bZerk 500W nätaggregat - minirecension [bilder]

Permalänk
Medlem

Fick hem mitt idag. Är oerhört besviken.

Först och främst så fungerar inte 80-mm fläkten, för det andra så ger det 12,77V på +12V railen uppmätt med multimeter.

Ska reklamera det.

Permalänk
Medlem

tja det där med ljudet brukar ju inte vara något problem om man tex spelar, så det får nog bli ett sådant.

Permalänk
Medlem

Tack för recensionen! "Råkade" klicka på lägg i kundvagn på Gtek.se och beställa.

Thanks!

Visa signatur

AMD Athlon 64 3200 @ 2,8Ghz | 2048Mb | Sapphire Radeon HD 2600XT | Gigabyte GA-K8NSC | Xilence 500W | Soundblaster A4 7.1 | Maxtor S-ATA 200Gb - Samsung SP1654N 160GB | Antec P182 | SAMSUNG 22" 225BW

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pulver
Jag skulle väl säga att det är "normal" ljudnivå.

Om tysta nätaggregat räknas mellan 16db och 25db (?) så skulle jag gissa på att bZerk ligger på typ 28db vid normalt användade.

Lite gissning alltså - men på ett ungefär.

Har ett Aspire 520w (3fan) som är liknande (som du skrev där uppe) och på lägsta varvtal låter mitt ingenting nästan, och på full varv låter det som du skrev "normal ljudnivå" men om man jämför den ljudnivån med t.ex övriga fläktar i min dator låter det ingenting

BTW, mycket bra recension !!!

Permalänk

offtopic: orka dra upp en ett år gammal tråd för att skriva att man beställt agget?

ontopic: var även jag på väg att beställa detta agg men gjorde inte det pga ljudnivån som många klagade över..

Visa signatur

Det finns inget som e är dåligt gjort..
Bara mindre bra :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pulver
Jo - det är den säkerligen.

Jag håller fast vid mitt tidigare påstående - om det är tyst dator man är ute efter så är inte bZerk ett bra val.

Jag har en riktigt tyst dator med Zalman CPU-kylare och Zalman GPU-kylare (båda på silent) i den datorn använder jag mitt FSP Bluestorm nätagg.

Det ska ligga på ca 20db - ändå är det nätagget som hörs mest - det ger ifrån sig ett svagt brummande. Givetvis hör man bara detta om det i övrigt är tyst i rummet.

Men eftersom jag jobbar mycket framför datorn och inte alltid har musik mm på - så tycker jag att det är skönt med en nästan ljudlös dator.

Mitt bZerk sitter i en annan dator och det hörs tydligt när den har stått på ett tag (trots att den är nedställd lång bakom ett bord)

Den datorn överröstar klart min arbetsdator som står precis brevid mig.

Men - som sagt - det är i en ljudlös miljö man hör skillnaderna.

Brumm säger du? Det låter som oljudet isåfall beror på vibrationer. Det finns vibrationsdämpande silikonpacking att köpa (har ja). Annars finns det även det här...

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=312304&cks=ACC

Visa signatur

| Thermaltake Tsunamidream | FSP Bluestorm 400w | AMD Athlon 64 3500+ (AC 64 Freezer Pro)| Abit AX8 | Sapphire X1800XL (Zalman VF-700 CU LED)| Corsair ValueSelect 2x515 (1024) | Maxtor Diamondmax 10 200GB SATA | Creative SB Audigy 2 ZS | Nec DVD-brännare | LG L1780Q | Logitech MX518 | Logitech Z-2300 | 3D mark 05 7349p (oklockat) | 3D Mark 03 13549 (oklockat) |

Permalänk
Medlem

Ett aspire har alla kablar sleevade! Iallafall mitt.

Visa signatur

I can change your destiny.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xplode
Brumm säger du? Det låter som oljudet isåfall beror på vibrationer. Det finns vibrationsdämpande silikonpacking att köpa (har ja). Annars finns det även det här...

Brummljudet kommer från elekroniken i aggregatet - det hörs även när man har aggregatet löst utanför datorn och stannar fläktarna.

Ett bra aggregat ska vara knäpptyst efter att man stannat fläkten.

Från sämre (och äldre) aggregat kan man höra en del "missljud" från elektroniken (kondensatorer mm).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av *Redrom*
Ett aspire har alla kablar sleevade! Iallafall mitt.

Det här är en ganska gammal tråd - numera har Aspire säkert kabelstrumpa på alla kablar.
De tillverkas ju antagligen i samma fabrik som bZerk - så det borde ju inte vara några problem.