Permalänk
Medlem

ritbord vad bör man tänka på?

hej!
jag skall sköpa ett ritbord till datan.

vad bör man tänka på?
någon som kan rekomendera något bra?

Mvh joakim

Permalänk

Köp ett lite dyrare. Det skitet dom säljer på Kjell funkar inget vidare. Min penna gick sönder efter 2-3h användande o trust vägrar att byta den.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

lite dyrare?
jag har runt 3500kr jag kan spendera, kommer jag någon vart på det?

Permalänk

http://dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010071531
ska jag köpa när lönen kommer Har provat det IRL och det funkade asbra

Visa signatur
Permalänk
Medlem

aa okej!! tack!!
funkar det bra med A5 då?
skall man inte betala lite extra och köpa en A4?

Permalänk

Jo visst är det men det kostar nästan 5000 ju

Visa signatur
Permalänk
Medlem

hehe sant sant!!
men säg att jag beställer
http://dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010071531
skall jag köpa den därifrån?
är dustin bra?

Permalänk

Dustin e bra ja vet dock inte om dom är billigast

Visa signatur
Permalänk
Medlem

mm okej
tack för hjälpen YamahaJojje

Permalänk
Hedersmedlem

Dustin bra, fin support osv.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

känns mer tryggt nu :P;)

Permalänk

vad ska ni användadom till?

Visa signatur

foo shizzle'

Permalänk
Medlem

Om du ska rita rekommenderas storlek A4 eller större.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av beerbaron
vad ska ni användadom till?

det blir till att rita med

Permalänk
Medlem

Jag har ett Wacom Graphire 3 A5 och ritar rätt mycket med det, och jag tycker det räcker helt klart...men det är väl en smaksak antar jag

Visa signatur

/Robert

ICQ: 18332261

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av YamahaJojje
Köp ett lite dyrare. Det skitet dom säljer på Kjell funkar inget vidare. Min penna gick sönder efter 2-3h användande o trust vägrar att byta den.

Jag köpte min på kjell och det gick utmärkt att byta pennan. Fick en nyare modell t.o.m.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

Jag tycker absolut du ska köpa Wacoms produkter. De kom precis med en ny 6D penna som verkar grymt bra, själv har jag saknat funktionen att snurra penseln som denna penna gör. Jag tror den behöver Intous3 men jag är inte helt säker.

Det är inte tokviktigt att ha en stor bräda. Jag köpte en a3 tror jag, och ångrar mig nästan. Den är grymt stor och får tex inte plats på bordet. Utan det brukar bli att jag sitter och har den i knät och det är inte så bra. Man blir också tvungen att dra stora streck vilket kan bli rätt jobbigt.

Jag har faktiskt inte använt min så mycket, den är grymt bra med vissa penslar, men även med en mus funkar den rätt ok. Finns en hel del målningar jag gjort på datorn på www.fusion-wave.com för ni som vill se.
Ska du rita och måla ska du undvika photoshop och seriöst titta på Corel Painter. Den senaste versionen är mycket bra.

/A

Permalänk
Medlem

Skaffa en Trust eller Wacom

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

wacom är väl att föredra, ta en med hyfsat stor rityta, dock ska den få plats på skrivbordet för att det ska funka bra. Ta även en titt på upplösningen, är den låg blir det inte särskilt exakt och är den superhög blir det onödigt noga med hur du ritar.

Visa signatur

In murphy we trust, his law never fails.

Permalänk
Medlem

Åh, jag måste bara skriva av mig nånstans. Jag är så j-kla imponerad av ritbrädet jag köpte, den billigaste graphiren (Wacom Graphire4)! Köpte den mest för köpandets skull, men jag håller på mycket i PS och tänkte att den kunde komma till nytta där.

När den väl dök upp på posten så hade min ivrighet lugnat ner sig, så jag packade inte upp den på två-tre dar, men nu ... nu... tjoho!

Kan helt klart rekommendera ritbräden till folket!

Visa signatur

Antec P180 + Noctuafläktar | 2500k | P8P67 Pro | Corsair 32GB RAM | 2 x SSD Intel 330 RAID0 | Noctua NH-U12F | Geforce 560 | ESI Maya XTe | Edirol PCR-800 | Novation Zero SL MK II | Akai MPD24 | Benq 27" + LG 27" IPS <-------- fan vad jag älskar prylar! :D

Permalänk
Medlem

Jag har läs en del för jag har också varit sugen på en platta och det verkar vara en vanlig uppfattning att vilken storlek man skall ha är ganska individuellt.
Det vill säga att man får fundera på hur stora streck etc man vill kunna dra när man målar, vad som är bekvämt, och välja storlek utifrån det.
Det låter vettigt tycker jag.

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Medlem

Har ett Wacom Intuous3, PTZ-930G på jobbet, funkar utmärkt att både arbeta och rita med.

Permalänk
Medlem

Jag som med så många fler röstar på wacom köppte deras billigaste bara för att testa o se om jag gillade det. Kan ju säga att även deras billigaste gav ett bra resultat och fin känsla för tryck. men ska du rita större grejer så kör på en A4. Min A5 är lite liten för att man ska kunna måla på utan att behöva flytta på pennan i vart tredje drag.

Permalänk
Medlem

datorn

Visa signatur

E6300 | Thermalright Ultra-120 eXtreme + Noctua 120mm 1200rpm | Gigabyte GA-965P-DS3 | 3GB Corsair XMS2-6400 CL5

Permalänk
Medlem

Wacom är grymma!

Mitt A5 Intuos2 funkar fint, ska man rita detaljerat kan man mappa om det så att man får högre upplösning på mindre del av skärmen. Dvs man kan bara rita på typ halva skärmen fast med högre upplösning. Sen finns ju alltid zoomen.
Om jag uppgraderar nångång blir det antagligen till ett A4.

http://www.conceptart.org/