Permalänk
Medlem

SN25P eller SB81P (Shuttle rookie)

Heippa, första inlägget här på forumet.
Jag har läst en hel del här och insett att det finns mkt samlad expertis här så jag reggade mig och avfyrar en fråga på en gång...

Jag har lurkat omkring efter en ny dator ett tag nu och kan inte riktigt bestämma mig för vilken det ska bli.
Börjar bli lite trött på att bara ha ett par jobb-Laptop's med medioker prestanda och vill ha en ny dator med spelkapacitet.

Burken ska användas till spel, surf, flygsimulator etc...
Det jag siktar på är typ ett snäpp under det absolut bästa, det brukar(brukade) vara best bang for the buck i slutet på 90-talet .

Oki, har kollat lite närmare på Barebone burkar.
Snart släpper Shuttle sin nya SN25P (AMD + PCIe) som verkar vara bra.
Tittade först på Shuttle SB81P (Intel +PCIe) men eftersom AMD ska vara så mkt bättre att spela på så blir det nog en sån.
Jag gillar Intel bättre än AMD (Har haft båda), men enligt många siter på nätet är P4 Prescott "helt överkörd" när det kommer till dataspel?!?

Har några småfrågor som jag hoppas någon kan hjälpa till med: (var ett tag sedan jag var inne i hårdvaruträsket)

-AMD cpu, vad menas med "Winchester", är det skillnad på en 3500+ och en 3500+ Winchester?
Vilken torde vara 'Best bang for the buck' i AMD serien?

-Grafrafikkort, jag gillar ATI och har läst en del på nätet för att bilda mig en bra uppfattning.
Tänkte lägga mig "ett snäpp under" det bästa, och här verkar X800XL vara bra? X850XT är förstås dynamit, men då kostar det satan också!

-Skärm
Skullle vilja ha en 19" tft och gärna den bästa som samtidigt är den billigaste
OK, vilken ska man ha och vilka specar ska man kolla på för att det inte ska bli släpigt i spel? Tex; Hur många Ns?

-Minnen, vilken djungel det är. Vilka passar med vilket chipset och hur mycket flis ska man lägga ut, det kan ju skilja ett par tusenlappar på ett par 512mb stickor!?!

-Vilken nätbutik? Pris, kvalitet, service.
Datorbutiken, Komplett,webhallen?