Permalänk
Medlem

Sata vid clockning.

Har hört att man ska byta sata portar till 3 och 4 när man clockar en amd64, men på det moderkortet jag har här, är ett:

Abit AV8 3rd Eye K8T800Pro 4DDR-DIMM 5PCI SATA Raid Audio GB-LAN µGuru Socket939 ATX

och detta moderkort har bara 2-sata portar,

min fråga är, gäller port byte vid VIA K8T800pro oxå?
(har ju bara 2 så lite fundersam, antar det blir från 1 till 2)

Och om det är de, hur går jag runt det?

Permalänk
Medlem

Läs på moderkortets hemsida om portarna är låsta.
Inte så skoj om hhd går sönder

Visa signatur

Antec Super Lanboy | Aspire 500W | Msi k8n Neo2 Platinum | AMD64 Winchester 3500+|Zalman 7000b-Alcu|
X800Xt-PE|Corsair XMS3200Xl 2x512Mb 2-2-2-5| Seagate S-ATA 200Gb|Nec Dvd Brännare O LG Dvd Spelare + lysrör|Sleeving kit |fläktar|Mx 510|Koss SB45|fUnc 1030|SuperPi - 31|3dmark 05 - 7896

Permalänk

Re: Sata vid clockning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av PoeX
Har hört att man ska byta sata portar till 3 och 4 när man clockar en amd64, men på det moderkortet jag har här, är ett:

Abit AV8 3rd Eye K8T800Pro 4DDR-DIMM 5PCI SATA Raid Audio GB-LAN µGuru Socket939 ATX

och detta moderkort har bara 2-sata portar,

min fråga är, gäller port byte vid VIA K8T800pro oxå?
(har ju bara 2 så lite fundersam, antar det blir från 1 till 2)

Och om det är de, hur går jag runt det?

Kör min S-ATA-disk i första porten och utan några som helst problem, tror det är ett specifikt moderkort eller tillverkare som man måste flytta till port 3 el. 4 vid klockning, detta gäller i alla fall inte Abit AV8 (och 3rd Eye som du har). Har min Maxtor DiamondMax 10 200 GB som enda disk i burken.
AV8 går som en dans att klocka så länge minnen och processor hänger med, disken har jag inte haft några problem med... Utom att den börjar ta slut...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XzerieZ

näe :/

4 hddar har gått sönder

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XzerieZ

Hr jag aldrig varit med om, problemet när jag har klockat och haft S-ATA diskar på en olåst kontroller så har det helt enkelt gammal hederligt crashat eller vägrat starta ens en gång. Detta sker vid +10-15mhz, så om du fixar +20-25mhz kan du ganska säkert anta att det är en låst port.

I allmänhet är det S-ATA portarna som sitter direkt på chipsettet som strular, om du har en extra S-ATA enhet, tex Silicon Image, Promise eller liknande så kommer den styras från PCI kanalen, och om moderkortet har AGP/PCI lås så är det inga som helst problem.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI