Angående Grafikkort och 3D arbetskort

Permalänk
Medlem

Angående Grafikkort och 3D arbetskort

Jo Hej alla,

Lite konstigt fråga jag ska fråga eftersom jag arbetar mycket med det här men vill gärna höra på vad ny tycker och har för förslag,

En Matrox grafikkort för ungefär 5000-7000 Kronor av senaste modellen för att arbeta i FCP och Adobe Premier Pro för filmredigering, Vad har det för skillnad om man Köper ett
Nvidia 7800GTX istället och isåfall även kan spela på den eftersom Matrox korten inte är gjorda för spel, men efter mina undersökningar är 7800GTX Snabbare både på Gigabyten per sekund och Minnen och hertzn så jag undrar väldigt mycket vad det gör för skillnad och kanske man inte ens kan redigera filmer med ett 7800 GTX..

Jag uppskattar alla eran svar,

Tack.

Visa signatur

LG OLED77CX • AMD 9800X3D @ 5.4GHz • Lian Li Galahad II Trinity 360 • GIGABYTE X870 Aorus Elite ICE • Corsair 32GB DDR5 CL30 6000MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

är nyfiken jag med så jag bumpar

Visa signatur

[iMac 27" i5 2,8GHz 8GB Ram 1TB HDD 128GB SSD] [Macbook Air 11" 1,6GHz i5 2GB Ram 64GB SSD

Permalänk
Medlem

Ett noob svar från en noob är väl typ att 3D korten är designade för spel och således optimerade för dessa typer av beräkningar. Applikations korten har ofta inte bra spelprestanda utan är designade för beräkningar såsom de man finner vid redigering och CAD och liknande.

Man kanske kan jämnföra med AMD vs Intel. Intel har typ dubbelt så hög hastighet på sina prollar. Trots det piskar AMD ofta skiten ur Intel. Hur kan då en 2.2Ghz processor slå en 3.4Ghz processor? Jo AMD förlitar sig på en annan arkitektur och annan design på sina prollar vilket gör de bättre optimerade för spel-beräkningar. Du vet, flyttal, fillrate, pipelines, vero-moda, Ralph Lauren, etc etc.

Det sista exemplet på att man hoppades att kraftfulla CAD kort kunde, med råkraft, prestera bra i spel var väl Matrox parhelia som hade teoretiska värden som var helt stört-bra. Dock föll den snabbt pladask vid första bästa 3DMark test.

Kan noll om det men med 1000x förenkling fungerar det nog så.

Lämnar nu ordet till de teknikkunniga för mer in-depth analysis.

Visa signatur

Undras egentligen om jag faktiskt ÄR dum i huvudet?!

Permalänk
Medlem

Ooookej tack för ditt svar med spårade ut där lite.. skulle räckt med antingen om det går att både ha spel och redigera på 7800 gtx eller ej

Visa signatur

LG OLED77CX • AMD 9800X3D @ 5.4GHz • Lian Li Galahad II Trinity 360 • GIGABYTE X870 Aorus Elite ICE • Corsair 32GB DDR5 CL30 6000MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2