Permalänk
Medlem

Realtek ALC850 Optik

Hej

Jag har problem med att få igång ljudet med den optiska utgången. Men jag hör inget ljud.. Stendött, måste man installera nått tilläggs program för att man ska kunna enablea den optiska utgången. Förstärkaren är en Yamaha RX-V450 helt ny. Jag förstår verkligen inte vad jag har gjort för fel. Någon som har nått tips ? Jag är verkligen taggad på att se på film med surround

Tacksam för era svar.
Skriv även om ni är lite osäkra.

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem och jag har inte löst det men kan posta här om jag löser det. Hoppas ngn annan har en lösning. Fungerar inte alls med coax eller optiskt.

Får ljud ur de sketna analoga kontakterna men de vill man inte använda.

Visa signatur

Är för övrigt Admin på Phetlan :)
Fast vi la ner skiten... så nu är jag bara tjock

Permalänk
Medlem

Kolla i inställningarna för ljudet att S/PDIF är på ut för digitalt ljud. Som exempel så ser det ut så här för mitt ljudkort som iofs är ett Realtek det med men inte den modell som ni har.

Permalänk
Medlem

vet inte ens om man kan använda den drivrutinen. För ACL850 är nyare än deras AC97 eller vad den heter. Fast drivrutinerna är döpta till samma sak. Lite underligt. Men var laddade du hem de drivrutiner som du använder? Kan ju alltid testa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om jag minns rätt så drog jag hem dom ifrån Realtek så kolla där http://www.realtek.com.tw/

Edit: En bild säger mer än tusen ord.

Permalänk
Medlem

Jag har ju ALC850 vilket ska vara ett 7.1 chipp men som sagt. Just nu är det bara skräp i mina ögon. Ska prova med de drvs som du kör med.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av esson
vet inte ens om man kan använda den drivrutinen. För ACL850 är nyare än deras AC97 eller vad den heter. Fast drivrutinerna är döpta till samma sak. Lite underligt. Men var laddade du hem de drivrutiner som du använder? Kan ju alltid testa.

AC'97 är en standard som de flesta ljudkort idag följer. Har alltså inget med chipet i sej att göra. Det intressanta i hans inlägg är var man kan hitta inställningen då de flesta realtek-drivarna har samma upplägg.

Drivrutin kan hämtas här: http://www.realtek.com.tw/downloads/dlac97-2.aspx?lineid=5&fa...

Som ni ser så heter sidan AC'97 Audio Codec och drivrutinen fungerar till de flesta realtek-chip.

EDIT:
hann visst bli ett par inlägg medan jag forskade

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Men när jag installerar denna så händer det inte ett shit. Får upp en annan meny än er.

Så jag förstår inte ett shit om jag ska vara ärlig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du klickar på S/PDIF ut kan du då senare ändra något där? Så du får "Output digital only" som jag har och som jag vet funkar då jag använt den tidigare mot en digital ingång på en DAT utan problem.

Permalänk
Medlem

jag får bara klicka på de två övre alternativen och jag har provat allt som man kan klicka på utan framgång.. blir lite galen snart

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Försök rensa bort det programmet då för det kom väl med moderkortet så kolla om du kan avinstallera det automatiskt eller om du får ta bort det manuellt på något sätt.

Permalänk
Medlem

jo ska prova det.. kom nyss hem från jobbet.
tack tack

Visa signatur

Permalänk

du måste välja i programmet som du ska spela upp ljudet eller filmen i att skicka signalen till coax eller optiska utgången också.

Visa signatur

A64 3000 | 512Mb | MSI | FX5200 | HDD : 280GB