Permalänk
Medlem

När bränns en prescott

Halloj, kanske inget nytt att prescott blir varma men igår så skulle jag byta databord och krånglade ut datorn ur själva möbeln... en slang vek sig till vattenkylningen och tempen steg till 98 grader (kör wn 3,2a i 3,8 ghz) den låg väl där i en mint kanske innan jag märkte något! nu undrar jag när en prescott tar skada, antar att HT klev in och klocka ner prollen när det blir så varmt.

Visa signatur

Imac 24" - desktop - Samsung 28" 4K skärm
Hp Elitebook 8460P - Grab n Go
Dell optiplex 960 - Observatoriedator
Asus Eee - Meteorkamerastation

Permalänk
Medlem

Varma blir dem väl, men jag tror inte att den blev 98 grader... Var kollar du hut varm den är? Mitt program säger att det är ca 160 grader i lådan, processorn ligger på 30 grader och kärnan på 75....

Visa signatur

Gigabyte GA-Z97X-GAMING 3 Intel Core i5-4690K 16GB Corsair Vengeance 1600MHz ASUS GTX 560Ti Cooler Master v700

Permalänk
Medlem

Salsa; Är det speedfan eller? Då är det nog så att du inte har någon chasi termometer och det där är ingen riktig temp. Det brukar bli sådana exrema temps när det inte finns någon tempsensor
Läs mer på deras hemsida

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com

Permalänk

Det ska inte vara nån fara, för att en procesor ska kunna tåla upp mot 150C innan det tar fysisk skada, men du kan ha kortat ner livslängden på den nån dag

Permalänk
Medlem

En Intel ska väl klocka ner sig när den är för varm? så att den inte skadas alltså. Eller har de tagit bort den funktionen?

Visa signatur

4 8 15 16 23 42
Workstation: 2.8 Ghz Prescott | CLUB 3D ATI 9800 PRO | 1024 MB DDRRAM | 120+200+200 GB HDD
En polygon kan aldrig bli snyggare än en pixel.

Permalänk
Medlem

Jo den börjar trottla om den blir för varm så det bör inte vara någon fara.

/Martin

Permalänk
Medlem

kan ju vara fel på tempmätaren..

Permalänk
Medlem

Enligt Intel så ska allt över 70 grader vara skadligt för processorn.

Visa signatur

TBA

Permalänk
Medlem

Jag tror att den mycket väl kan ha blivigt 98 grader, för det blev min första gongen jag skulle starta datorn och den blev så varm för att kylaren inte satt på som den skulle men CPU´n klarade sig. En prescott klarar nog en 150 grader innan den brinner upp efter som att den bottar vid 95-100 grader så om din kylare lossnar så är det inte helavärden för CPU´n men något annat kan ju ta skada^^
Och en intel "Klockar ner sig" själv när den blir för varm och sedan så bootar den.

Visa signatur

"Datorer behöver i framtiden inte väga mer än 1.5 ton."
-Popular Mechanics, 1949