Börja programmera, total noob.

Permalänk
Medlem

Börja programmera, total noob.

Om man som jag vill börja programmera lite smått, men har absolut inga kunskaper what-so-ever, vad rekomenderar ni att man börjar med ?
Vilket programmeringsspråk och finns sidor med guider?

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T, Gigabyte GA-890FXA-UD5, Socket-AM3, 6950 2GB, Intel® X25-M SSD 80GB 2,5", Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL9, Corsair PSU 750W, BenQ 23,6" XL2410T.

Permalänk

Re: Börja programmera, total noob.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Decifer
Om man som jag vill börja programmera lite smått, men har absolut inga kunskaper what-so-ever, vad rekomenderar ni att man börjar med ?
Vilket programmeringsspråk och finns sidor med guider?

Läs här, andra frågan

Visa signatur

I just do what I do. It's not something that should be revered as something that's great.

Permalänk
Avstängd

Jag rekommenderar C++.

Guider :

www.blinkenlights.se

www.cplusplus.com

Rekommenderad bok :

C++ Direkt, Jan Skansholm.

MvH Simon.

Visa signatur

. C++
. PHP

Permalänk
Medlem

C++ om du vill ge dig på lite rejäla kunskaper direkt, och lägga ner en del tid.
Java om du...jaa vill ha ett mer tolkat språk än C++, men ändå kraftfullt.
PHP om du vill se resultat fort och gillar webdesign.
Python om du vill komma in i programmeringstänket men vill ha ett ganska enkelt språk.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket.

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T, Gigabyte GA-890FXA-UD5, Socket-AM3, 6950 2GB, Intel® X25-M SSD 80GB 2,5", Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL9, Corsair PSU 750W, BenQ 23,6" XL2410T.

Permalänk
Avstängd

Decifer : Inga problem, tanka Dev-C++ som kompilator om du ska börja med C++.

Version : Dev-C++ 4.9.9.0 : Länk >> http://downloads.zdnet.co.uk/0,39025602,39047426s,00.htm

Visa signatur

. C++
. PHP

Permalänk
Medlem

Om du ska lära dig att programmera, köp en bok direkt (eller låna), alla tutorials på nätet är så jävla värdelösa.. Jag rekommenderar C++.

[EDIT] Varför använda Dev-c++ när man kan använda en bra kompilator/IDE istället =P .. Visual Studio 2005 Beta 2 finns här: http://lab.msdn.microsoft.com/vs2005/ .. personligen rekommenderar jag Visual C++ 2003 .Net, iallafall till 2005 släpps ...

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagnusL
Om du ska lära dig att programmera, köp en bok direkt (eller låna), alla tutorials på nätet är så jävla värdelösa.. Jag rekommenderar C++.

Kan inte riktigt hålla med dig. Det är bra att ha en bok som referens, men jag tycker det finns många bra tutorials runt om på nätet som förklarar saker mycket bättre än alla torra böcker man kan köpa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ASTRX
Kan inte riktigt hålla med dig. Det är bra att ha en bok som referens, men jag tycker det finns många bra tutorials runt om på nätet som förklarar saker mycket bättre än alla torra böcker man kan köpa.

Beror helt på vilka böcker man läser .. finns många kassa, men en bra bok slår alla tutorials med hästlängder .. t.ex. "The C++ programming Language, 3:rd Edition" .. kanske inte bäst för nybörjare .. men bästa boken iallafall (om själva språket)

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Medlem

Har provat lite med Dev-C++ Nu, men när man kompillerar-kör ett program kommer det ju bara upp en svart ruta i nå´n bråkdels sekund, hur gör jag för att liksom se de koden gör om ni förstår hur ja menar?

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T, Gigabyte GA-890FXA-UD5, Socket-AM3, 6950 2GB, Intel® X25-M SSD 80GB 2,5", Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL9, Corsair PSU 750W, BenQ 23,6" XL2410T.

Permalänk
Avstängd

system("PAUSE"); return 0;

I slutet av koden.

Visa signatur

. C++
. PHP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ashim

system("PAUSE"); return 0;

I slutet av koden.

Aha,tack

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T, Gigabyte GA-890FXA-UD5, Socket-AM3, 6950 2GB, Intel® X25-M SSD 80GB 2,5", Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL9, Corsair PSU 750W, BenQ 23,6" XL2410T.

Permalänk

Hmm antar att ajg inte håller med majoriteten. Men jag tycker inte att man bör börja med C++. Jag tror faktiskt Python är bäst att börja med, inte så mycket för att det är ett enkelt språk som för att man oftast lär sig The Right Thing™-kodning, dels för att språket i sig styr en åt det hållet. Men också på grund av att tutorials och böcker oftast håller hög klass.

Det som egentligen gör C/C++ svårt är, enligt mig, vissa dåligt valda tecken , det gör t.ex. att det egentligen inte så krångliga konceptet av pekare blir mycket svårare. Konceptet finns t.o.m. I Python, då enbart för funktioner. Om man ska skicka en funktion så skippar man bara paranteserna, det finns inga mellanfall. Anting kallar man funktionen och använder paranteser, eller så skickar man de och använder inga paranteser. I C++ behöver man för motsvarande funktionalitet hålla koll på * och &. Inte egentligen ett problem om man bara vänjer sig. Men inget man bör behöva bry sig i som nybörjare.

Men å andra sidan finns risken att man aldrig lär sig C++ om man börjar med Python. Man blir lite bortskämd.

Gör som så, om du tröttnar på C++, prova Python, om inte så fortsätt som du gör men se till att du hittar bra böcker. Hint: om de använder char* för strängar i en C++bok så skippa den och läs nåt annat istället.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

Sitter och krånglar med Python just nu, kan en del saker i c++ också
Håller med Sebastianj om att börja med python istället, det är smidigare att komma igång med än c++

guide för python som jag sitter och läser nu: http://www.python.org/doc/current/tut/tut.html

Visa signatur

A few years ago I hated life. Now I understand it was mutual

Permalänk
Medlem

eller

cin.get();

Permalänk
Medlem

Java är enkelt när man kommer igång, kan vara lite struligt ibörjan med klasse och sånt men när man väl kommer igång så är det grymt skönt och roligt! + att man kan skriva java applet för webben om man känner för det

Visa signatur

//Toombass

Permalänk
Medlem

Du ska börja med Delphi eller Visual Basic.

Allt annat kommer du tröttna på efter en vecka när du märker att du inte kommit nånstans. Även om du håller ut i en månad kommer du tycka det är skittråkigt eftersom du inte kan göra mer än att printa ut enkla grejer i ett kommandofönster trots att du läst tre feta programmeringsböcker.

(något överdrivet men rätt i grunden)

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delight
Du ska börja med Delphi eller Visual Basic.

Allt annat kommer du tröttna på efter en vecka när du märker att du inte kommit nånstans. Även om du håller ut i en månad kommer du tycka det är skittråkigt eftersom du inte kan göra mer än att printa ut enkla grejer i ett kommandofönster trots att du läst tre feta programmeringsböcker.

(något överdrivet men rätt i grunden)

Progrmmeringssråk som har GUI-byggare:
Delphi, Visual Basic, Real Basic, C# och Java.
Som har men kanske inte tillräckligt:
Python, C++(MVC, QT).

Det var bara de jag kan såhär på rak arm. Jag är säker på att det finns många fler i båda kategorierna. Dock är det no inte en helt tokig ide att börja med Delphi, det var ett av de första språken jag jobbade i.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delight
Du ska börja med Delphi eller Visual Basic.

Allt annat kommer du tröttna på efter en vecka när du märker att du inte kommit nånstans. Även om du håller ut i en månad kommer du tycka det är skittråkigt eftersom du inte kan göra mer än att printa ut enkla grejer i ett kommandofönster trots att du läst tre feta programmeringsböcker.

(något överdrivet men rätt i grunden)

det ligger något i det du säger. Därför tycker jag en bra grej är att börja med PHP, eftersom det finns många likheter med C++ och mer avancerade språk, men samtidigt får man resultat direkt och relativt lätt.

Permalänk
Glömsk

Vill du lära dig programmera eller vill du lära dig ett programmeringsspråk? Det är väldigt stor skillnad.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Re: Börja programmera, total noob.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Decifer
Om man som jag vill börja programmera lite smått, men har absolut inga kunskaper what-so-ever, vad rekomenderar ni att man börjar med ?
Vilket programmeringsspråk och finns sidor med guider?

För windows, Lungt visual basic.net

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Vill du lära dig programmera eller vill du lära dig ett programmeringsspråk? Det är väldigt stor skillnad.

tror han vill lära sig programmera, men undrar vilket språk han skall börja med för att uppnå det på smidigaste sätt.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Börja programmera, total noob.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
För windows, Lungt visual basic.net

Personligen håller jag inte med, VB(.Net) är inget bra programmeringsspråk, iallafall inte för nybörjare. (Vi har diskuterat det i många långa trådar, så jag vill inte ha ett flamewar nu ..) . Om du vill lära dig att programmera så bör du starta med att lära dig grunden i programmering och inte hålla på med låtsas programmering, börja med att testa ett antal olika programmeringsparadigmer och se vad som skiljer mellan dem, detta är absolut det bästa sättet då får du en bra grund att bygga vidare på. Efter att du kan grunden kan du bygga vidare med mer advancerade saker.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Vill du lära dig programmera eller vill du lära dig ett programmeringsspråk? Det är väldigt stor skillnad.

Jag vill lära mig programmera, hjälp tack!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Eftersom jag har gått över till den mörkasidan, *snuft, och snörvel*, måste jag rekomendera perl. Det är ett språk som jag hatar som sådant men som är jäkligt fint och praktiskt!

Visa signatur

GCS/GE/GCM d-- s--: a? C+++ UBL+++ P+>++++ L+++(++) E--- W+++ N-(+) o-- w--- O- M++(-) V-- PS PE+++ Y+ PGP- t--- 5-- X-- R- tv- b++ DI++++ D---- G e* h r%(++) y?

Permalänk
Avstängd

C++ är ett bra språk att börja med enligt mig iaf.

Väldigt roligt!

Visa signatur

. C++
. PHP

Permalänk
Medlem

Vad e det bästa för hemsidor osv.. som nån av er skulle rekommendera..

Visa signatur

i7 930 4.0 GHz - ASUS P6T SE - Corsair 12GB 1600Mhz - Gigabyte Geforce 670 OC

Permalänk
Avstängd

PHP / ASP.NET

Visa signatur

. C++
. PHP

Permalänk

HTML? Annars rekommenderar jag Ruby o Rails.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte det är särkillt dåligt att börja med VB, man lär sig att komma igång fint. Kan av personliga erfarenheter säga att det kändes väldigt givande att börja programmera i VB (6). Försökte innan dess lära mig C++, men det funkade illa. Nu, efter att ha jobbar i VB några år så känns inte C++ lite konstigt längre, och jag har lärt mig endel.