Liten recension av HP pavilion dv1150
Bakgrund
Hade egentligen tänkt att köpa en "custom built" Compaq R3000Z
med bättre prestanda och funktioner (duallayer brännare,blåtand,geforce4 go)
men efter att ha väntat två veckor och var på väg att hämta ut den så ångrade jag mig
och ville ha en mindre och lättare. Valet föll först på en "custom built" Compaq v2000, men
tyvärr kunde inte circuitcity beställa den med Pentium 4 M, utan bara Celeron. Fick då upp
ögonen på den här datorn, som dessutom var på rea.
SPecifikationer.
Pentium 4 M 1,5 Ghz
512 Mb Ram
Intel Extreme Graphics 2
Wlan
80 Gb HD
14" 1280x768 Widescreen Brightview HD skärm
Dvd+-rw
Ca 2.4 kg
Prestanda
Det är antagligen inte en dator du köper för att spela spel.
Jag ska testa Halflife2 i veckan, men räknar inte med något bra resultat.
Främsta orsaken är det integrererade grafikkortet.
Funktioner
Mycket lätt och smidig dator som gör att man kan ta med den överallt.
HD Brightview skärmen är mycket bra och skarp. Färg¨tergivningen blir nästan i klass med CRT.
Datorn är annars anpassad för att kolla på filmer och lyssna på mp3 medans man reser. Tex finns det dubbla
hörlurs uttag i fronten, och det medföljer en fjärrkontroll som förvaras i pcmcia facket. Dessutom finns
en "quickplay" funktion som innebär att dvd, mp3 vcd och svcd kan spelas upp utan att starta windows.
Funktionen kan användas med eller utan skärm, och styrs via funtionstangenter eller fjärrkontrollen. SKa tydligen
spara batteri vid uppspelning. Jag har inte testat att titta på en hel film än men batteritiden i windows är ca 3 timmar
med wlan på. Ljudet i dom inbggda harman/kardon är bra för att vara inbyggda men ingen boombox direkt.
Omdöme
Jag är mycket nöjd med datorn då den fyller mina ändamål perfekt. Största fördel är definitivt skärmen. Som sagt ska du spela så
är den nog inte mycket att komma med. Men det är en klar skillnad mot den släpbara 3,5 kgs FS Amilo A
jag hade tidigare. Både vikt och måttmässigt men även i form av ljudnivå, då det är mycket sällan
fläkten går i gång på den här datorn, och när den väl gör det är det ett tyst väsande ingenting jämfört
med den jet motor som startade var 10:e minut i min gamla laptop. Med tanke på priset ca 8500:- (USA) så får man säga
att den är mycket prisvärd.