Inställningar till grafikkortet (6800gt)

Permalänk
Medlem

Inställningar till grafikkortet (6800gt)

Har en LT 6800 gt, undrar vad jag ska ha för inställningar i avancerat för att "underlätta" det för kortet. Jag undrar över dessa tre huvudsakligen då.

*Anisotropisk filtrering
*Inställningar för kantutjämning
*Vertikalsynk

Visa signatur

"Signatur raderad. Åsikter om mig skall tas via albert@sweclockers.com eller pm /GAPa"
[u]Vote GAPa for president![/u]

Permalänk

Vertikalsynk kör jag på "Alltid På", det ger skönast bild då, annars "flimmrar" det när man drar bilden i sidled. Kantutjämning och Anisotropisk filtrering sätter du på "programkontrollerad", annars kan det bli knas om spelet vill ha en inställning och drivrutinen en annan.

Permalänk
Medlem

vertikal sync = alltid av.. sänker fps:en
dom andra ska vara programkontrollerade.. oftast ställer spelet in alla intsällningar efter hur bra dator du har och så.. om drivrutinen ställer sig på tvären för detta kan det blir lite problems.

Visa signatur

Svarar du på ett inlägg, Citera mig!, tack!

Permalänk
Medlem

vertikal sync = alltid på så länge spelen går bra, dvs ok Fps.
Funkar spelen så ha alltid vertikal sync på, ta på av om du ska köra tex 3dmark o dyl.
Prova dig fram.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Samsung Odyssey Neo G8 4K 240Hz. MONITOR:2 Xiaomi Mi 34" 3440x1440 144Hz. Tv:3 Samsung 48" 3D. Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hampster
vertikal sync = alltid av.. sänker fps:en
dom andra ska vara programkontrollerade.. oftast ställer spelet in alla intsällningar efter hur bra dator du har och så.. om drivrutinen ställer sig på tvären för detta kan det blir lite problems.

Med ett 6800GT behöver grabben knappast de få extra fps som avstängd vertikalsynkronisering medför, så i hans fall ska det helt klart vara inställt på "Alltid På". Det flyter som sagt mycket skönare när man drar bilden i sidled.

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag är dum men jag har aldrig fattat det där med vertical synk... vad händer när den slås på?

Visa signatur

Dator 1 AMD Sockel 939 3000+ @ 1.8 ghz 2*512 ddr 400 mhz K8N Neo2 54G Platinum Leadtech 6800GT@Ultra Waterchill
Dator 2 AMD xp 2000 @ 1.66ghz ddr 512 333 mhz 1*maxtor 120 gig 1*samsung spinpoint 80 gig Gf 2

Permalänk
Medlem

Då begränsas dina fps till den Hz din skärm är inställd på.
När den är av så kan kortet rendera fler än din skärms Hz.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Samsung Odyssey Neo G8 4K 240Hz. MONITOR:2 Xiaomi Mi 34" 3440x1440 144Hz. Tv:3 Samsung 48" 3D. Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

dvs, ska du ha vsync på, som är otroligt skönt att ha på, se till att din skärm är inställd på så hög hz som den bara kan

Permalänk
Medlem

vsync så gör så att graffet väntar på skärmen alltså: graffet renderar en frame, skickar till skärm, skärm visar och sen samma sak igen.

utan vsync kör graffet på så mycke det bara kan och renderar frames och skickar till skärmen.. skärmen kanske bara kan rita frames 85ggr/sekunden (85hz) och resten av framsen blir det tomtegröt av (eller nått..) detta gör så att det blir små hack i bilden speciellt när du drar musen i sidled..

om du inte ser nån skillnad så kör med vsync av..

Visa signatur

Svarar du på ett inlägg, Citera mig!, tack!