Permalänk
Medlem

MSI Diamond sli + 2x NX7800GFX

Som sagt så har jag ett datorsystem emd ovan nämda komponenter samt en p4 ht 64bit 3,4 ghz... saken är den att det beställdes även ett hyper 580w nätagg och en sladd fattades nämligen 4-pin till moderkortet =( så ett tillfälligt tagan 450w inköptes... nu när vi aktiverat sli:n och kör 3dmark 05 får jag endast 8340 poäng =( ???

Kan det vara så att nätagget inte pallar riktigt ( det är djävulskt hett bakom nätagget)

Visa signatur

Imac 24" - desktop - Samsung 28" 4K skärm
Hp Elitebook 8460P - Grab n Go
Dell optiplex 960 - Observatoriedator
Asus Eee - Meteorkamerastation

Permalänk
Medlem

Hmm, har du onödiga inställningar påslagna? Typ AA/AF

Visa signatur

#sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad är det för nåt?

Kan det vara så att man inte får mer poäng i demon av 3dmark05 ??? för själva grafiken är det då inget fel på, kan ju liksom köra ultrahigh på doom, riddick som följde med samt h2l

Visa signatur

Imac 24" - desktop - Samsung 28" 4K skärm
Hp Elitebook 8460P - Grab n Go
Dell optiplex 960 - Observatoriedator
Asus Eee - Meteorkamerastation

Permalänk

OffTopic : Wee! en arviking, najjs

OnTopic : AA = Anti Aliasing, jämnar ut kanter om jag inte minns fel?

Visa signatur

Intel Q6600|Antec Sonata II |Gigabyte P35-DS3|7800GT|4096Mb |900Gb HD |Logitech Z-5500|LG 22" |X-fi XtremeMusic|Philips SHP895
SteamID: Baebis
http://live.xbox.com/member/baebis

Permalänk
Medlem

Re: MSI Diamond sli + 2x NX7800GFX

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Corpze
Som sagt så har jag ett datorsystem emd ovan nämda komponenter samt en p4 ht 64bit 3,4 ghz... saken är den att det beställdes även ett hyper 580w nätagg och en sladd fattades nämligen 4-pin till moderkortet =( så ett tillfälligt tagan 450w inköptes... nu när vi aktiverat sli:n och kör 3dmark 05 får jag endast 8340 poäng =( ???

Kan det vara så att nätagget inte pallar riktigt ( det är djävulskt hett bakom nätagget)

Tror du behöver ett agg med minst 580-600w när båda korten är igång. Iaf om man ska tro på de recensioner av korten där de visar på W tal - har för mig att ett GTX drar 260W. Men detta var bara något jag har för mig att jag läste i en recension. Men om det nu stämmer så behöver du minst 600W men jag tror att även din p4 drar en hel del.

450W låter iaf väldigt lite.

Visa signatur

P150 solo rev | P5N-E SLI w/NB47J on SB | E6600 w/ Ninja 1st rev | 2GB GEIL Ultra 5400 CL 3 | XFX 7800GT w/ ZM-VF700-Cu | 2 x SP120 250GB

Permalänk
Medlem

Ett 7800Gtx drar mindre än ett 6800Ultra

Visa signatur

AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz BE@3.9Ghz |A-Data DDR3 4GB 1600Mhz Game Series|Asus M4785TD-V EVO DDR3|Asus HD4850 1GB| Fractal 400W|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av koffe13
Ett 7800Gtx drar mindre än ett 6800Ultra

Det sa ju mycket. B)

Jag räknade dock lite snett, man dubblar tydligen inte W för att man kör sli.

http://techreport.com/reviews/2005q3/geforce-7800gt/index.x?p...

Så runt 350W oklockade kan dina kort nog dra iaf under load. Lämnar 100 till resten av ditt system - hur mycket drar p4? ganska mycket har jag för mig.

Visa signatur

P150 solo rev | P5N-E SLI w/NB47J on SB | E6600 w/ Ninja 1st rev | 2GB GEIL Ultra 5400 CL 3 | XFX 7800GT w/ ZM-VF700-Cu | 2 x SP120 250GB

Permalänk
Medlem

[ironi] Jag tror du behöver minst 8000W. Man behöver alltid extremt fruktansvärt överdrivet mycket, enligt tillverkarna av nätagg. Varför? Jo, för då kan de sälja dyra nätagg.[/ironi]

Jag tror inte att nätagget är problemet i det här fallet. Ditt system utan SLI drar kanske runt 250W, med SLI, ligger du nog marginellt över 300W, max 350W.

Har du kollat att SLI är rätt konfigurerat så att du verkligen använder två grafikkort och inte bara ett? Att du har drivrutiner installerade, etc?

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
[ironi] Jag tror du behöver minst 8000W. Man behöver alltid extremt fruktansvärt överdrivet mycket, enligt tillverkarna av nätagg. Varför? Jo, för då kan de sälja dyra nätagg.[/ironi]

Jag tror inte att nätagget är problemet i det här fallet. Ditt system utan SLI drar kanske runt 250W, med SLI, ligger du nog marginellt över 300W, max 350W.

Har du kollat att SLI är rätt konfigurerat så att du verkligen använder två grafikkort och inte bara ett? Att du har drivrutiner installerade, etc?

Det är en halvsanning, kan gå in på spcr som nyligen gjorde en bra undersökning om agg konsumption med 6 olika pc.

Kolla lenken så står det ju i klartext att 7800GTX drar 342W under load.

Orsakerna att företagen sätter upp W är inte bara för att de vill sälja mer och vill vara på säkra sidan - kolla runt så hittar du fler som har problem att driva 2x7800GTX och det har både med vilket agg och W att göra. Kolla bara hur olika effektiva aggen är - hur mycket som blir värme!

Jag kommer själv ha minst 480W med två 7800GT och jag kommer köra amd vilket är mindre W än intel.

Men visst detta behöver ju inte vara lösningen till dina problem, men det låter lite.

Ackelind, hur fungerar ditt rigg förresten? blev den tyst? räckte din 20/24 och 4 pins kabel? hur gick det med ninja?

Visa signatur

P150 solo rev | P5N-E SLI w/NB47J on SB | E6600 w/ Ninja 1st rev | 2GB GEIL Ultra 5400 CL 3 | XFX 7800GT w/ ZM-VF700-Cu | 2 x SP120 250GB

Permalänk
Medlem

Var står det att 7800GTX drar 342W?

Det som har räknar med i den där recensionen är hela systemet under load. Förmodligen har de räknat vad som dras AC från nätet (measured at the wall socket -> ac draw)

Har du ett nätagg på 500W, som faktiskt ska lämna 500W och har en effektivitet på 80% så kommer det dra 625W från väggen.

Säger vi 80% (vilket är väldigt högt!) för nätagget som techreport testat med, så innebär det att deras system drog 273W DC (det som agg specas efter). Då är alla komponenter medräknade, även att de körde med en A64 4000+.

Tror ni nu att ni verkligen behöver 600+W nätagg? Då får ni allt meka ihop ett monstersystem utan dess like med de produkter som finns idag.

Köp hellre ett nätagg med lägre specifikation, men av bra kvalitet, än ett av dålig kvalitet med mångdubbelt mer watt. Jag har fullt förtroende för att mitt S12 430W skulle härda ut bättre än ett 650W q-tek agg. Q-teks agg kanske klarar 650W i en millisekund, och 300W kontinuerligt, medan exv. ett S12 klarar att lämna 430W dag ut och dag in.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Var står det att 7800GTX drar 342W?

Det som har räknar med i den där recensionen är hela systemet under load. Förmodligen har de räknat vad som dras AC från nätet (measured at the wall socket -> ac draw)

Har du ett nätagg på 500W, som faktiskt ska lämna 500W och har en effektivitet på 80% så kommer det dra 625W från väggen.

Säger vi 80% (vilket är väldigt högt!) för nätagget som techreport testat med, så innebär det att deras system drog 273W DC (det som agg specas efter). Då är alla komponenter medräknade, även att de körde med en A64 4000+.

Tror ni nu att ni verkligen behöver 600+W nätagg? Då får ni allt meka ihop ett monstersystem utan dess like med de produkter som finns idag.

Köp hellre ett nätagg med lägre specifikation, men av bra kvalitet, än ett av dålig kvalitet med mångdubbelt mer watt. Jag har fullt förtroende för att mitt S12 430W skulle härda ut bättre än ett 650W q-tek agg. Q-teks agg kanske klarar 650W i en millisekund, och 300W kontinuerligt, medan exv. ett S12 klarar att lämna 430W dag ut och dag in.

japp du verkar ha rätt skumt att jag har läst 3 recensioner där de mätt hela systemets krav och jag trott att det syftade till endast grafikkortet B). -jäkligt svamligt. Jaja får stå i skamhörnet nu.

Visa signatur

P150 solo rev | P5N-E SLI w/NB47J on SB | E6600 w/ Ninja 1st rev | 2GB GEIL Ultra 5400 CL 3 | XFX 7800GT w/ ZM-VF700-Cu | 2 x SP120 250GB

Permalänk
Medlem

Jag skulle spontant gissa på att 7800GTX drar runt 70W och inte mer.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Det drar ganska precis jämt med 6800Ultra, 7800GT drar marginellt mindre än 6800GT har jag för mig till och med.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.