Permalänk
Medlem

Problem med äldre bärbar dator

Har just tagit fram en gammal Dell Latitide CPi d233st som stått och skräpat ett tag. HDD:n hade pajjat, fick tag på en ny nyligen så jag tänkte försöka få igång den.

Hursomhelst, windows 98 SE har gått in, kommit in på internet och kört windows update. Allt fungerar utom en sak, får inte bilden på skärmen att sträcka sig över hela skärmen. Enligt Dells hemsida om datorn ska datorn ha ett neomagic 2160-grafikkort i sig. I windows databas över kort finns bara neomagic MagicGraph 128, vilket fungerar till viss del. Kan få helskärm, men endast 16 färger. Försöker jag öka till 256 färger så säger den att det är fel drivrutiner för grafikkortet installerat.

Så, någon som kanske har en likadan dator, med samma problem? Eller som kan nosa fram drivrutiner till neomagick 2160?

Förresten, vad ska man ha för drivrutiner till själva bildskärmen? Enligt dell ska man ha "active-matrix color (TFT)" Vet dock inte riktigt vad dom menar med det.

Hjälp?

Permalänk
Medlem

Hej jag har själv en Dell Latitude CPi en 90 Mhz och en 150. Inte direkt så kraftfulla men dem har hängt med i åren som små frukost datorer.

Jag hade ett lite liknande problem dock med 150 mhz, tydligen är det bättre grafikkort i 90mhz:n. Iaf på 150 Mhz:n kan jag ha max 800x600 när jag kör 265 färger och bara ha 640x480 när jag kör 8 bitars färg.

Tror det helt enkelt ska vara så där. Det kan väl också vara att den skadat sig, sen har vi inte exakt samma problem dock.

Visa signatur

"Jag är man som älskar mus!"

Permalänk
Medlem

Nope, ska inte vara så. Var inte så sist jag hade igång datorn. Har dock inget som helst minne av hur jag gick tillväga den gången när jag installerade hela kittet. Vet att jag har gjort det minst en gång tidigare, och då lyckats lösa problemet.

Edit:

Fixat det nu. Tänk att man har förträngt disketter till en sån grad att man inte ens tänker på att leta där. Givetvis fanns orginaldrivrutinerna på en undangömd diskett.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Degnöt
Hej jag har själv en Dell Latitude CPi en 90 Mhz och en 150. Inte direkt så kraftfulla men dem har hängt med i åren som små frukost datorer.

Jag hade ett lite liknande problem dock med 150 mhz, tydligen är det bättre grafikkort i 90mhz:n. Iaf på 150 Mhz:n kan jag ha max 800x600 när jag kör 265 färger och bara ha 640x480 när jag kör 8 bitars färg.

Tror det helt enkelt ska vara så där. Det kan väl också vara att den skadat sig, sen har vi inte exakt samma problem dock.

Tänkte bara säga att 8 Bitars är 265 färger.

Visa signatur

Stationär: ABIT KN8-SLi | Gainward 7800GT 512MB | Opteron 165@2.4Ghz | Twinmos 1024MB x2 | Seagate SATA2 250GB
Bärbar: MacBook T7200 2.0GHz, 1GB, 80GB | FSC Amilo M1420 Centrino 1,70Ghz, 1GB, 100GB |
Övrigt: Nokia N82 | Nikon D40 | Samsung Syncmaster 930BF |