CD/DVD läsare, endast cd brännare kan inte läsa DVD skivor?

Permalänk
Medlem

CD/DVD läsare, endast cd brännare kan inte läsa DVD skivor?

Hejsan!
Som det står i topic så kan inte min CD/DVD läsare läsa dvd skivor som jag har hyrt!?
När jag försöker öppna dom står det att cd läsaren saknar drivrutin för dvd.
kan någon hjälpa mig?

tack på förhand

Visa signatur

hmm aj hävv ölått ovf probläms med maj compjuter

Permalänk
Medlem

Vad har du för CD/DVD-läsare? Gå in på tillverkarens hemsida, där borde det finnas drivrutiner att ladda ner.

Visa signatur

Antec Sonata, TruePower 380w | Intel Pentium 4 Prescott, 3.0 GHz | Kingston 2x512 RAM | WinFast PX6600 TD 128 MB | Audigy 2 ZS | Seagate Barracuda SATA 120GB | NEC ND-3520A

Permalänk
Medlem

i enhetshanteraren heter den "_NEC DVD_RW ND1300A"
är de rätt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Läser på NECs sida att du inte behöver drivrutiner till läsaren, de finns redan "inbakade" i Windows.
Kan det inte vara så att DVD-skivorna du hyrt är skyddade eller något? Testa med någon annan DVD-skiva du har hemma och se om det funkar. Funkar det, så är det hyrskivorna det är fel på.

EDIT: Ladda hem denna firmwareuppdatering: http://www.de.nec.de/software/1546_Firmware_ND-1300A_WIN10B.z...

Taget från NECs sida:
"Firmware

Firmware bestämmer hur enheten skall hantera olika media (skivor). NEC testar kontinuerligt media från olika tillverkare och uppdaterar firmwaren och listan med nya rekommenderade/accepterade media.

OBS! Gör alltid firmwareuppdatering i felsäkert läge!"

Visa signatur

Antec Sonata, TruePower 380w | Intel Pentium 4 Prescott, 3.0 GHz | Kingston 2x512 RAM | WinFast PX6600 TD 128 MB | Audigy 2 ZS | Seagate Barracuda SATA 120GB | NEC ND-3520A

Permalänk
Medlem

så här står det nu när jag testade installera nya WMP 10 "Det går inte att spela upp DVD-skivan eftersom ingen kompatibel DVD-avkodare har installerats på datorn." kan nån hjälpa mig hitta en avkodare? eller liknande?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det du behöver är codecs tror jag. Ladda hem ffdshow och VLC-player, den spelaren tar de flesta formaten.

EDIT: I VLC-player så går du in på File --> Open Disc --> OK! Då går DVD-skivan igång. Det gör det hos mig i alla fall.

Visa signatur

Permalänk

Amoken, hur gick det? Har nämligen samma dvd-modell och samma problem själv.

Visa signatur

grahnen