Adressboken i Outlook Express

Permalänk
Medlem

Adressboken i Outlook Express

Jag håller på och hjälper min farfar med hans datorer.

Jag vill kopiera adressboken i Outlook Express, men det går bara att exportera till en semikolonavgränsad fil, och den bli inte rätt när man importerar den på den andra datorn. Varken i Outlook Express eller Microsoft Outlook.

Finns adressboken som en fil eller nåt på hårddisken som man kan kopiera och lägga in i nån mapp på den andra datorn?

Eller är det nån som vet hur man ska göra för att kunna exportera till en WAB-fil????

/Mikael

Permalänk
Medlem

Min ligger i denna mapp:

C:\Documents and Settings\Håkan\Application Data\Microsoft\Address Book

Om du inte ser vissa mappar så är de dolda. Gå på Verktyg -> Mappalternativ -> Fliken 'Visning' -> Bocka i 'Visa dolda filer och mappar'.

Permalänk
Medlem

Jo, den brukar ligga där.

Men..

1: det är windows 98
adressboken ligger i [ C:\Windows\Application Data\Microsoft\Address Book ]

2: Den adressboken innehåller 1 namn. ???

Och alternativet "Exportera adressboken" till nåt annat än semikolonavgränsad fil finns inte.

Frågan kvarstår:

Hur ska jag få över de ca 100 mailadresserna till den andra datorn??

Permalänk
Medlem

sök på *.wab i datorn och kolla - man kan flytta på filerna i Outlook Express

eller har han ett hotmail-konto ?
(ser ut som dubbla uppsättningar med mappar i OE)

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gnagert
Jo, den brukar ligga där.

Men..

1: det är windows 98
adressboken ligger i [ C:\Windows\Application Data\Microsoft\Address Book ]

2: Den adressboken innehåller 1 namn. ???

Och alternativet "Exportera adressboken" till nåt annat än semikolonavgränsad fil finns inte.

Frågan kvarstår:

Hur ska jag få över de ca 100 mailadresserna till den andra datorn??

Den ligger inte där, utan under en 'Identities'-mapp. Det kan vara "C:\Windows\Identities\..." eller "C:\Windows\Application Data\Microsoft\Identities\"

Sök efter '*.wab' med Windows Sök (glöm inte att välja att du vill söka i dolda mappar osv...)

Permalänk
Medlem

Grejen är den att det bara finns 1 Wab fil på hela hårddisken.
Och, Ja, jag har även klickat i att den ska söka i dolda och system-filer.

Jag har även testat att kopiera dem filerna som ligger i [ c:\windows\application data\identities\*massa siffror*\microsoft\outlook express ]
Men det är bara mailen som ligger i mapparna som då följer med.

Han har konto på Telia.com, så det är ett vanligt pop3 konto.

Jag har även testat att söka på några namn som finns med i den adressboken som jag vill kopiera genom att söka på "filer som innehåller texten: ".
Men det finns bara den filen som jag gjort: Semikolonavgränsad.

Jag har nu även testat att exportera till alla möjliga olika filer som finns att välja på i Microsoft Outlook, men vad jag än testar så får jag inte med e-mail adresserna.
Namnen följer med, men inte en enda e-adress.
Jag har tom kryssat i alla alternativ som finns att välja på när man ska välja vilken information som man vill exportera.

Nån som har nåt mer tips?

Jag ska egentligen lämna tillbaka datorerna idag, men jag får väl hoppas att jag kan ha kvar dem ett tag till..

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Grejen är den att det bara finns 1 Wab fil på hela hårddisken.
Och, Ja, jag har även klickat i att den ska söka i dolda och system-filer.

Jag har även testat att kopiera dem filerna som ligger i [ c:\windows\application data\identities\*massa siffror*\microsoft\outlook express ]
Men det är bara mailen som ligger i mapparna som då följer med.

Han har konto på Telia.com, så det är ett vanligt pop3 konto.

Jag har även testat att söka på några namn som finns med i den adressboken som jag vill kopiera genom att söka på "filer som innehåller texten: ".
Men det finns bara den filen som jag gjort: Semikolonavgränsad.

Jag har nu även testat att exportera till alla möjliga olika filer som finns att välja på i Microsoft Outlook, men vad jag än testar så får jag inte med e-mail adresserna.
Namnen följer med, men inte en enda e-adress.
Jag har tom kryssat i alla alternativ som finns att välja på när man ska välja vilken information som man vill exportera.

Nån som har nåt mer tips?

Jag ska egentligen lämna tillbaka datorerna idag, men jag får väl hoppas att jag kan ha kvar dem ett tag till..

Öppna Adressboken från OE, för då finns alla namn med eller? Välj isf Hjälpmenyn | 'Om' så ser du var den ligger på disken (iaf under Win XP). Tänk på att Adressboken kan innehålla flera identiteter...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
Öppna Adressboken från OE, för då finns alla namn med eller? Välj isf Hjälpmenyn | 'Om' så ser du var den ligger på disken (iaf under Win XP). Tänk på att Adressboken kan innehålla flera identiteter...

Det står bara:
Adressbok
6.00.2800.1409

(c) Microsoft Corporation. Med ensamrätt.

Men, ja, alla namn finns med där.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Det står bara:
Adressbok
6.00.2800.1409

(c) Microsoft Corporation. Med ensamrätt.

Men, ja, alla namn finns med där.

Öppna den adressboken du vet fysiskt var den ligger och dra över alla namnen till den.

Permalänk

Jag brukar köra exportera som semikolonavgränsad och sedan när jag ska importera så väljer jag Importera\Annan adressbok... inte Adressbok... och väljer den semikolonavgränsade filen som jag sparat.
Har aldrig dykt på några problem när jag gjort det

Permalänk
Medlem

Kan börja med att säga att jag inte fick det att fungera.
På nåt lätt sätt iaf.

Jag lyckades få över informationen till Outlook Express.
Men det gick inte att få över det till Microsoft Outlook.

Det slutade med att jag fick öppna adressboken i Express och dra över alla kontakter till kontaktlistan i outlook.
Men jag fick över alla kontakter iaf.

Om det är nån som vet nåt lättare sätt så får ni gärna skriva det här om det är nån annan, eller kanske jag igen som behöver informationen!

Tack annars för er hjälp!

/Mikael