigners, formgivare kör med PC.
Så Ja... Jag OCH mina polare är fullkomligt okunniga om Mac.

=

Ingen har programvara till mac.
Ingen vet ngt om programvara till mac.
Ingen vet ngt vilka de "klassiska felen" är på mac om ngt skulle hända.

Så hon skulle med andra ord vara fullkomligt utelämnad till sin butik om ngt skulle hända. O folk som har egna företag vet hur kul en sådan support brukar resultera i...
O sen måste gräva fram samtliga program hon behöver.
Inte alldeles lätt om man är ovan användare.
Lära sig alla ifrån grunden själv, osv, osv, osv, osv...

O hur "bra" är det på en skala... När ngt kör ihop sig kl21.00 på en vardag eller en lödagsförmiddag.... Fint... Grattis... Hon har nu en +18 000 skitsnygg brevpress tills hennes butik öppnar upp igen på måndag.

PC däremot kan hon bara lyfta på luren & få hjälp av en hel hög med vänner med i princip vad som helst som kan uppstå. Och bli pekad i rättriktning om vad som behövs och INTE behövs.

So you tell me Sidde...
Vad tror du är "bäst" då? PC eller Mac?!
Allt är inte baserat på prestanda och mängden programvara.
Med det glömmer ofta "datorkunnig" folk av.
Jag har inget emot mac alls skall påpekas...
Men PC är att föredra för "oss" då vi alla har hållt på med bara PC i X antal åratal.

hehehe....
Jao Ferrarin har jag redan skickat en länk till.
Hon är ju halvitalienare med så passar ju bra... ;P
Tänke bara om det dykt upp ngt "nytt" i liknande stilar eller andra färger osv. PC folket har ju ÄNTLIGEN börjar inse att look har faktiskt betydelse för många.
Men det krävdes en Mac för att få dem o fatta det med! ;P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lazzz

So you tell me Sidde...
Vad tror du är "bäst" då? PC eller Mac?!
Allt är inte baserat på prestanda och mängden programvara.
Med det glömmer ofta "datorkunnig" folk av.
Jag har inget emot mac alls skall påpekas...
Men PC är att föredra för "oss" då vi alla har hållt på med bara PC i X antal åratal.

Jag tror fortfarande att mac är bäst för henne, har själv tjejkompisar som skaffat mac nyligen, för de går det kanon och jag har aldrig i mitt liv behövt göra så lite för henne på datorsidan som nu då hon inte haft några problem.
att pc är att föredra för de som hållit på med det i x antal år, beror helt på hur öppen man är för förändring.
Jag var en inbiten pcanvändare i hela mitt liv fram till februari 2004. Jag är uppväxt med pc, haft det vid min sida sedan födseln. Men på senare tid insåg jag att datorer är så förbannat tråkigt att sitta och jävlas med, att fixa problem osv. så jag köpte en mac.

Tycker istället att du ska prova på en utmaning och låta henne köpa en mac och sedan kan du lära dig lite på en gång.

Jag är inte emot Windowsplattformen, bara att XP är från 2001 utan större förändringar. det är lång tid inom datorvärlden. Och det är enorma problem med Windows. Men när Longhorn kommer kanske det blåser nya vindar i seglen.

Om du vill ha andra fina laptops, Fujitsu-Siemens och Sony har rätt behagliga laptops också.

Permalänk
Medlem

Testa apple i en pc-tidning...samma sak som testet som gjordes i PC för alla, mellan en Dual G5 och en fullt utrustad P4 med bra config. Och de använde ju endast program till testerna som inte kunde dra fördel av G5:ans teknik. Sådana tester är missvisande. Var till det de vill ha, anser jag. Själv föredrar jag PC. Vill hon ha mac, sure. Låt henne köra på det då :).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fujitsu-Siemens Lifebook P7010, den är riktigt snygg (för att vara en PC då ). Det är väl det närmaste man kommer Apples design. Skönt att den är ultraportabel också.

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max tre rader. Se reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk

Snygga pc-datorer:
Asus w1 serie:
http://se.asus.com/products/notebook/w1series/w1_index.htm

Toshiba Qosmio
http://nordic.computers.toshiba-europe.com/cgi-bin/ToshibaCSG...

Sen tilltalar faktiskt HP Pavilion dv1000-serien mig rejält.

Fast som sagt ingen av dem ser bättre ut än en Powerbook. Sedan hae Powerbook:en något så praktiskt som bakgrundsbelysta tangenter! Varför har inga pc-laptops det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av barenfeld
Snygga pc-datorer:
Asus w1 serie:
http://se.asus.com/products/notebook/w1series/w1_index.htm

Toshiba Qosmio
http://nordic.computers.toshiba-europe.com/cgi-bin/ToshibaCSG...

Sen tilltalar faktiskt HP Pavilion dv1000-serien mig rejält.

Fast som sagt ingen av dem ser bättre ut än en Powerbook. Sedan hae Powerbook:en något så praktiskt som bakgrundsbelysta tangenter! Varför har inga pc-laptops det?

Jävlar, bara jag som får känsla utav att de där laptopsen är en dålig kopia på den gamla powerbooken, Tibooken alltså.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av barenfeld
Sedan hae Powerbook:en något så praktiskt som bakgrundsbelysta tangenter! Varför har inga pc-laptops det?

Du det undrar jag med, nu när jag sitter i mörkret. Iofs får man ett visst ljus av skärmen, men ändå. Nåt för pc byggarna att tänka på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Jävlar, bara jag som får känsla utav att de där laptopsen är en dålig kopia på den gamla powerbooken, Tibooken alltså.

Tibooken är/var ett estetiskt underverk :). Underbar laptop. Min granne har/hade en sådan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max tre rader. Se reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Medlem

Alienware?

Visa signatur

#NetGameGroup <- Lan I Norrköping
www.ngg.se

Permalänk
Medlem

Innan man stirrar sig blind på en platform så är frågan vad datorn ska användas till, vilka program kommer hon köra? Ska den vara portabel/ha bra batteritid?

Som kläddesigner måste man väl tänka på sin image, det ser bättre ut att dra upp en Powerbook än någon billig PC när man ska visa sin nya kollektion.

Vad gäller PC så så finns det några Sony vaio modeller med rätt bra "dra upp på café"-faktor

Permalänk
Medlem

För att inte tala om min Acer Ferrari.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja, och den är ju väldigt diskret också. Nä, jag tycker min ACER 4502WLMi är mer än jäkligt snygg!

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk

Acer ferrari vart väl rätt dissad i nån pc tidning?..mikrodatorn?

Visa signatur

Stefannorr: Dell 9300-1,86 ghz-1024 -60 GB/7200-NEC 6500-Nvidia Geforce 256 mb-17 WXGA

Permalänk
Medlem

med rätt skäl. Reklamdator. Överpris på den dessutom.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bullshit säger jag. Kostar lite drygt 17000:- idag, jämför gärna med annan dator.
Det finns ingen annan laptop på marknaden i samma prisklass som har lika många portar, bluetooth, prestanda.
Acer Ferrari 3200 är inte testad av någon svensk tidning. I alla tester på nätet så får den jäkligt bra betyg, med ett litet minus för värme och batteritid.

Sen gör sig inte Ferrarin sig rättvisa på bild, den är äckligt mycket snyggare i verkligheten. Reklamdator? Ja allt vi har på oss i form av kläder o dyl är väl också reklam?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skulle hon köpa en mac så lär hon knappast behöva mycket datorsupport, så du slipper rensa hennes dator på Gator varje söndag efter kyrkan. Dessutom så är mac-communityn väldigt trevligt men kanske lite insnöad, som här fast tvärtom.

forum.macworld.com & www.99mac.se

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Bullshit säger jag. Kostar lite drygt 17000:- idag, jämför gärna med annan dator.
Det finns ingen annan laptop på marknaden i samma prisklass som har lika många portar, bluetooth, prestanda.
Acer Ferrari 3200 är inte testad av någon svensk tidning. I alla tester på nätet så får den jäkligt bra betyg, med ett litet minus för värme och batteritid.

Sen gör sig inte Ferrarin sig rättvisa på bild, den är äckligt mycket snyggare i verkligheten. Reklamdator? Ja allt vi har på oss i form av kläder o dyl är väl också reklam?

Många portar? wtf, vad ska du med en skrivarport, en com port, och massa sådant till?
USB och Firewire är det enda man behöver förutom VGA, S-video och Audio-out, Ethernet
Problemet med Ferrarin är att det är en vidrigt dålig mobil processor i dem. Att den har ingen batteritid och den låter hela tiden. Sedan blir den varm som fan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Många portar? wtf, vad ska du med en skrivarport, en com port, och massa sådant till?
USB och Firewire är det enda man behöver förutom VGA, S-video och Audio-out, Ethernet
Problemet med Ferrarin är att det är en vidrigt dålig mobil processor i dem. Att den har ingen batteritid och den låter hela tiden. Sedan blir den varm som fan.

word

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nikce
Skulle hon köpa en mac så lär hon knappast behöva mycket datorsupport, så du slipper rensa hennes dator på Gator varje söndag efter kyrkan...

Sant, låt henne köpa en Mac

Visa signatur

iBook G4 1.33GHz, 1024 MB, 40GB + 160, Mac OS X 10.4