Flytta systemdisk utan att få blåskärm....???

Permalänk

Flytta systemdisk utan att få blåskärm....???

Går det överhuvud taget....Jag har köpt nytt moderkort och uppgraderat burken rejält...Men mitt system med win 2000 ger bara blåskärm när systemet försöker ladda....

På gamla datorer kunde man flytta en disk till en annan dator och få den att boota upp systemet riktigt....

Finns det nåt sätt att flytta sin systemdisk till en ny burk utan att behöva installera om hela rasket ???

Permalänk
Avstängd

Re: Flytta systemdisk utan att få blåskärm....???

Citat:

Ursprungligen inskrivet av chris_ctw
Finns det nåt sätt att flytta sin systemdisk till en ny burk utan att behöva installera om hela rasket ???

Nej, inte om det är annan hårdvara.

Permalänk

ja det var raka rör....bara att installera om skiten då....

Så jäkla jobbigt att rädda mailkonton och liknande bara.....suck...

Permalänk
Hedersmedlem

Finns lite sätt man kan mildra övergången så OS:et klarar det (talar inte om sysprep). Det var någon länk till det här på forumet för någon månad sen.
Men den erfarenhet jag har är att det blir väl alltid kvar något skräp som sedan tynger ner installationen när man gjort en rejäl uppgradering. Då skulle jag välja en ny fräsh installation.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

byter man mobo så tycker jag man bör ominstallera... enstaka mindre saker... gfx minne cpu är det inte lika knivigt

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Jag har också nya grejjor... nytt moderkort, cpu och minne... gamla moderkort också nvidia...
Kan jag flytta över alla diskar inklusive raid diskar utan problem? ska installera om system disken men klarar raid diskarna föflyttningen?

Permalänk
Medlem

Brukar gå att flytta över till nytt moderkort förutsatt att man ändrar drivrutiner för ide-kontrollern till microsofts standard ide-drivrutiner och sedan tejpar ihop paketet igen med sysprep. Givetvis så gäller det ju att windows klarar hårddiskkontrollern på det nya moderkortet utan någon extra drivrutin så att flytta från t.ex intel ich4/5 till silicon image sata fungerar t.ex inte så bra.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10DRU-i+/CSE-829, 2x Xeon E5-2667 v4, 64GB DDR4, 128TB HDD i SHR
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD i SHR