Väldigt skumt/skumma problem
Hej, visste inte vart jag skulle lägga detta men tror denna sektion passar bäst.
Det är så att jag har stött på ett väldigt skumt problem.
Jag köpte nya delar till datorn för att få användning av mitt 6600gt pci-e som jag fick för ett tag sen, de nya delarna bestod av ett Asus A8n-e pci-e s939, en a64 3200+ s939 samt ett Qtech 400w nätaggregat.
Innan dess hade jag ett Leadtek K8N nforce3 s754 med en a64 2800+ s754 tillsammans med ett gammal 350w nätaggregat och 1gb Kingston 3200 400mhz minne.
Jag kopplade in alla nya delar i ett nytt chassi och flyttade över minnet samt cd/hdd från gamla burken, datorn bootade upp men jag fick ingen bild på skärmen. Skumt tyckte jag och bytte tillbaka minnet samt cd/hdd till gamla burken och tänkte leta på internet efter hjälp.
När jag kopplat in allt i gamla och sätter på så går strömmen på hela övervåningen, en propp har gått/slagits av. Testar ett antal gånger till men samma sak händer så jag sätter in det nya nätagget i gamla burken i tro om att det är nätaggets fel. Samma sak händer, nu flyttar jag över minne samt cd/hdd till nya burken för att testa om samma sak händer där, vilket det gör - med båda nätaggen.
Sammanfattning: Två olika burkar, två olika nätaggregat, det enda som de har gemensamt är ram-minnet som jag flyttar fram och tillbaka beroende på vilken jag testar. Båda datorerna oberoende av vilket nätagg jag använder lyckas slå av strömmen på hela övervåningen (proppen går/slås av).
Vad jag testat:
- Testat på andra uttag som använder andra proppar.
- Testat med en annan dator (som jag sitter på nu, p3 800mhz) som dock funkar utmärkt på detta uttag.
- Testat olika sladdar till nätagget.
Vad jag inte testat:
- Testat på en annan våning.
Jag är inte allt för bra på datorer men jag kan ändå en hel del men har aldrig hört talas om eller varit med om ett problem som detta, min första teori var att det var det nya nätaggets fel men jag har ju samma problem med det gamla nätagget, någon som har några teorier eller lösningar? Vore väldigt tacksam eftersom jag behöver datorn då den är väldigt viktig för mitt jobb.