Permalänk
Medlem

Högtalare Till Datorn.

Tjena! Ska erkänna en sak innan jag skriver något och det är att jag är helt borta inom hötalare osv. Kan verkligen inget!
men min fråga är:

Jag funderar på att köpa ett par fina högtalare dvs dessa:

http://www.hifiklubben.com/se/produkter/hoegtalare/golvhoegta...

Och undrar vad som krävs att driva dessa bra?
Vill ju ha grym bas så kanske blir en sånhär också när man har pengar!

http://www.hifiklubben.com/se/produkter/hoegtalare/aktiv_subb...

Aja nu ska jag komma till frågan...

Vad för förstärkare måste man ha? Ska ju sedan koppla förstärkaren till datorn men undrar också hur man kopplar in en aktiv subbas i förstärkare?

Har tittat lite på denna:

http://www.ljudia.se/b/5522.jpg

"Receiver på 2x100 Watt som är kraftfull och har hög prestanda. RDS radio med 30 förinställningar. 2 audio ingångar och 2 videoingångar. 1 audioutgång."

Går det överhuvudtaget att koppla in subbas i denna förstärkare?
Eller tycker ni jag ska köpa dem billigare cerwinwega högtalarna med 10" basar i ist och lägga resterande pengar på bättre förstärkare?

Har ni något billigare och bättre alternativ så skriv det isf!
Det jag kräver är ju Grym bas och fint ljud i allmänhet lixom, lyssna på musik...

tack på förhand.

edit: om den förstärkaren inte räcker eller om det inte går att koppla in subas till den så kanske denna funkar ist?

http://www.ljudia.se/b/6185.jpg

"5.1 receiver på 6x100 Watt med avkodare för Dolby Digital EX, DTS och Dolby Prologic II X. DCS (Digital Cinema Studio EX). 32-bit DSP. 2 audioingångar och 1 audioutgång. 3 videoingångar och 1 utgång. 2 digitala optiska ingångar samt 1 koaxial. A/V SYNK (70 msec). 4/8 Ohms switch."

Visa signatur

Kan de där me data vet du Åke... "Ja jag förstår inte, mer eller mindre kinesiska för mig" -

Permalänk

Ok, fint ljud säger du?

Köp inte Cerwin Vega är mitt råd då. Du kan hitta så mycket bättre högtalare i den klassen.
Sen så kräver Cerwin Vega en hel del effekt från förstärkaren för att låta "bra" iaf.
Och om du nu köper CV så behöver du antagligen ingen subbas till, för det är ungefär allt vad CV är.

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk
Medlem

Ok du svarade inte på min fråga men om du har ngt annat alternativ så kan du väl säga det?

tack på förhand!

Visa signatur

Kan de där me data vet du Åke... "Ja jag förstår inte, mer eller mindre kinesiska för mig" -

Permalänk

Vilken prisklass hade du tänkt dig? Med eller utan förstärkare?

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk
Medlem

10-15k Helst med förstärkare.

Om du hittar ett prisvärt runt 5k utan förstärkare så är även detta mycket intressangt! kraven är alltså Mycket bas, inget extremt fint ljud men det ska ju iaf vara iklass med Logitech, Creative's Datorhögtalare.
Har inget krav på sorrund ljud dock.

Visa signatur

Kan de där me data vet du Åke... "Ja jag förstår inte, mer eller mindre kinesiska för mig" -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x3r0x^
10-15k Helst med förstärkare.

Om du hittar ett prisvärt runt 5k utan förstärkare så är även detta mycket intressangt! kraven är alltså Mycket bas, inget extremt fint ljud men det ska ju iaf vara iklass med Logitech, Creative's Datorhögtalare.
Har inget krav på sorrund ljud dock.

vad e då fel med Logitech Z-5500?

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk

Haha... om du handlar på Hifiklubben kommer Logitech och Creative låta som bajs i jämförelse. Vad du än köper hos dom.

Cerwin Vega är typ det märke som låter "sämst" ur Hifiklubbens sortiment. Men det är om man jämför med vad de annars säljer. Jämför du med Sibas sortiment låter det svinbra... så du kommer klart bli väldigt nöjd med CV!

Ska du handla för 10 till 15.000 rekommenderar jag dig att _åka dit_ och lyssna!

Visa signatur

In Flames we trust

Permalänk
Medlem

inte läst allt som står här.. men om du köper dom Cervin vega så behöver du inte en bas till.. dom dunkar på bra ändå..

Permalänk

Köp absolut inte Sony. Deras billiga förstärkare är skräp där effeksiffrorna saknar all förakring i verkligheten. Harman Kardon är nog ett bättre val för dig, HK675 eller vad den heter finns på netonnet för ~3500.

Som någon annan skrev är det nog bäst om du åker dit och lyssnar, dom kan nog plocka ihop något fint paket åt dig för dom pengarna.

Permalänk

Alltså grabben

Du kommer att ställa dig å hoppa på Creative och Logitech när du spelar i den prisklassen!

Jag ska försöka plocka ihop ett paket till dig från www.fyndborsen.se de har riktigt bra priser.

Högtalare: Som så många gånger innan rekommenderar jag XTZ W2MT. Ett mycket kompetent ljud för de pengarna

Förstärkare: En stereo-förstärkare antar jag, och då borde även här XTZ:s klass A (AB) förstärkare passa bra. Lär spela underbart tillsammans med deras egna högtalare.

Detta paket kan du få för 8000:- på fyndborsen. Nackdelen för dig här är att det är ett mer fint ljud än basrikt dito. Men eftersom du har pengar över så kan du köpa en riktig fete-sublåda till. Även här kanske en XTZ =), dunkar på riktigt bra. Men den kanske inte är den mest musikaliska subb som finns så du kan nog hitta bättre här även om det lär kosta mer. Men det har du ju råd med

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk
Medlem

Jag har en techincs förstärkare med 2st 150watt högtalare till datorn.. och det räcker gått och väl.. högtalarne kostade ca 1999:- och helvete vad det dunkar med bass test

Permalänk
Medlem

köp dom dyraste på BILTEMA istället dom håller plus att basen är bättre och att det är inbyggt souround ljud på dom och inbyygt vidieo allså film för 799kr dom är bättre för det är 5 andra högtalare till dom och en bättre bass en dom exempelna som du visar jag har själv sånna dom är skit bra jag väcker grannarna för jag bor i lägenhet så dom kommer och skjäler

Visa signatur

JEPPEWI

Permalänk
Medlem

okej jeppewi

Visa signatur

E6600 | Arctic Freezer 7 Pro | 7600 GT @ passiv kylning | Spinpoint 250 GB | Asus P5B | Hiper 530 @ zalman fläktstyrning | Coolermaster Mystique 631

Permalänk
Medlem

Sen är V-12F subben inte speciellt bra. Det är antingen för liten låda, eller för lite kräm i förstärkaren. Ska du ha CW, så ska du ha classic serien. Den ska vara mkt råare och bättre än V-serien.

Men då behöver du kraftigt steg så in i h-vete för att få riktigt häftigt ljud och ett sådant kostar minst 8000:- spänn bara det

Permalänk
Medlem

tycker du ska köpa cerwin högtalarna då dom med säkerhet spelar skiten ur det mesta. Du kan säkerligen få finare högtalare för några tusenlappar till, men cerwin är kända för att kunna spela ruggigt högt och med kontroll (med rätt förstärkare).

http://www.hifiklubben.com/se/produkter/stereo/foerstaerkare/...

denna förstärkare passar bra till dessa högtalare. Nad är kända för att mäta sina effekter med alla kanalerna i drift samtidigt, så effekten som anges är "riktiga effekt". Ingen jävla kalleanka watt!

Sen så att högtalarna har en känslighet på 98db gör inte saken sämre, men du behöver en förstärkare som ger ut ca 150 watt rms/4 omh (för att få ut all effekt ur högtalarna) och förstärkaren jag visar ger 150 watt rms/8 omhn. Så det bör finnas lite effekt över.

Visa signatur

Everyone is different,no 2 people are not on fire!

Permalänk
Medlem

Jo men om han ska ha CV så ska det inte vara V-serien.

Och man kan köpa 4-5000kr surroundpaket från seriösare hifibutiker, men de paketen har faktiskt inte en suck mot logitech z-5500. sen att ett par ordentliga golvare låter bättre må vara. z-5500 vore t ex perfekt för mig med ps2 slim, eftersom den har optisk utgång och inte behöver fint hifiljud när man spelar.