Ett antal n00b-frågor om överklockning etc.

Permalänk

Ett antal n00b-frågor om överklockning etc.

1: Jag vet inte vad jag har för grafikort riktigt....det följde med i min dell-dator, dxdiag anger att det heter "Nvidia geforce 6800 series". Det har 256 mb grafikminne, minnet ligger på 600 mhz och core på 300 ungefär. Är det ett LE, eller kanske NU, GT?

2: Temperaturen är på 52 grader idle. Om man köper en bra fläkt/kylning, vad kan man få ned den till då ungefär?

3: Om vi säger att det är ett NU-kort, kan man låsa upp pipes på det?

Tack på förhand.

/Max

Visa signatur

P4 3.4 Ghz, 1024 mb RAM, Geforce 6800
17" TFT

Permalänk
Hedersmedlem

Det är ett standard 6800 PCI-E kort du har med GPU 325MHz och minne 300/600 det är i standardläge ganska dåligt med det slöa minnet men med lite öveklockning kan du nog få upp minnet lite 350/700MHz eller högre och det ger effekt i nyare spel så du kan spela i högre upplösning.

Man kan även klocka GPU:n lite men ofta måste man voltmodda och det är inget jag rekomenderar att du gör för då kan du förlora garantin men du kan prova att klocka lite och har du tur kan du nå 375MHz.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

ok tack för tipset...jag klockade till 340/625 och fick 3800 poäng i 3dmark05.
Jag ska nog få upp det lite till, vid hur många grader idle blir det för varmt?

Edit: fel forum

Visa signatur

17" TFT

Permalänk
Hedersmedlem

Det kan skilja från kort till kort men så länge du kan köra 3dmark05 utan problem så klarar det sig och 3800 är inte så dåligt med det kortet.

Men vill du kunna spela felfritt i 1280x1024 måste minnes farten upp.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk

Vilket är viktigast? Memory eller core?

Visa signatur

17" TFT

Permalänk
Medlem

core normalt

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Hedersmedlem

Dom går hand i hand men kärnad har visat sig vara viktigare fast minnet får inte gå för långsamt för då räcker inte bandbredden till för de högre upplösningarna.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk
Medlem

Angående att låsa upp pipes på en märkes dator går väl inte? Man måste ju ha ett nytt bios och det finns väl icke till märkes datorer.

Permalänk

Man behöver inte nytt bios vad jag vet....

Visa signatur

17" TFT