pipljud från hårddisken?

Permalänk
Medlem

pipljud från hårddisken?

har nyss tappat min externa western-digital hårddisk i golvet (klantigt jag vet), ett kort fall på typ 20-30 cm trodde att det inte va någon större fara och skulle plugga in dc kabeln igen, då ja märkte att hårddisken började pipa, 2 pip som upprepas regelbundet. hårddisken får heller ingen kontakt med datorn via usb kortet.

vad har hänt/ vad ska göras får att åtgärda felet?

tack på förhand

Permalänk
Medlem

Var hårddisken igång när du tappade den? En avstängd hårddisk brukar klara fall relativt bra, men en hårddisk som håller på att läsa eller skriva kan ta skada av ganska små smällar.

Ett exempel på vad som kan hända är en headcrash när läs-/skrivhuvudet, som ligger väldigt nära hårddiskens yta, kommer i kontakt med hårddisken och repar upp ytan. Om huvudet fastnar i ett läge som gör att det repar upp ytan kan det förstöra stora delar av disken.

Följde det med någon manual med felsökningsinformation till disken? I annat fall skulle jag nog försöka ta kontakt med WD och se om pipen betyder något särskilt och vad man isåfall gör åt det.

Visa signatur

Opteron 146 2000 MHz @ 2400 MHz, ASRock 939Dual, 4*512 MiB Corsair Value PC3200 @ 200 MHz, Leadtek GeForce 6800LE @ 395/725 MHz 16,1/6, 1*Samsung F1 1TB, 2*Samsung P120 250 GB, M-Audio Audiophile 2496