Vilket linux för nybörjare?

Permalänk
Medlem

Vilket linux för nybörjare?

Hur många verisioner av linux finns det och vad används de till?
Vilken ver. är mest användbar för spel/bildred, vilka är gratis och vilka måste man köpa för att få fullständiga rättigheter?
samt vad är bra att börja med, har bara brukat redhat7 förut!
är inte så insatt i linux

tackar för svar

Visa signatur

Imac 24" - desktop - Samsung 28" 4K skärm
Hp Elitebook 8460P - Grab n Go
Dell optiplex 960 - Observatoriedator
Asus Eee - Meteorkamerastation

Permalänk
Medlem

Sök på forumet dennna fråga har blivit svarad flera gånger

Visa signatur

Macbook Air 13" (2012)

Permalänk

ta SuSE det fungerar prima för nybörjaren

Permalänk
Medlem

Ubuntu är rätt trevligt, men om du vill lära dig lite mer ingående så tycker jag att du ska välja något annat.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fräd
Ubuntu är rätt trevligt, men om du vill lära dig lite mer ingående så tycker jag att du ska välja något annat.

kan tipsa Ubuntu jag med, skit enkelt, funkar bra

Permalänk
Medlem

jag har en avvikande åsikt, jag har testat ubuntu och tycker inte direkt att det är självinstruerande. Bland gratis alternativen så skulle jag rekomendera Mandrake men själv kör jag betalalternativet Xandros3 Deluxe edition och det är hyffsat lättanvänt även för en linuxnybörjare. Om du är intreesserad så finns det en gratis variant att ladda ner som heter Xandros open circulation edition

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Gentoo vs. Ubuntu
Testa Ubuntu Hoary 5.04, rekomenderar starkt.

Visa signatur

"Signatur raderad. Åsikter om mig skall tas via albert@sweclockers.com eller pm /GAPa"
[u]Vote GAPa for president![/u]

Permalänk
Avstängd

Ubuntu

Du ska köra Ubuntu eller Kubuntu (Ubuntu med KDE istället för Gnome).

@Piilo:
Gentoo är ingen nybörjar dist. Det är en dist för folk som gillar kompilera alla sina paket själva.

Permalänk
Medlem

Re: Ubuntu

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eldmannen
Du ska köra Ubuntu eller Kubuntu (Ubuntu med KDE istället för Gnome).

@Piilo:
Gentoo är ingen nybörjar dist. Det är en dist för folk som gillar kompilera alla sina paket själva.

Testade Gentoo en bit innan Ubuntu, den var inte så svår. Det tog tid att göra saker och ting, men visst fungerade det.
Hur är Kubuntu föresten, någon som testat?

Visa signatur

"Signatur raderad. Åsikter om mig skall tas via albert@sweclockers.com eller pm /GAPa"
[u]Vote GAPa for president![/u]

Permalänk

ubuntu är bra för det är enkelt, speciellt att komma igång med. Men sedan kan man pilla med det mesta själv ändå.

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem

tack för svaren, det får nog bli ubuntu

Visa signatur

Imac 24" - desktop - Samsung 28" 4K skärm
Hp Elitebook 8460P - Grab n Go
Dell optiplex 960 - Observatoriedator
Asus Eee - Meteorkamerastation

Permalänk
Medlem

red hat fedora är väll endå enklast?:P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vendin
red hat fedora är väll endå enklast?:P

Naj, för det första så heter det Fedora Core, för det andra så är ubuntu bara enklare.
Ska komma med lite konkreta exempel snart.

Visa signatur
Permalänk

Re: Re: Ubuntu

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piilo
Testade Gentoo en bit innan Ubuntu, den var inte så svår. Det tog tid att göra saker och ting, men visst fungerade det.
Hur är Kubuntu föresten, någon som testat?

Testat Kubuntu, det är nog en smaksak mest, men jag föredrar Gnome framför KDE

OT: Ubuntu är riktigt trevligt för nybörjare, bra val

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att Ubuntu är byggt på Debian, men vad är det egentligen för skillnad mellan dessa?
Om jag skulle byta från Ubuntu till debian, vilka fördelar/nackdelar skulla jag då få?
Vad är det fördelar med att ha en mera avancerad/svår dist?

/*nix Newbie

Visa signatur

27" 3,06 c2d imac

Permalänk
Medlem

Slackware!

Visa signatur

WMII

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att du bör tänka igenom hur avancerad dist du vill ha. Visst är gentoo ett jäkligt bra system när det väl är uppsatt men frågan är bara om du tycker att det är värt det. Jag började med mandrake då jag behövde ett alternativ till windows då windows krashade min bärbara hela tiden. Enligt mina erfarenheter utav mandrake är det en dist som är väldigt enkel att lära sig och i mitt tycke för lättkonfigurerad. Man kan förstås skippa de grafiska verktygen men då kan man ju lika gärna köra en svårare dist.

Idag kör jag ubuntu efter att tidigare kört fedora core 3 en kortare tid. Min rekommendation är någon utav dessa system och sedan senare hoppa på en annan dist om du vill söka nya utmaningar. De svårare distarna (Debian/Gentoo/Slackware) bör du nästan känna någon som kör dessa distar ifall det skulle räknas som ett alternativ. Annars får du vara berred på mycket dokumentationsläsande.

Visa signatur

http://www.spelportabeln.se

512 DDR|P4 3ghz|SBLive| Radeon 9600xt| 240GB|LG DVDBrännare|Lackat Chieftec-chassi |

Permalänk
Medlem

/me kör Ubuntu, noob som jag är så funkar det bra. Första linuxdisten jag prova.

Visa signatur

"Growing old i mandatory, growing up i optional."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vendin
red hat fedora är väll endå enklast?:P

Fedora är inte från Red hat

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lucifer888
Fedora är inte från Red hat

red hat startade fedora projektet och utvecklade det helt själv i början, numer så finns det väl även andra fristående utvecklare men i princip så är det en beta version av RHEL, det är i varje fall så som jag har förstått det dock är jag inte så insatt,

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem

Floppix.. ^_^

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem

Jag hade bytt mellan gentoo och debian i 2 år tills jag installerade ubuntu, har kört det sedan dess. Jag märker i princip ingen skillnad mellan snabbheten i spel/desktop eller andra saker mellan debian, ubuntu och gentoo. Så därför kör jag ubuntu, och för att det är så ruskigt lätt att installera /komma igång med.
Enda nackdelen jag upplevt är att det ibland kan vara svårt att installera debian-paket i ubuntu, och att vill man ha de senaste betan av ett program kan det bli väldigt skumma fel med apt-get osv.

Visa signatur

http://www.dvp.nu
#dvp @ quakenet.org

Permalänk
Medlem

Det heter inte Mandrake längre utan Mandriva.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox