Permalänk
Medlem

Bios är fel flashat a7v8x-mx

När jag skulle flasha mitt moderkort till de nyaste bioset(har sempron) så gick det inte så bra, efter en omstart fungerade inte datorn allt är bara svart.

Nån som vet hur man kan fixa det billigt?
Helst gratis.
Kanske att nån har kvar sitt gammla kort som han inte behöver , så kan han ge det till mig eller sälja det billigt.
Eller finns det chip under 100kr nånstans?

Mvh Selver

Hoppas ni på swec kan hjälpa mig.

edit så ingen som kan hjälpa mig det finns ju proffs här och ingen kan hjälpa mig med detta enkla problem.

Permalänk
Medlem

CrashFree BIOS allows users to restore BIOS data from a floppy diskette even when BIOS code and data are corrupted during upgrade or invaded by virus. Unlike other competing vendors' products, ASUS motherboards now enable users to enjoy this protection feature without the need to pay for an extra ROM.

http://www.asus.com/products/mb/socketa/a7v8x-mx/overview.htm

Ska tydligen gå bra att flasha om med rätt bios..

Senaste bios -> http://www.asus.com.tw/support/download/selectftp.aspx?l1_id=...

& här står hur du flashar från diskett-> http://www.asus.com.tw/support/english/techref/bios/aflash.as...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Jag försökte med det men det gick inte. Eller var det jag som inte fatta rätt.
Och jag kan inte ändra så att datorn bootar från floppyn först för jag inte kommer inte i bios.
Så det blir svårt med disketten.
Fattar inte hur deras crashfree bios fungerar, när det inte fungerar

Permalänk
Medlem

Hmm har du resettat bioset genom att cleara cmos? dvs. flytta den där lilla bygeln på moderkortet i 10sec & sen sätta tillbaka den?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Hmm har du resettat bioset genom att cleara cmos? dvs. flytta den där lilla bygeln på moderkortet i 10sec & sen sätta tillbaka den?

Japp har testat det och tagit ut batteriet i en timma.
Börja bli sur på den snart.
Om inte nån lösning kommer snart .

Permalänk
Medlem

Inget händer när du startar den eller fläktar startar?

Har du ett grafikkort i eller du kör med det inbyggda?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Inget händer när du startar den eller fläktar startar?

Har du ett grafikkort i eller du kör med det inbyggda?

Fläktarna startar.
Jag kör med det inbyggda men jag har och testat med ett hercules xt 4000 nåt kyro chip.
Men det fungerar inte.