Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem

6600GT - Hackar

Har ett Leadtek Winfast PX6600GT TDH Extreme som hackar i spel (t.ex. Doom 3, SWKotOR, Vampire: The Masquerade) oavsett upplösning. Speciellt tydligt när jag tittar mig om sidleds.
Har tidigare haft värmeproblem med minnena på grafikkortet som gav artefakter på skärmen efter ett tag med 3D grafik; bytte till Zalmans nya kopparfläkt och det fixades. Problemet med att det hackade kvarstår. Datorn har aldrig hängt sig. Förklaring?
Har nVIDIAs nya grafikkortrutiner, inga konflikter.
Kör RAID, kan det ge problem?
Jag hade java installerat för att kunna koppla upp mig till min internetleverantör, när jag avinstallerade det så fick jag ca 1900 mer poäng i 3D mark 03. Märkligt, någon förklaring?
De poäng jag får nu är ca 8900 i 03 och ca 3900 i 05.

Jag ska testa med att byta ut grafikkort, men vad mer kan jag testa?

AMD64 130 nm 3500+, A-Data 2*512 DDR400, 2 * Seagate Barracuda 7200.7, MSI K8N Neo4 Platinum, ovanstående grafikkort, Pinnacle TV-kort, Asus Dvd-läsare, Plextor CD-brännare, Antec Truepower 380W

Permalänk
Medlem

Vad det längs sen du installerade om windows? För jag får problem med grafiken ibland när jag inte formatterat på ett par månader. Kan ju vara värt att prova innan du skickar iväg grejer.
Poängen du får i 3dmark är bra.

Varken RAID eller Java ska ju påverka grafiken så det var ju himla konstigt.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

Re: 6600GT - Hackar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jacob81
Har ett Leadtek Winfast PX6600GT TDH Extreme som hackar i spel (t.ex. Doom 3, SWKotOR, Vampire: The Masquerade) oavsett upplösning. Speciellt tydligt när jag tittar mig om sidleds.
Har tidigare haft värmeproblem med minnena på grafikkortet som gav artefakter på skärmen efter ett tag med 3D grafik; bytte till Zalmans nya kopparfläkt och det fixades. Problemet med att det hackade kvarstår. Datorn har aldrig hängt sig. Förklaring?
Har nVIDIAs nya grafikkortrutiner, inga konflikter.
Kör RAID, kan det ge problem?
Jag hade java installerat för att kunna koppla upp mig till min internetleverantör, när jag avinstallerade det så fick jag ca 1900 mer poäng i 3D mark 03. Märkligt, någon förklaring?
De poäng jag får nu är ca 8900 i 03 och ca 3900 i 05.

Jag ska testa med att byta ut grafikkort, men vad mer kan jag testa?

AMD64 130 nm 3500+, A-Data 2*512 DDR400, 2 * Seagate Barracuda 7200.7, MSI K8N Neo4 Platinum, ovanstående grafikkort, Pinnacle TV-kort, Asus Dvd-läsare, Plextor CD-brännare, Antec Truepower 380W

Eftersom det hackar oavsett upplösning samt att du får så pass bra poäng i 3dMark03 som inte är så värst CPU-beroende så tror jag att felet ligger där. Kollat så den går i rätt hastighet?

Permalänk
Medlem

är det hack eller uppdateringsfel?

har du på vertical sync? Om du uppfattar det som hack speciellt då du tittar dig om i sidled kanske du skulle testa att sätta på den. vertical sync bör vara på om du får mer fps än hertzen skärmen använder sig av.

Permalänk
Medlem

Ok, testat med ett annat 6600GT-kort. Ingen skillnad ergo det borde inte vara något fel på det kort jag har.

Killawife: Troligtvis så ska jag formatera hårddiskarna snart; har bara inte tid just nu + att jag är tveksam när allt annat fungerar och att det bara var ca en månad sedan jag installerade allt för första gången. Känns som sista utväg, om jag ska ändra på RAID-arrayen så försvinner all data jag har - ett helvete att få in allt igen (ligger på CD skivor).

deus: I BIOS står det att processorn kör med 2211 Mhz som den ska; jag kan testa senare med 3D mark 03 och säga vad jag får fär poäng med CPU-testerna.
Annan möjlighet för att kolla om det kan vara processorn? Kan RAM ha inflytelse, jag har visserligen 1024 Mb men det är A-data; osäker på kvalitén där...kan det inverka och kan man kolla det?

kddn: Jag uppfattar det som hack; jag har vertical sync av - ska testa och sätta på den och se hur det blir. Ska det ställas in i spelet eller kan det ställas in generellt via windows?

Jäkla snällt av er att hjälpa till i vart fall; aldrig kul att stå ensam med myskosaker - speciellt när man köpt det hela via nätet...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jacob81

Jag uppfattar det som hack; jag har vertical sync av - ska testa och sätta på den och se hur det blir. Ska det ställas in i spelet eller kan det ställas in generellt via windows?

Du kan sätta på vertical syncen i grafikkortsmenyn. På de nyare spelen kan man även ställa in den i spelet, men är det avslaget i grafikkortsmenyn så funkar det inte då man sätter på det i spelet om du fattar. Det är iaf min erfarenhet av de hela.

Permalänk

kolla oxå så att du har ett nätagg som orkar driva kortet för du kanske har en massa andra saker som tuggar ström också?

Permalänk
Hedersmedlem

Vad har du för brandvägg? Vissa brandväggar kan kräva mycket CPU-tid om det kommer mycket trafik. Upplever du någon skillnad om du kopplar bort dig från nätverket?

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem

kddn: Provade med vertical sync men tycker det varken blev bättre eller sämre. När jag tänker på saken så kan det hellre vara uppdateringsfel då jag inte direkt upplever att det "stannar" upp när jag t.ex. vänder mig utan att det snarare är grafiken. Kan det ha något med Antialiasing och det där andra (kommer inte ihåg vad det heter) att göra? Ska jag använda mig av det och hur mycket kan jag förvänta mig att ha utan att prestandan ändras med det kort jag har? X2, X4, X8? Nu har jag det avstängt.

Eller är det bara jag som är paranoid och att det är vanligt med att grafiken inte riktigt hänger med i svängarna; vad kan jag förvänta med mitt kort?

AntiSocial: +12V +5V och +3.3V ser fina ut i BIOS. Varit kontakt med en datorhandlare och de på Antec (har ett 380W Truepower), alla säger att mitt nättaggregat är bra nog. Testat att koppla ut DVD-läsare, CD-brännare, USB-kameran och mitt PCI tv-kort. Ingen ändring. Datorn har heller aldrig fryst fast eller kraschat.

P.S. Antec har nog den bästa supporten jag någonsin upplevt.

Ulvenstein: Brandväggen jag använder mig av är den delvis hårdvaru brandvägg från nVIDIA som följer med moderkortet (nForce 4 Ultra kort). Jag har provat att stänga av den men ingen skillnad, läst om folk som har haft problem med den men jag har inte märkt något. Funkar hur bra som helst.

Till sist: 3D Mark 03 gav 914 poäng på CPU testen; Bra, dåligt?

Tacksam för er hjälp; lite mysko så inga idéer eller förslag är för dumma...

Permalänk
Medlem

Kanske en dum fråga, men har du möjlighet att spela in när du spelar så att vi kan se exakt hur det blir?

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Angående att spela in: Vet ej, finns det någon möjlighet att göra det i t.ex. Doom 3?

Permalänk
Medlem

Testa med att skriva msconfig i kör och ta diagnostikstart. Kvarstår problemet så har du iaf uteslutit problemet att du har jättemånga krävande program i bakgrunden.

Visa signatur

R.I.P. Jeff Buckley 1966-1997
Soltek SL-K8AV2 VIA K8T800 | AMD64 3000+ (NC) @ 2,2 GHz (220x10) | 2x A-data 512 mb PC3200 1:1 | Leadtek 6800LE (AGP) @ 12/6 410/900 1,3V | Maxtor DiamondMax+9 160 Gb