Windows Vista\Longhorn Beta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Vet inte var och minns bara att det var ett bra tag sen jag läste att longhorn skulle ha en uppfräshad kommandprompt. Alltså kraftfullare osv som unix-system använder skal för ex. bättre tabkomplettering.
Är det något som är med i den här vista betan?

Ja kallas Monad och ska finnas, Finns även som beta för Win XP

//
xerent: Dom har gjort exakt som i Unix att man måste skriva in admin pass för att kunna få instalera vissa saker och så. Ett upphottat NTFS är vad som erbjuds för tillfället men strax efter releasen ska WinFS släppas. Hela hårddisken indexeras precis som med MSN Search Toolbar vilket gör att du kan söka väldigt snabbt.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

Jag undrar fortfarande vilket som är sant vid programkörning i Vista:

1. Programmen körs med de begränsade rättigheter som användaren som startade det har.
2. Användarens rättigheter bestämmer endast vilka program som får köras med fulla rättigheter.

Visa signatur

Ryzen 9 5950x | ROG X470-F Gaming | 64 GB 3200 MHz CL16 DDR4 | xfx RX 6800 16GB | 4TB TLC NVMe, 2TB MLC SATA | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC Q27G4X, AOC 24G2U

Permalänk
Avstängd

Testade "Windows Vista x64" men jag kom inte så långt redan när man skulle välja vart man ska installera den tog det slut Valde min C: (en partition på 10gb) men vista påståd att 10gb var förlite för att installera vista på, konstigt nog fungerade 32bitars versionen av vista utan problem på samma partition.

hmrf m$...

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Relik 📜

Weeii, nätverk i Vista!

Finfint.. Nu ska jag bara få igång TV-kortet, sen ska jag fan använda det som "Every day OS"..

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Går det att Frapsa Vista?

Skulle vara roligt att se en film på det...

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweCarl
Testade "Windows Vista x64" men jag kom inte så långt redan när man skulle välja vart man ska installera den tog det slut Valde min C: (en partition på 10gb) men vista påståd att 10gb var förlite för att installera vista på, konstigt nog fungerade 32bitars versionen av vista utan problem på samma partition.

hmrf m$...

Om maskininstruktionerna är 64-bitar långa tar de ju upp mer plats. Så det är naturligt att x64-varianten tar mer utrymme ifråga för koden tar större plats (räknar alltså bort alla former av mediafiler).
Det är väl den enkla förklaringen, men hur mycket mer utrymme det skulle ta vet jag inte (inte äns var 32-bitars vill ha).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Någon som vet om man kan kolla på EXIF infon direkt i webbläsaren eller måste man dryga sig och spara bilden lokat och kolla upp EXIF:en där som vanligt?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

är de bara för mig ljudet är cp .. :S ..
de låter som en robbott eftter ett tar :S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte
http://common.ziffdavisinternet.com/util_get_image/10/0,1425,...

Vad finns under "More Options"?

De vill jag också se. Ingen som kan ge en bild?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fowler

Man ser hastigheten. Mycket behändigt.

Mycket i Vista förstår man inte varför det inte finns i XP redan. Kan inte vara särskilt svårt att implementera sådana saker, rätt självklara saker ändå.

Visa signatur

We are stuck with technology when what we really want is just stuff that works.
blog - flickr - del.icio.us - last.fm

Permalänk
Medlem

Hur stor plats tar den på disken efter installation?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xerent
Jag undrar fortfarande vilket som är sant vid programkörning i Vista:

1. Programmen körs med de begränsade rättigheter som användaren som startade det har.
2. Användarens rättigheter bestämmer endast vilka program som får köras med fulla rättigheter.

1. Ja dom körs med begränsade rättigheter
2. Ja, Sålänge du inte är Admin kan du inte köra dessa program utan att ge admin lösenordet. Eftersom gamla program skrivna för xp ofta kräver detta så Emulerar Vista dessa rättigheter för programmet även fast det inte har dom

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Avstängd

Ni som kör Windows Vista nu, kan ni göra mig en tjänst?

Kan ni gå in i "Windows / Resources" och rara eller zippa themes mappen?

PLZ!

Adda mig på MSN och skicka sedan eller gör det på ett annat sätt.

sim_uso [at] hotmail.com

Visa signatur

. C++
. PHP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
* RivaTuner funkar inte

Kompatibilitetsinställningar för XP

Nytt UI i nästa beta? Länkar angående detta?

Permalänk
Avstängd

Icetec : Det sägs att det ska vara ny UI i nästa beta.

Visa signatur

. C++
. PHP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ashim

PLZ!

sim_uso [at] hotmail.com

om det funkar så snälla skicka till mig med!

(PM:a mig)

Visa signatur

#unsure

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icetec
Kompatibilitetsinställningar för XP

Nytt UI i nästa beta? Länkar angående detta?

Grejen var att de tinge funkade för mig, var tvungen att sätta för Win2000, men nu så.

Jag har läst någonstans något om ny UI nästa beta, men jag vetinte var.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fowler

Saknar verkligen en "Pause"-knapp. Det är något jag inte klarar mig utan, och det är ju alltid trevligt att slippa 3:e-parts programvara för sådant.

Och varför kallar dom den lilla extra information för "Options", om dom inte lägger till lite inställningar så är det ju bara dumt. Tur att det bara är en beta.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har installerat på en SATA-disk? I så fall, behöver man speciella sata-drivisar vid installationen?

Visa signatur

MSI K9N SLI Platinum - A64 X2 5600+ @ 3 GHz - 4GB Corsair XMS2-6400 4-4-4-12 - MSI GeForce 8800GTS 320MB OC - Aspire 520W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alving
Är det någon som har installerat på en SATA-disk? I så fall, behöver man speciella sata-drivisar vid installationen?

Jag behövde inga speciella drivrutiner vid installtion vilken jag inte behövde till xp heller fast det var en SATA disk.

Visa signatur

Msi 875P Neo Lsr || Pentium 4 2600@2853 HT || Kingston ValueRAM 4*256 Mb 400 Mhz Dual || Radeon 9600 pro 400/600 ( 526/802 ) Zalman ZM80D-HP||
3D mark 01: 14327 || 3D mark 03: 4563 || 3D mark 05: 1608 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ashim

PLZ!

sim_uso [at] hotmail.com

Vad jag kan se så följer det bara med ett theme och det är Aero.

EDIT: Verkar som att det inte går att köra i XP...testade genom att dra den från mitt Vista till min broders XP...Nicht

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080]

Permalänk

Någon som kör Vista och använder sig av ATI Radeon kort?
Jag hittade Vista drivers på ATI.com, och de funkar i windows, men inte i spel (World of Warcraft)

Någon som har tips på hur man ska kunna lösa det?
Jag testade att lägga in WinXP drivers, men fick inte för installern klaga på att man skulle ställa in VGA Mode och försöka igen, sagt och gjort så ställde jag in VGA Mode, men det blev samma popup.

/Jesper

Permalänk

Finns det speciella geforce 64bits drivers till vista64 eller får man köra på Xp64 drivers?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Demandred
Finns det speciella geforce 64bits drivers till vista64 eller får man köra på Xp64 drivers?

du borde kunna köra xp64 drivers

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

Nepp. det kunde jag inte. Ploppar upp en ruta som sager att den inte kanner igen min hardvara.

Hade varit bra med drivers till mitt ljudkort(som sitter pa ett asus A8N-sli. Nforce4). verkar finns till 32bit men inte till 64.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Nepp. det kunde jag inte. Ploppar upp en ruta som sager att den inte kanner igen min hardvara.

Hade varit bra med drivers till mitt ljudkort(som sitter pa ett asus A8N-sli. Nforce4). verkar finns till 32bit men inte till 64.

Jag hittar x64-drivisar till ljudkortet där -> http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en-u...

Permalänk
Medlem

nu har jag också instalerat Vista och de värkar fungera någerlunda bra, lite laggit men min testdator uppfyller inte minspecen ens :P...
det ända jag har problem med nu är att komma åt andra datorer i nätverket och att mitt 56k modem inte fungerade men de skiter jag i :P... sen hittar jag inte hur man ändrar till svenskt t-bord om de nu går?

Permalänk
Medlem

Funkar XP drivrutiner överlag eller måste de vara skrivna för just Vista? Har ett Usb trådlöst nätverkskort från belkin o vill ju inte vara utan internet bara för att testa vista.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
Jag hittar x64-drivisar till ljudkortet där -> http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en-u...

Gott. dom funkade.

Permalänk
Medlem
Citat:

hoppas du valde "Install from a list or spec location (Advanced)" när du försökte installera dem

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.