Permalänk
Medlem

peltier kylning

tja

någon kunning som vet vilken av dessa cpu kylare som kyler den varma sidan bäst

Zalman CNPS7700-AICu
NQ-3312 Giant UFO 120mm och
NQ-3314 UFO Copper 92mm

tack för svaren...

Visa signatur

Amd x2 3800+ , 4 st samsung 250gb sata2 raid 0, GF 7800gtx GS, creative fatality. 4 st 512 mb ram

Permalänk
Medlem

Allihop är bra men denna är bättre:
http://www.gtek.se/?mode=item&id=1968&session=9d56ad6dafd9b82...

Dock beror ju allt på vilken peltier du tänkte kyla.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

det är en 89 eller 72 wattare som ska kylas har inte bestämt mig än...

det skiljer dock åtskiliga hundra lappar upp till ditt förslag så då får det vara grymt stor skillnad för att det ska vara någon mening med att lägga 600kr i stället för 300

Visa signatur

Amd x2 3800+ , 4 st samsung 250gb sata2 raid 0, GF 7800gtx GS, creative fatality. 4 st 512 mb ram

Permalänk
Medlem

Såpass "små" peltiers kan kylas med en zalman 7700 iallafall.
Hade det varit en 226w så skulle det varit annorlunda.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

ok då vet jag

*tråden kan låsas*

Visa signatur

Amd x2 3800+ , 4 st samsung 250gb sata2 raid 0, GF 7800gtx GS, creative fatality. 4 st 512 mb ram

Permalänk

Varför inte en Big Typhoon?

Visa signatur

Gå absolut inte in här -> http://piv.pivpiv.dk
Citera om du svarar på nån annans inlägg!
http://google.istheshit.net/images/qdnuljog.gif

Permalänk
Medlem

Vad som är viktigt att kolla är ifall kylarens kontaktyta täcker hela peltiern.
Annars måste man ha ett extra cold-plate(som sprider värmen) i detta fall.
Extra cold-plate = mer förluster i termiska övergångar mellan material och pasta.

Så ifall de andra har stor platt yta undertill så är de att föredra över Zalman som inte har sådär jättestort "foot-print".

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!

Permalänk
Medlem

Nån som har en peltier på en amd 64 3500+ eller något liknande?

Blir det nån stor temperaturskillnad med peltier än bara luft?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Intel Core i5 2500K | Gigabyte P67A-D3-B3 | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | EVGA GeForce GTX 560Ti 448 Core FTW | Samsung SSD 830-Series 128GB

Permalänk
Medlem

Den värsta (jag sett) var väl Swiftechs 462?(porcupine-typ) luftkyl-fläns med 226W pelt.
Den hade en maximal heatload på 80W, tror attt en AMD 64 är en bit över det...

Swiffyn klarade att hålla en 80W heatload på omgivningstemp. Altså 30C i lådan med 80W cpu med Swiffy+pelt = 30C på CPUn.

Har ännu inte sett någon bygga en lyftkyld pelt (framgångsrikt) med en 300W pelt ännu.
Tror heller inte att det är något som kommer att förändra världen.

Luftkylda pelts är något för mobile cpu:er endast i dagens läge.

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paxmax99
Den värsta (jag sett) var väl Swiftechs 462?(porcupine-typ) luftkyl-fläns med 226W pelt.
Den hade en maximal heatload på 80W, tror attt en AMD 64 är en bit över det...

Swiffyn klarade att hålla en 80W heatload på omgivningstemp. Altså 30C i lådan med 80W cpu med Swiffy+pelt = 30C på CPUn.

Har ännu inte sett någon bygga en lyftkyld pelt (framgångsrikt) med en 300W pelt ännu.
Tror heller inte att det är något som kommer att förändra världen.

Luftkylda pelts är något för mobile cpu:er endast i dagens läge.

Ok så det skulle inte göra bågon större skillnad på tempen på min cpi och jag hade en pelt imellan kylflänsen och processorn?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Intel Core i5 2500K | Gigabyte P67A-D3-B3 | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | EVGA GeForce GTX 560Ti 448 Core FTW | Samsung SSD 830-Series 128GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lomkolen
Ok så det skulle inte göra bågon större skillnad på tempen på min cpi och jag hade en pelt imellan kylflänsen och processorn?

Precis, det skulle snarare bli värre.

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!

Permalänk
Medlem

det en del verkar glömma(syftar inte på nån i tråden) är att värmen inte "försvinner" utan det som händer är ju att cpu:n blir kallare men till kostnad av att lådans temp ökar, om man inte ser till att fixa effektivare sätt att få bort den varma luften.

små ord från mig

Visa signatur

"Din bakgård är en kyrkogård och du har ett mini-auswitch i källaren? Nä precis, fast i kyrkan hittas detta." -Hipshot