Vilken filmspelare använder du i datorn?

Permalänk

Använde Windows Media Player till XP, in med AC3, xvid, vobsub och ffdshow. Har aldrig haft problem med en enda film.

Nu sitter jag dock på OSX och då är det MPlayer då det är den enda som har vettigt och enkelt stöd för subs. Hade hellre kört med quicktime då den finns ibyggd men har vad jag vet inte stöd för subs.

VLC är helt enkel för ful och för svår att använda dessutom buggar det fett när man spolar och ändrar upplösning. Det ska liksom gå klick klick precis som i MPlayer.
Sedan om man sitter på XP känns det bara meninglöst att installera en ny spelare då det redan finns en inbyggd som klarar allt bara man slänger in ovan nämnda codecs 1 gång för alla.
Men visst creds för VLC att den tamefan öppnar allt men kör man bara AVI och dvd finns det liksom ingen anledning.

Visa signatur

Alltid otur!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BaadBoooy
Vad gör man när VLC inte klarar o spela upp en film fil ?

testar med MPlayer om det inte funkar kollar man vilket codec filen använder med tex GSpot och tankar det om man inte har det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Media Player Classic med ffdshow, VLC när jag tittar på saker som fortfarande laddar ner eller som inte ffdshow kan spela upp. VLC är en aning segare, så det är inte mitt förstahandsval.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skulle köra VLC om snabbspolningsknappen var STÖRRE

Men eftersom den är så liten blir det mediaplayer classic.

Ilandsproblem?

Permalänk
Medlem

Kör VLC jag med, stör mig dock på att den inte gillar spolning i filmer. Annars är det underbart

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Media Player Classic
FFDShow
QucikTime Alternative
RealPlayer Alternative

Med detta kan jag se 99.9999% av all media.

Har testat VLC, inte direkt imponerad då den inte alls tar alla dom filmer som alla säger den gör, specielt inte en del varianter av AVI-filer.
Sedan låser den sig titt som tätt, bara stänger av sig tvärt mm.
Svårt att spola i feltalet filmformat.
Och ja, det var bara någon månad sedan jag testade senast. Så det har inte med att det var gammal version.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Så det har inte med att det var gammal version.

...att göra!

Min erfarenhet är iaf att MPC + ffdshow har det besvärligare med sällsynta format än vad VLC har.

Visa signatur