Hur ser en mikrofonskabel innekablar ut?

Permalänk
Medlem

Hur ser en mikrofonskabel innekablar ut?

Om man klipper sönder en mikrofonsladd och skarvar den (som är kopplad till ett 3.5mm stereouttag), så dyker det ju upp 2 eller 3 st innekablar. Jag undrar helt enkelt vilka färger dessa inre kablar har.

Har tyvärr ingen mic eller headset att klippa sönder bara för att kolla detta, men kanske nån annan har ( ) eller vet vilka färger det rör sig om sedan tidigare.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk

Re: Hur ser en mikrofonskabel innekablar ut?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Poison
Om man klipper sönder en mikrofonsladd och skarvar den (som är kopplad till ett 3.5mm stereouttag), så dyker det ju upp 2 eller 3 st innekablar. Jag undrar helt enkelt vilka färger dessa inre kablar har.

Har tyvärr ingen mic eller headset att klippa sönder bara för att kolla detta, men kanske nån annan har ( ) eller vet vilka färger det rör sig om sedan tidigare.

Iom att det är svagström så tror jag inte det finns nån standard. Det beror isåfall endast på vad tillverkaren har funnit bäst att använda.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Saken är den att jag fixat en videokamera som är tänkt användas till filminspelning och standardmicken är inte av hög kvalité. Så jag plockade isär den på kameran och upptäckte att standardmicken har 2 kablar (röd och grön) som är löddad på ett litet kretskort.

Min tanke är om man skulle kunna köpa en mic (liknande http://www.teknikmagasinet.se/prod/mellan_bild/170109.jpg ) som har en 3.5mm stereoplugg och klippa bort den och skala fram de 2 kablarna som är i och lödda fast dem istället för standardmicken.

Frågan är om detta skulle funka. Som sagt spänning etc, och högre frekvens är ju frågetecknet om det funkar. Nån som har bättre koll på detta?

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk

Bör det inte finnas någon ingång för en sådan mik?

Visa signatur

MSI K8N Neo platinum | AMD64 3000+ | Leadtek 6800le 16/1.6 | 200GB maxtor hdd | kingston 512 ddr pc3200
http://offtopic.tfv.se
Varför?http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=42139...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fëanáro
Bör det inte finnas någon ingång för en sådan mik?

Tyvärr inte på dessa kameror vi har inhandlat. Vi måste hålla låg budget och har letat efter begangnade kameror med stöd för externa mikrofoner, tyvärr utan att hitta någon.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

vad det är för färger på trådarna?
Det är ju ganska orelevant, men om det är 3 kablar så är det signal, jord, och skärmning.

Men det är bara o prova, skulle det inte funka så är det bara o löda dit
den gamla micken.

Visa signatur

[AMD64 Venice 3000+ @2433][Abit AV8][Aopen 6800GT][1024mb Twinmos/winbond PC3200]][Antec SLK3700AMB][Iiyama Prolite E430 17"]