Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem

Behöver ett nytt forum

Idag kör vi vårt forum via ett av alla gratis (läs: reklamfinansierade) alternativ, www.forumer.com. Detta medför en del problem typ att man inte har tillgång till sin egen databas (poster/användare går inte flytta), servern segar och är nere lite då och då, osv.

Vi behöver alltså ett nytt forum och jag har lite frågor angående detta..

- Hotell. Manufrog.com är ett billigt webhotell, någon som har några erfarenheter av dom?

- Trafik. Idag har vi ett snitt på runt 400 besökare per dag, och det är nyhetsartiklarna, bilderna och forumet som drar folk. Jag vet att jag inte lämnat mycket att gå på, men om någon har lite känsla för vad det skulle kunna innebära i trafik i MB skulle jag bli väldigt tacksam. (Manufrog.com har olika prisalternativ för 5, 10 och 15 GB/månad).

- Utrymme. Hur mycket utrymme tar egentligen ett forum? Efter vårt första år har vi ca 3000 poster. En del bilder laddas upp, avatarer och även större bilder, men inte speciellt mycket sånt.

Vi har 50 MB enbart för databasen hos vårt webhotell idag, det kanske räcker om man bara ska köra forumet där? Hur som helst så ska vi snart börja köra ett script för vårt bildarkiv och då antar jag att även bilderna kommer ta upp plats av databasutrymmet (vi har separata utrymmen för datasen respektive övriga hemsidan, brukar det vara så?) så vi lär behöva mer snart ändå..

- Forum. Vilket forum ska man välja? PhpBB, Simple Machines (fd. YaBB) och PunBB är väl bara några av gratisalternativen. Givetvis beror det på vad man letar efter, men finns det några man absolut ska undvika?

Permalänk
Medlem
  • Trafik: Beror i princip helt på hur många som laddar ner bilderna och hur stora de är.

• Utrymme: På ett forum jag är med och basar över med 7074 inlägg tar databasen upp 6,76 MB.

Visa signatur

"'We're pro-life.' Eww, you look it! You look like you're filled with life."
UNIX man pages online, GNU/Linux-schemaprogram för LiU

Permalänk
Medlem

Amok, dom du valde nu är endast PHP antar att du endast kanske vill ha php forum då men jag ger tips om dom här två: Snitz AspBB

Visa signatur

Sychfix - Fix the Sych

Permalänk
Medlem

jag skulle säga PunBB pga det inte är så bloatat och om man vill ha någon funktion så laddar man ner den och för att du annars gör dig ovän med kennel

Visa signatur

Into the Web Browser for iPhone, http://www.intothewebbrowser.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piltvenom

• Trafik: Beror i princip helt på hur många som laddar ner bilderna och hur stora de är.

• Utrymme: På ett forum jag är med och basar över med 7074 inlägg tar databasen upp 6,76 MB.

• Jo, jag borde väl förstått att frågan är omöjlig att svara på utifrån så bristfälliga uppgifter. Får väl höra av mig till den nuvarande supporten och fråga dom helt enkelt.

• Ofan. Inte speciellt farligt ju. Är det med avatarer och hela köret?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sychfix
Amok, dom du valde nu är endast PHP antar att du endast kanske vill ha php forum då men jag ger tips om dom här två: Snitz AspBB

Tackar! Ska kolla upp dom.
Anledningen till att jag bara tittat på php hittills är att vi använder php på sidan. Men det betyder ju inte att vi inte kan köra asp-forum, så jag ska ta en titt på de två du föreslog.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggee
jag skulle säga PunBB (...) för att du annars gör dig ovän med kennel

Det avgör saken, PunBB it is!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Amok

• Jo, jag borde väl förstått att frågan är omöjlig att svara på utifrån så bristfälliga uppgifter. Får väl höra av mig till den nuvarande supporten och fråga dom helt enkelt.

• Ofan. Inte speciellt farligt ju. Är det med avatarer och hela köret?

Nej, det är inte med avatarer. Bara plain text.

Visa signatur

"'We're pro-life.' Eww, you look it! You look like you're filled with life."
UNIX man pages online, GNU/Linux-schemaprogram för LiU