Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Jul 2003

Blocket?!?!!?

Efter min förra tråd vill jag nu få allt klart! Dela gärna med er av egna erfarenheter också..!

Scenarion...

Du köper något på blocket och förskotts betalar... Vilka rättigheter har du? , Om du blir blåst vad ska man göra? / Vad kan man göra ?

Om du skickar något i förskott... Vilka rättigheter har du? , Om du blir blåst vad ska man göra? / Vad kan man göra ?

Om någon säger att han betalt in och du tror det, inga pengar dyker upp.. Vilka rättigheter har du? , Om du blir blåst vad ska man göra? / Vad kan man göra ?

Du förskotts betalar och väntar och väntar, säljaren påstår att han skickat "brevet" eftersom det saknar kolli id så kan vi inte spåra det.. Vilka rättigheter har du? , Om du blir blåst vad ska man göra? / Vad kan man göra ?

Tänkte att dessa frågor lätt dyker upp när man handlar.. Vilka rättigheter har man?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sthlm
Registrerad
Jun 2004

Du har inga som helst rättigheter!
Visst du kan polisannmäla men det mest effektiva är isåfall att ta hand om det själv och hälsa på!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2005

Skickar du något innan pengarna kommit in så får man väl skylla sig själv. Det är ett så otroligt enkelt knep som en hel del personer kör med, att man sagt att man betalat in fast man inte har det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jul 2001

i7 2600K@4,5Ghz, MSI P67A-GD55, Corsair Vengeance 16Gb ram. 2xOCZ 120GB SSD, 2TB lagring, ZOTAC GTX580, Coolermaster HAF X, CORSAIR H80, LG 27", Steelseries G7, Mionix Naos 5000.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BeRetta
www.internetgiro.se

Skyddar inte mot tegelsten i paketet, försändelsen måste skickas med ett dyrt alternativ som går att spåra. Ofta lätt för köparen att få pengarna tillbaka och ändå behålla varan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Jul 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av X00L
Skickar du något innan pengarna kommit in så får man väl skylla sig själv. Det är ett så otroligt enkelt knep som en hel del personer kör med, att man sagt att man betalat in fast man inte har det.

Men, i mitt fall som jag lyckast göra.. ger det något att äns polis anmäla saken? Vad kan polisen göra?

Mvh Tom

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av X00L
Skyddar inte mot tegelsten i paketet, försändelsen måste skickas med ett dyrt alternativ som går att spåra. Ofta lätt för köparen att få pengarna tillbaka och ändå behålla varan.

Vad snackar du om??? Klart det skyddar mot tegelsten. Du godkänner ju inte transaktionen förän du inspekterat varan.

Det mesta man köper skickar man ju ändå med postpaket (går att spåra) köper du en liten sak så kostar det 50kr extra att skicka brevet som rek.

Dator: 6700K@4800MHz - Sabertooth Z170 - 32GB Crucial - 2x120GB SSD @ RAID0 + 4TB - GTX 970 - Allt vattenkylt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
norrköping
Registrerad
Apr 2004

jo men du kan ta imot varan och sen välja:

Varan var ej godkänd, jag vill ha pengarna tillbaka.

då vill Internetgiro ha ett kolli nr på att du skickat tillbaka varan, och när dom får det så skickar dom tillbaka pengarna till dig.

vilket betyder att du kan neka varan och sen skicka 3 tegelstenar till han som sålde varan till dig.

sen står ord mot ord

Niklas
Lekpark

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2005

Det är därför sånna där system aldrig är säkra. Finns köpare som sätter i system att kräva tillbaka pengarna om säljaren skickar med tex brevpost som inte går att spåra. Finns säkert oseriösa säljare som skickar tegelstenar för den delen också Lite svårt att bevisa vad man egentligen fick i paketet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hovmantorp
Registrerad
Jun 2004

Re: Blocket?!?!!?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tom Brännström
Efter min förra tråd vill jag nu få allt klart! Dela gärna med er av egna erfarenheter också..!

Scenarion...

Du köper något på blocket och förskotts betalar... Vilka rättigheter har du? , Om du blir blåst vad ska man göra? / Vad kan man göra ?

Om du skickar något i förskott... Vilka rättigheter har du? , Om du blir blåst vad ska man göra? / Vad kan man göra ?

Om någon säger att han betalt in och du tror det, inga pengar dyker upp.. Vilka rättigheter har du? , Om du blir blåst vad ska man göra? / Vad kan man göra ?

Du förskotts betalar och väntar och väntar, säljaren påstår att han skickat "brevet" eftersom det saknar kolli id så kan vi inte spåra det.. Vilka rättigheter har du? , Om du blir blåst vad ska man göra? / Vad kan man göra ?

Tänkte att dessa frågor lätt dyker upp när man handlar.. Vilka rättigheter har man?

Möjligt att du kan ta hjälp av kronofogdemyndigheten för att driva in dina pengar men prata med en konsumentrådgivare i din kommun innan du gör något.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bangkok
Registrerad
Okt 2002

Ösnkar att jag läste det har tidigare :/ tror jag blivit lurad 90% säker iaf

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2005

Sånt är livet

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bangkok
Registrerad
Okt 2002

Jo, sånt är livet om jag nu är lurad :/, ska göra allt för att få tag på han om så är fallet.