Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Föreställ er detta senario...

Permalänk
Medlem

Föreställ er detta senario...

Ponera att en kille köper en 19" tft-skärm, låt oss säga att det är en Benq. Efter 4 månader vill det sig så illa att den här skärmen börjar stänga av sig titt som tätt... Till slut stänger den av sig för gott. Killen ringer till Benq och påtalar sitt problem, varvid supporten på Benq ber att få veta serienumret på skärmen. De berättar sedan att de kommer att felanmäla skärmen till ett serviceföretag som ska komma och byta ut skärmen på plats inom ett par dagar.
Ett par dagar går och killen börjar bli otålig och mejlar serviceföretaget för att få höra hur det går med ärendet. De frågar om jag fått ett RMA-nummer och ber i så fall att få veta det. Visst svarar killen och uppger numret.
När killen kommer hem från jobbet ligger en avi till posten på golvet. Han springer direkt till ica och hämtar ut något som visar sig vara en splitter ny skärm. Hurra tänker killen och är glad över att kunna använda sin dator igen. Varför det inte kom någon och bytte ut skärmen som det var sagt, bryr han sig mindre om.
Dagarna går och börjar undra varför ingen hör av sig om den trasiga skärmen. När det gått en månad börjar han undra om någon överhuvudtaget vet om att han har kvar den trasiga skärmen. Tanken slår honom att han borde kanske höra av sig till Benq och fråga varför ingen vill ha skärmen. Men å andra sidan är väl inte det hans jobb att ringa runt för att få skärmen hämtad.
Frågan lyder:
-Vad tycker ni att killen ska göra?

Permalänk

Göra absolut ingenting. Killen har informerat Benq om sin sak, så nu har Benq bollen.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Men om ingen hör av sig på ett halvår eller så?

Permalänk
Medlem

Hm, du borde väl ringa, skärmen går väl ändå inte att använda..?

Visa signatur

XP 3000+ @ 2.22ghz - Geforce FX 5700LE @ 500/518 - 1024mb PC3200 - 160gb Maxtor, 20gb IBM (ej inkopplad) - ECS KT-600A - MX 510 - QPAD XXL 4mm + QPAD GLIDZ - KOSS UR40 - Creative Audigy 2 value - Papst 80mm - BBB 100/10 mbit - iPod Nano 4GB BLACK - Creative EP-630

Permalänk
Medlem

Ring å kolla de kanske säger "äh behåll den eller kasta den typ såsom creative gjorde när jag fick en splirrans grafikkort för 2-3 år sen :D.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Eftersom dom inte har hämtat skärmen så behåller du den, du kan ju alltid annars mecka lite med den, kanske eventuellt hittar felet och har du tur så kanske du får igång den igen. Vips, 2 skärmar.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

För det skulle väl inte gå att skicka den till datorbutiken? Jag har trots allt inte varit i kontakt med dem...

Permalänk
Medlem

lära sig att man inte ska plugg in strömkabeln till skärmen i ojordade uttag

Visa signatur

Ave!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frawg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frawg

Okej??? Vad fan har det med mitt dilemma att göra???

Permalänk
Medlem

Klart dom inte vill hämta skärmen. Med lite tur hoppas dom på att du antingen behåller den, eller slänger den i soprummet. I vilket fall så slipper dom betala för återvinningen.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Försök att få den utbyt mot en ny?

Visa signatur

| Ryzen 5500 | RTX3060 | HTC Vive | Steam deck/Gabe gear |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TJ
Försök att få den utbyt mot en ny?

Jo, det är ju den tanken som slagit mig... Men jag vet inte om detta är praktiskt utförbart, i o m att jag uppgett serienumret på den trasiga skärmen för benq...

Permalänk
Medlem

Jo den kan ju vara märkt som skrotad men om du har tur kan ju DB vara slarviga... Uppmanar jag till brott eller?

Visa signatur

| Ryzen 5500 | RTX3060 | HTC Vive | Steam deck/Gabe gear |

Permalänk
Medlem

Felanmäl den nya skärmen se om du kan få nån ny hemskickad.
Vill de hämta skärmen så ger du bara tillbaka den som är pajj

Visa signatur

DON'T PANIC!

Permalänk
Medlem

Mitt sunda förnuft säger att om företaget är hyggliga nog att skicka mig en ny skärm returnerar jag självklart den gamla.

Visa signatur

Sär skrivning och fel stavning är jätte jobbigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av regedit
Mitt sunda förnuft säger att om företaget är hyggliga nog att skicka mig en ny skärm returnerar jag självklart den gamla.

Jag håller med!

Permalänk

Jag tror det finns en lag som säger att om dom lämnar något på det viset i 3 månader lr ngt så får du den men jag är INTE säker.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Jag tror det finns en lag som säger att om dom lämnar något på det viset i 3 månader lr ngt så får du den men jag är INTE säker.

Mmmmm , man har ju lagen och sen har man ju sunt förnuft ...

Visa signatur

Sär skrivning och fel stavning är jätte jobbigt.

Permalänk

BenQ är lustiga...köpte en 17" av dem för 2-3 år sen. Efter en vecka slutade den fungera så jag ringde och de skulle skicka en ny. Efter en vecka kommer en avi, i lådan låg en 19" (!) och en förbetald lapp att sätta på den gamla lådan för skick till deras lager.....Efter ytterligare en vecka la 19"-skärmen också av (!!) så jag upprepade samma procedur. De undrade dessutom varför jag hade fått en 19" ist för 17" vilket jag inte kunde svara på. Det kommer en ny avi, och denna gång var det en 17" de skickade ut. Den fungerade dock bra så jag tänkte inte så mycket mer på det hela. Döm om min förvåning när jag två månader efter får ytterligare en 17"-skärm hemskickad till mig. Jag ringer ner och hör mig för vad som gått snett men ingen verkar vilja ta på sig något så summa summarum så fick jag två 17"-skärmar för priset av en.....iofs tycker jag att det är rätt ok med tanke på allt sttrul det var med det hela.....

Permalänk
Medlem

Är det inte så att du skall packa ner din gamla skärm i förpackningen den nya kom i? Så var det för mig när jag returnerade min 959NF. Kika efter på kartongen om det inte sitter en fraktsedel där som du skall använda för att skicka tillbaka den.

Permalänk
Medlem

Eftersom jag slängde originalförpackningen till den gamla skärmen, öppnade jag bara den nya kartongen, plockade fram själva skärmen och lade ner den trasiga. Alla kablar och plaspåsar och sånt är ouppackat. Som det ser ut nu är det bara tejpen på kartongen som är påverkad...
JAg behöver ju inte använda de nya kablarna och så...