Permalänk

Ultraportabel laptop - vilken?

Vilken skulle ni köpa? Dom krav jag har (som kan tänjas lite på):

- under 2 Kg
- pris under 15000:-

Önskemål:
- Separat grafikchip (grafikminne ej delat med primärminnet)
- Upplösning större än 1024x768
- gärna 5400 rpm hårddisk
- DDRII-minnen

Jag har tittat på Acer Travelmate 3002WTMi som verkar trevlig, men har 4200rpm och delat grafikminne.

Skulle även vara intresserad av alternativ med bättre grafik och en vikt på 2-2,5 Kg inom samma prisrymd, om det är nån som har ett sånt förslag

Kort och gott: så liten som möjligt, men så mkt prestanda som möjligt (vem önskar sig inte en sån dator ), dock prioriteras storleken något.
Tack på förhand!

EDIT: attans, den skulle ju ha legat i forumet för bärbara datorer.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Permalänk
Geeks
SweClockers

Nog svårt att hitta en sådan dator för under 15000kr. De ultraportabla brukar börja på kring 14K.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

köpte precis LG:s LW 20 och är er än nöjd, iofs betydligt dyrare än 15k.

satt oxå och letade för en under 15 och hittade bara en.

kompletts notebook s260 finns under bärbar och byggaren, 12,500 med wxga 1200x800 x-bright
iofs delat minne där oxå, finns det nån ultraportabel som inte har detta?
tror den landar på 14,500-15 med 2,0 och 1Gb ram

säljs även under namnet Medion 2000, såg den i västerås på PC city vid hälla i helgen och den verakde faktisk vettig, ingen blankskärm på den och mindre processor och minne men 11,500 tror jag den kosta.

Lycka till!

Permalänk

Varför inte en oqo? Kanske inte direkt har ett separat grafikchip men den e i alla fall ultraportabel
www.oqo.com
http://news.com.com/1606-2-5222650.html
Tråd jag snodde länkarna ifrån: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=50990...

Visa signatur

Gå absolut inte in här -> http://piv.pivpiv.dk
Citera om du svarar på nån annans inlägg!
http://google.istheshit.net/images/qdnuljog.gif

Permalänk

Många trevliga tips, har fortfarande inte hittat nån jag är riktigt nöjd med dock. En Powerbook vore ganska ideal, men jag har redan två Macar, så jag skulle nog vilja ha en PC också.

Asus har ju sin S5-serie, http://www.asus.com/products/notebook/s5series/s5_index.htm . Om man kollar Pricerunner, så står det väl mellan dom, Acer, eller möjligen någon Dell. Finns det nån där som möjligen är ett bättre val än nån annan? Får beslutsångest, så det vore bra om nån kunde avgöra åt mig

EDIT: såg nu att jag får studentrabatt på Thinkpad X41, den verkar ju trevlig?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gluttonous
Många trevliga tips, har fortfarande inte hittat nån jag är riktigt nöjd med dock. En Powerbook vore ganska ideal, men jag har redan två Macar, så jag skulle nog vilja ha en PC också.

Asus har ju sin S5-serie, http://www.asus.com/products/notebook/s5series/s5_index.htm . Om man kollar Pricerunner, så står det väl mellan dom, Acer, eller möjligen någon Dell. Finns det nån där som möjligen är ett bättre val än nån annan? Får beslutsångest, så det vore bra om nån kunde avgöra åt mig

EDIT: såg nu att jag får studentrabatt på Thinkpad X41, den verkar ju trevlig?

Du har inte studentrabatt på apple och dell också?

Jag har fraktfritt och 2%(!) hos dell samt rätt juste priser hos apple.

Står själv i valet och kvalet mellan Dell X1 eller PB 12" - blir ungefär samma prisklass ~13,5k

IBM X41 är förnedrigt läcker, synd på skärmupplösningen bara, även om nu PB också bara har 1024.

LG:n verkar läcker, men är för dyr. Acern verkar inte dum heller, men är lite tveksam till design och kvalitet.

Vet inte vad mer för alternativ man har i samma prisklass(?)

//Kanske inte mycket till hjälp, utan mest en stöld/lån av tråden

Visa signatur

iPhone 5, iPad 3, Macbook Air

Permalänk

Har du tittat på Asus S5000- och M5000-serierna? 1,3/1,5kg. P-M 1,6-1,86 GHz, 512 MB RAM, 12,1" skärm osv för runt 13 kkr. Då ingår väska, sleeve, två batterier (3-cells och 6-cells), Logitech mus samt Windows XP Pro licens om man väljer ett sådant paket.

Rekommenderas varmt. För mig var det bästa alterntivet att beställa från IT-service.
Den har dock ett dåligt grafikkort.

Visa signatur

Join the Dark side...
and get a FREE cookie!

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Ingen reklam i forumet tack.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

under 15k med separat grafikchip och under 2kg?

du är medeveten om att det är ja.. riktigt riktigt svårt att uppfylla de kraven. sony vaio och apple powerbook är de enda jag känner till i den viktklassen med separat grafikkrets.
och vaio datorerna går loss på 19k... (s3 och s5 varianterna)

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk

Tack för alla tips, det blev en X41 med studentrabatt till slut, är riktigt nöjd med den:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gluttonous
Tack för alla tips, det blev en X41 med studentrabatt till slut, är riktigt nöjd med den:)

Oj, hur bra är den igentligen?

Permalänk
Medlem

Re: Ultraportabel laptop - vilken?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gluttonous
Vilken skulle ni köpa? Dom krav jag har (som kan tänjas lite på):

- under 2 Kg
- pris under 15000:-

Önskemål:
- Separat grafikchip (grafikminne ej delat med primärminnet)
- Upplösning större än 1024x768
- gärna 5400 rpm hårddisk
- DDRII-minnen

Kort och gott: så liten som möjligt, men så mkt prestanda som möjligt (vem önskar sig inte en sån dator ), dock prioriteras storleken något.
Tack på förhand!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gluttonous
Tack för alla tips, det blev en X41 med studentrabatt till slut, är riktigt nöjd med den:)

så om vi tittar på vad du ville ha, och vad du tog och blev nöjd med?

du tog en bärbar, med okej prestanda, bra batteritid med rätt batteri.
som inte hadde mer än 1024x768 i upplösning. eller separat krets.

ganska intressant att se vad folk tror att de vill ha och vad de blir jättenöjda med att ha...

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

Det tråkiga med X41 är att den saknar optisk enhet, sen har den en 1.8" hårddisk som både är slö (4200 RPM) och som kommer bli svår att uppgradera i framtiden.

Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt

Permalänk

Re: Re: Ultraportabel laptop - vilken?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ksw
så om vi tittar på vad du ville ha, och vad du tog och blev nöjd med?

du tog en bärbar, med okej prestanda, bra batteritid med rätt batteri.
som inte hadde mer än 1024x768 i upplösning. eller separat krets.

ganska intressant att se vad folk tror att de vill ha och vad de blir jättenöjda med att ha...

Mjo:) Jag insåg att jag hade för höga krav och fick värdera om vad man egentligen behöver.

gpp-esm:
Prestandamässigt är den ok, lite snålt med minne eftersom den delar med grafiken, men den känns ändå snabb och smidig i allt som inte har med spel att göra Fingeravtrycksläsaren är toppen! Kvalitén likaså. Hade en Thinkpad t41 innan, den här har ungefär samma prestanda fast väger ett Kg mindre, har bluetooth, fingeravtrycksläsare och en extra USB2-port
Jag köpte en extern CD-brännare för 399:- på Itservice. Den duger bra när man ska installera OS, annars behöver man den inte

Permalänk
Medlem

Hur bra funkar X41:an för att kolla på film? Skärmen, är den bra?

Visa signatur

Självklart!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av M1M3R
Hur bra funkar X41:an för att kolla på film? Skärmen, är den bra?

Skärmen är nog så bra den kan bli, den är matt så det blir inga reflexer, vilket är bra. Den är inte så stor förstås, men det är inget man tänker på när man jobbar vid den, kanske när man tittar på film.