Permalänk
Medlem

Windows x64

Hallå!
Vill bara dela med mig ett par saker!
Windows 64 funkar helt superbra! snabbare än någonsin och stabil som bara den!

Verkade helt ofattbart efter win 64 installation att Counterstrike Source´s FPS med ett standard ati powercolor 9800pro gick upp till 180fps!!!! @ 1024 allt på max förutom AA, 100hz!!
Alltså på vanliga xp 32bit hade man 70fps som max!!!

Kör dessutom med athlon 64 2800+, & ett billigt epox socket 754 moderkort ( 8HDA5I )och 768mb pc3200 minnen på den datorn..

Allt är orig och aldrig klockat!

Sedan har jag även en st med 64 3000+ cpu, msi mamma 754 där åxå och leadtek´s geforce 6800LE, körde den @ 16/6 förut med xp 32bit då fick jag fps till ca 200 med samma inställningar som ovan, när jag hade den som orig så vart fps ca 50-70!!
nu kör jag x64 även på denna maskin och fick upp fps till 120 ORIG!! får se när rivatuner kommer med 64bit version, då lär man sitta med 250fps oklockat!!

ha det bra dudes!! (aldrig mer win 32bit!!) :D:D:D

THIS IS SOO AWESOME DUUUUDES! :D:D:D

Visa signatur

felis domesticus...

Permalänk
Gäst

Vänta bara så ska du får se på krasch

Permalänk
Medlem

näää den e mkt stabilare än vanliga 32, bygger på serverplattform vetty..
isåfall om du har råkat ut för någe sådant måste det vara pga något annat.. jag typ hårdkör mina datorer dygnet runt, med b.la renderingar över nätter, spel på dagarna osv osv. inte en enda bugg ännu

Visa signatur

felis domesticus...

Permalänk
Gäst

Trots mycket skriverier och "svartmål" av Win64 så låter detta bra.
Men jag väntar med uppgradering av maskinen och operativ.

Lycka till i alla fall och håll oss uppdaterad om detta.

Permalänk
Medlem

Vore ju fint om det kunde börja dyka upp lite spel optimerade för 64-bit med. Både HL2 och Farcry ska ju enligt utvecklarna att dyka upp i sådana versioner.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem

absolut!

Men det finns mycket folk därute som inte vet vad dom håller på med också.
säkert 90% av dessa som skriver är okunniga och kan inte konfigurera sin dator mm.

Så man kan ju inte lita på allt man läser, dock gillar jag detta system skarpt p.ga stabiliteten och snabbheten.

Sedan skadar det såklart inte ha dom små fördelarna med att inte få hdd lagg när man bränner dvd och ska göra kanske renderingar eller annat samtidigt och när man endå har 64 bit hårdvara, lika bra utnyttja resurserna och inte köra sin dator på 32 bit op (halvfart). helt onödigt..

Några saker som irriterar mig dock är att jag inte hittat drivrutiner till min samsung 1520 laserkrivare ännu samt till skanner canon u636, man får helt enkelt köra dom via nätverket på en 3dje xp2600 jag har xp32 på sålänge

Nyheterna med att spelen presterar så pass bra är goda saker då man behöver bara byta op så förvandlas det sega 70fps graffet till hela 180fps! bara det gör mig helt frågande!
Dock har jag kört css på dom änsålänge, har inte kört några andra spel ännu. men det kommer väl snart.

Dock stöter jag på problem så hojtar jag till

Visa signatur

felis domesticus...

Permalänk
Medlem

kiM0z0ft

du har PM

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

en nackdel till: creative är slöa som vanligt med att släppa drivrutiner till x64 för sb live 24bit dvs 7.1 kortet.. Live 5.1 audigy samt audigy 2 finns det till dock..

Visa signatur

felis domesticus...

Permalänk
Medlem

finns drivers till Audigy2 ? FINAL dvs ej beta?

Permalänk
Medlem

en fråga....programvaror och spel funkar som vanligt eller? man behöver bara hitta 64-bitars drivrutiner för att allt skall fungera eller?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | ASRock RX 7900XTX 24GB Phantom Gaming DDR6 | DeepCool CK500 | be quiet! Pure Loop 280mm | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 5200MHz CL40 | ASUS Prime B650-Plus | Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB | MSI MPG A850G PCIE5 850W | Razer Vper Ultimate | Logitech G915 | Astro A50 | Alienware aw3423dwf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grinnall
en fråga....programvaror och spel funkar som vanligt eller? man behöver bara hitta 64-bitars drivrutiner för att allt skall fungera eller?

den återkommande frågan

I Windows 2000 / XP kan man köra 32- och 16-bitars program. Windows x64 så kan du köra 32- och 64-bitars program MEN det MÅSTE vara 64-bitars drivrutiner till alla hårdvara. 16-bitars program kommer inte fungera under Windows x64, vilket ställer till det för vissa installationsprogram.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Hade inga större problem, men avsaknaden av drivrutiner och många spel som inte fungerar gjorde att jag gick tillbaka till 32-bitars versionen ett tag till.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Har ett problem med att instalera mitt.... cd vill inte bota fsat jag hat instält att cd`n ska bota först

//NYpan

Visa signatur

Soltek-k8t800pro, amd64-3500@2640mhz 1,5v, ati-r 9700, no-name pci 3200 1024mb

Permalänk
Gäst
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nypan_ny
Har ett problem med att instalera mitt.... cd vill inte bota fsat jag hat instält att cd`n ska bota först

//NYpan

Du har ju redan skapat en tråd om detta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DreamMaan
Du har ju redan skapat en tråd om detta.

Jag vet men... så hade jag inte sett denna tråd

Visa signatur

Soltek-k8t800pro, amd64-3500@2640mhz 1,5v, ati-r 9700, no-name pci 3200 1024mb

Permalänk
Medlem

Jag väntar då ett tag med att sätta in Win x64 tills det börjar finnas drivrutiner för allt.
(Scanner, skrivare osv)
Samt så lär ju ev. buggar ha minskat samtidigt..

Permalänk

Kan ingen som har lite koll lägga upp en XP 64 -FAQ med länkar till alla drivrutiner som finns för de vanligaste produkterna?

Jag vill helt enkelt veta om jag kan hitta drivrutiner till allting innan jag börjar uppgradera.

Det jag vill ha drivrutiner till är:
Radeon (ett 9800 Pro)
MSI Neo2 PE (för ljud, LAN, osv.)

De här är ivf de viktigaste drivrutinerna som jag behöver. Att det finns till mitt Radeon-kort verkar det ju som, men var hittar man dem? Har kollat ATI's hemsida men inte hittat något.

Visa signatur

| i9 9900K | Z390 AORUS | 48GB Corsair VENGEANCE LPX | RTX 2600 SUPER |
| Dell UltraSharp U2724 x2 | Logitech Z5500 | Dygma Defy | Logitech lift |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Kan ingen som har lite koll lägga upp en XP 64 -FAQ med länkar till alla drivrutiner som finns för de vanligaste produkterna?

Jag vill helt enkelt veta om jag kan hitta drivrutiner till allting innan jag börjar uppgradera.

Läst där? -> http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=37288...

Permalänk

Oho! jag måste vara blind, hade missat den helt! Tack så mycket!

FY FAN VAD SNABBT DET ÄR!

Känns som den öppnar mapparna innan man äns hunnit klicka på dem!

MEEE LÖÖÖÖÖÖV WIN 64! *kär*

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Oho! jag måste vara blind, hade missat den helt! Tack så mycket!

FY FAN VAD SNABBT DET ÄR!

Känns som den öppnar mapparna innan man äns hunnit klicka på dem!

MEEE LÖÖÖÖÖÖV WIN 64! *kär*

Har du över huvud taget testat det? Så stor skillnad är det inte.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wooe
Har du över huvud taget testat det? Så stor skillnad är det inte.

Jag upplever också att det är snabbare respons i 64:an. Uppstart av program och datorn går allmänt lite snabbare. Surfning i IE 64 känns snabbare och lite andra saker som jag har svårt att sätta fingret på. Jag körde förövrigt Pcmark04 innan och efter ominstallationen av windows (med samma program/tjänster igång. och min 32bitars installation var ganska ny) och testet visar några procent + på allt när man kör 64bitars största skillnaden låg i Physics Calculation and 3d där jag ökade från 171.02 FPS till 195.01 FPS.

Enda negativa än så länge är att jag saknar Deamon Tools och har lite problem med Flash player i IE 64

Visa signatur
Permalänk

Jo, Daemon Tools upptäckte jag också precis att det inte fungerade. Men mest av allt saknar jag programvaran till min MX 1000, jag kan inte ställa in vad knapparna ska göra... :/

Wooe:
Ja, självklart har jag testat. För mig var skillnaden enorm ivf.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kan passa på att tipsa om Winimage som klarar av att mounta iso och binfiler. Lite omständigt program men det funkar tills vi får se en 64bitars version av deamon

Edit: En url kanske skulle vara på sin plats http://www.winimage.com/winimage.htm

Visa signatur
Permalänk
Medlem

negativt för mig är att mitt ljudkort stöds inte och enligt hercules ska dom inte skriva några drivrutiner heller till win64, så man är som redigt förbannad.

Visa signatur

Gam dator: Rampage 3 Extrem, 6x4GB Ram lägsta hastighet på minnet är 1600mhz Högsta G.skill ripjaws 2133mhz + ramkylare, Processor(ER) 6Core12Trådig Xeon x5660 Men eftersom jag haft så jädra ont i ryggen har jag bara kommit till att ta ut gamla processorn den nya ligger ihopklistrad i ett brev en x5670(Kan vara 75) Iaf många multipliers högre. Ljudkort Asus Z. Några normala diskar + 2ssd Intel 730 mm. Gfx Asus matrix platinum 290x. Corsair hx650 ca 3 år gammalt. Fractal design R4 window. Skärm phillips brilliance 29" 2560x1080p Finfin skärm :)

Permalänk
Medlem

vart tankar jag ner x64 OS då? direktlänk tack

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av
vart tankar jag ner x64 OS då? direktlänk tack

http://www.microsoft.com/windowsxp/64bit/default.mspx

Se §7--->http://forum.sweclockers.com/regler.php

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

nån som vet nått release datum på svenska versionen av windows x64??

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo, Daemon Tools upptäckte jag också precis att det inte fungerade. Men mest av allt saknar jag programvaran till min MX 1000, jag kan inte ställa in vad knapparna ska göra... :/

Wooe:
Ja, självklart har jag testat. För mig var skillnaden enorm ivf.

Verkar som Logitech har börjat att släppa lite 64bitars inget till MX1000 än men det finns en nerladdning som heter "64 bit Logitech Gaming Software for Windows XP Professional x64" (jäkligt gött att få force feedbacken att fungera till ratten igen) vilket tyder på att de borde släppa mera drivrutiner för 64:an snart.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bärplockaren
nån som vet nått release datum på svenska versionen av windows x64??

mjo väntar till det kommer på svenska jag med.. någon son vet?

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ziim0n
mjo väntar till det kommer på svenska jag med.. någon son vet?

Nej.