Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Inaktiv

p180 fråga.

bort

Permalänk
Medlem

den är inte ljuddämpad så att det syns som du kan se om du kollar på en spec på chassit. den är inbakad i chassi sidan. "Sidopanelerna är tillverkade i tre lager, aluminium-plast-aluminium, det ger bra ljuddämpning." - gtek

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1920&session=bdf3ed...

Visa signatur

Följer nu: Lost, The o.c, Family guy, American dad, That 70's show, Enturage, The war at home och Joey

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av i am
den är inte ljuddämpad så att det syns som du kan se om du kollar på en spec på chassit. den är inbakad i chassi sidan. "Sidopanelerna är tillverkade i tre lager, aluminium-plast-aluminium, det ger bra ljuddämpning." - gtek

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1920&session=bdf3ed...

Okej, det var ju inte så roligt.. får kanske bli stacker istället då..

Permalänk
Medlem

Jag hänger inte med varför du vill ta bort dämpningen? De är inte så att den syns eller tar plats... bara "alu-dämp-alu" så man ser de inte...

Ser inte en enda nackdel med den utformingen.. alla BORDE vara gjorda på det viset i min värld.

Permalänk
Medlem

X290v: dummare person får man ju leta efter

Visa signatur

Stationär: Mob: ASUS PRIME Z690-P D4 > CPU: i7 12700K 3.6 GHz > Minne: Corsair 32GB DDR4 3600Mhz > GPU: Asus GTX 3060 TI STRIX OC > PSU: Corsair RM1000x > HDD: 2x Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk

Har ett Antec P180, köpte det PGA sin ljuddämpning. Så varför skulle man vilja ta bort Antecs bästa egenskap?

Visa signatur

Dell XPS m1710 | 2.33GHz Core 2 Duo "4MB" | 2GB 667MHz | go7900GTX | 100GB 7200RPM |

Permalänk

Gör det ens nån skillnad utan att vara allt för partiska, vet hur folk är här. Dom som har just en sak, pratar i princip jämt väl om det.
Men dock har ju dell ifs plast o metall burkar o dom är snuskigt tysta.

Visa signatur

Intel Quadcore Q6600 @ 3,2Ghz, Corsair 4Gb Dominator PC8500, 150Gb Raptor, Sapphire HD4890 600w Seasonic Matrox Tripplehead2Go och 3st 23,6" (5040x1050) Acer 5ms LCD skärmar

Permalänk
Inaktiv

Tack för komplimangerna. Jag vill helst inte betala för ljuddämpning, jag vill inte ha det, i det här fallet var det av tempraturskäl, då dämpkuddar osv ofta brukar höja tempraturen i lådan, och då köper jag hellre ett chassi som inte har någon ljäddämpning alls, såsom Coolermaster Stacker.

Spydiga kommentarer kan tas via PM.

Permalänk
Medlem

Temperaturhöjningen är minimal med dämpade chassin såvida du har någon form av chassiventilation. Dvs fläkt i nätagg och/eller chassifläkt. P180 är ett chassi med egenskaper som gör att du kan få det väldigt svalt och/eller väldigt tyst.

Permalänk
Medlem

ehh antecs P180 är ju gjort för att det ska vara svalt och tyst ...

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem

X290v: Varför köpa ett p180 när du vet att det är ljuddämpat o du inte vill ha ljuddämpning pgr av det blir varmt..varför inte köper du inte ett chassi som inte ha nån ljuddämpning

Visa signatur

Stationär: Mob: ASUS PRIME Z690-P D4 > CPU: i7 12700K 3.6 GHz > Minne: Corsair 32GB DDR4 3600Mhz > GPU: Asus GTX 3060 TI STRIX OC > PSU: Corsair RM1000x > HDD: 2x Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av e@s
X290v: dummare person får man ju leta efter

Citat:

Ursprungligen inskrivet av e@s
X290v: Varför köpa ett p180 när du vet att det är ljuddämpat o du inte vill ha ljuddämpning pgr av det blir varmt..varför inte köper du inte ett chassi som inte ha nån ljuddämpning

Och det var X290v som var dum? Hmm...

Ljuddämpningen i P180 gör knappast att temperaturen höjs i lådan. Det är en myyycket minimal mängd värme som tar sig ut ur ett chassi genom stål-dörrarna på sidorna. Om det ö.h.t gör det alls. Så köp du ett P180, det är asbra!

Visa signatur

In Flames we trust

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Unforgiven
Och det var X290v som var dum? Hmm...

Ljuddämpningen i P180 gör knappast att temperaturen höjs i lådan. Det är en myyycket minimal mängd värme som tar sig ut ur ett chassi genom stål-dörrarna på sidorna. Om det ö.h.t gör det alls. Så köp du ett P180, det är asbra!

va väl inte ja som sa prg av värmeskäl, står där att han tyckte de

X290v Tack för komplimangerna. Jag vill helst inte betala för ljuddämpning, jag vill inte ha det, i det här fallet var det av tempraturskäl, då dämpkuddar osv ofta brukar höja tempraturen i lådan, och då köper jag hellre ett chassi som inte har någon ljäddämpning alls, såsom Coolermaster Stacker.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Humm. Jag har fått uppfattningen att p180 inte på något vis är varmare bara för att det är ljud dämpat. Antec anv inte dämp mattor i lådan som vissa andra lädor. Som redan nämmt i denna tråd så har man gjort sidorna av tre lager för att ta bort resonans.
Det är skillnad än att ha dämpmattor som kan höja temp i lådan. Viktigt med att man har bra ventilation.

Permalänk

Jag satt med ett TT tsunami innan och där är som alla vet ingen ljuddämpning. Skaffadem ig ett Antec P180 och som ni diskuterar är där ljuddämpning. Men mina temperaturer sjönk på alla diverse delar. Så att tro ljudämpningen höjer tempen kan du glömma.

Visa signatur

Dell XPS m1710 | 2.33GHz Core 2 Duo "4MB" | 2GB 667MHz | go7900GTX | 100GB 7200RPM |

Permalänk
Medlem

men p180 har många andra bra egenskaper förutom ljuddämpningen.
tex. detn smarta lösningen med nätagget nere och ett tak över, 2 hdd rack och gummibussningar till istort sett allt.

rekomenderar det starkt

Visa signatur

Följer nu: Lost, The o.c, Family guy, American dad, That 70's show, Enturage, The war at home och Joey

Permalänk
Medlem

Att ljuddämpning i sig skulle höja värmen i något chassi överhuvudtaget är ju fel. Värmen som leds ut från luften i chassit via chassiväggen är ju försumbar. Däremot kan ljuddämpning hindra luftflödet och på så vis sänka temperaturen, men detta är absolut inget som förekommer i P180, eftersom det inte är ljuddämpning i vanlig bemärkelse (dämpmatter el. likn.), utan bara ett extra lager plast i aluminiumpanelen.

Permalänk
Inaktiv

Jag visste inte (och frågade) vad det var för dämpning. Dämpkuddar osv brukar ju göra burkarna varmare, och jag betalar helst inte för ljuddämpning, utan helre för andra delar eftersom ljuddämpning inte är det minsta viktigt för mig.

Sen så går ju fläktarna långsammare och allt sånt, kanske inte så jobbigt att åtgärda men jag vill egentligen inte betala för ljuddämpning som sagt.

Permalänk
Medlem

men asså ska man ha ett p180 så är det bara för ljudet.. visserligen är de ju jäkla snyggt med men huvudsakligen för att den e tyst.. denna formen av ljudämpning höjer inte tempen något i princip jämfört med en vanlig plåtdörr... eftersom det är en plastdörr men en in och utsida i aluminium så suger inte den åt sig värme som om man skulle haft dämpande isoleringsmattor på sidorna som drar åt sig värme mycket mera.. eftersom du verkar vilja ha en sval dator så e ju p180 perfa för dig för hdd o nätagg ligger i en separat kammare längst ner som är avskärmad från resten o så sitter de en stor 120x120x40 fläkt där som skapar en vindtunnel.. sedan sitter det 2 st vanliga 120 fläktar i den andra delen av chassit o plats för en 3e som gör att du kan få de mycket svalt där. alla fläktarna har en inbyggd liten hastighetsregulator.

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryderman
men asså ska man ha ett p180 så är det bara för ljudet.. visserligen är de ju jäkla snyggt med men huvudsakligen för att den e tyst.. denna formen av ljudämpning höjer inte tempen något i princip jämfört med en vanlig plåtdörr... eftersom det är en plastdörr men en in och utsida i aluminium så suger inte den åt sig värme som om man skulle haft dämpande isoleringsmattor på sidorna som drar åt sig värme mycket mera.. eftersom du verkar vilja ha en sval dator så e ju p180 perfa för dig för hdd o nätagg ligger i en separat kammare längst ner som är avskärmad från resten o så sitter de en stor 120x120x40 fläkt där som skapar en vindtunnel.. sedan sitter det 2 st vanliga 120 fläktar i den andra delen av chassit o plats för en 3e som gör att du kan få de mycket svalt där. alla fläktarna har en inbyggd liten hastighetsregulator.

den som sitter där nere är riktad så att den tar luft från hdd "rummet" och skickar luften förbi nätagget och ut.

jag ska ta bort mellanväggen där nere och fläkten sen sätta en standard 120 framför hdd racket som tar frisk luft från utsidan och skickar igenom, då får hdd'arna bättre kylning och det blir mer som en vindtunnel. såg att det var en i en bygglogga som hade gjort det.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Har inte p180 små rack också?

Permalänk
Citat:

.... såg att det var en i en bygglogga som hade gjort det.

Har du nån länk till den loggen?

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [KIL]FarmoR
Har du nån länk till den loggen?

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=50666...
Hade inget för mig så jag skickar länken till den... men det är väldigt knepigt att få in en 120mm-fläkt längst fram, får nog borra ur lite nitar och sedan nita fast den inre ramen efter man har tryckt in fläkten...

Visa signatur

"Main" R6C-TG | RM750x | 9900k | Aorus Master | 32GB | RTX 4070 | EVO 970 | W10 Pro | MAG341CQ
"Retired" P182 | HX520 | Q6600 | IP35 Pro | 8GB | 7950 3GB | X-Fi | Intel 335 | W10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

men p180 har många andra bra egenskaper förutom ljuddämpningen.
tex. detn smarta lösningen med nätagget nere och ett tak över, 2 hdd rack och gummibussningar till istort sett allt.

rekomenderar det starkt

Vad är smart med nätagg nere?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av X290v
Jag visste inte (och frågade) vad det var för dämpning. Dämpkuddar osv brukar ju göra burkarna varmare, och jag betalar helst inte för ljuddämpning, utan helre för andra delar eftersom ljuddämpning inte är det minsta viktigt för mig.

Sen så går ju fläktarna långsammare och allt sånt, kanske inte så jobbigt att åtgärda men jag vill egentligen inte betala för ljuddämpning som sagt.

Jag förstår inte hur du tänker. Du vill inte betala för ljuddämpning, så därför frågar du vad det är för ljuddämpning i P180? Tror du att du får chassit billigare om du plockar bort ljuddämpningen (förutsatt att det hade gått, vilket det inte gör)? Vidare så har det gång på gång upprepats att dämpningen i P180 inte har någon som helst effekt på temperaturen, så jag förstår inte varför du hakar upp dig på det. Och fläktarna går inte långsammare i det chassit än i något annat, var har du fått det ifrån?

Edit: För att definitivt räta ut frågetecknen om ljuddämpningen har du här en bild på insidan av en sidodörr från P180, inklusive ljuddämpning.

Permalänk
Medlem
Citat:

den som sitter där nere är riktad så att den tar luft från hdd "rummet" och skickar luften förbi nätagget och ut.

jag ska ta bort mellanväggen där nere och fläkten sen sätta en standard 120 framför hdd racket som tar frisk luft från utsidan och skickar igenom, då får hdd'arna bättre kylning och det blir mer som en vindtunnel. såg att det var en i en bygglogga som hade gjort det.

Huh? Det ÄR ju en vindtunnel där nere redan, det är ingen mellanvägg där heller, utan en fästplats för fläkten. Luft går in på framsidan framför hårddiskarna, förbi hårddiskarna, förbi nätagget och sen ut där bak. Hårddiskarna får MYCKET bra kylning i P180 kan jag säga. Mina diskar ligger på runt 30 grader, med en 550rpm fläkt där nere.

Fördelen med att ha nätagget isolerat är att det inte påverkas av värmen från CPU (folk som säger att CPU påverkas av värme från nätagget borde nog tänka om lite..). De flesta nätagg är temperaturstyrda och fläkten varvar då upp i onödan. I P180 märks ingen skillnad på idle och full load gällande varvtalet på nätaggsfläkten.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Som jag har förstått det ska du plocka bort plåten som håller fast fläkten i nedre utrymmet för HDD's och nätagg, och istället sätta en fläkt framför hårddiskarna.

Frågan är bara.. varför? Det kommer ha exakt samma effekt. Enda stället fläkten kan ta luft ifrån är förbi hårddiskarna. Möjligen kommer kykeffekten försämras något, då fläktens döda zon (fläktnavet) kommer hamna mitt framför hårddiskarna.

Jaja.. whatever floats...

Permalänk
Medlem

jag tyckte det lät bättre i mitt huvud då den tar frisk luft och skövlar in på hårddiskarna, men som sagt ovan det kan ju bli att luften dör där inne och bara står still sen, men det tror jag inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är inte dött luftflöde där nere. Eftersom det är rätt tätt mellan facken så blir det en väldigt väl fungerande lufttunnel. Jag kan känna luft blåsa ut förbi mitt passiva nätagg, samt känna hur det sugs in framför hårddiskarna. Och detta med en fläkt som knappt flyttar nån luft alls!

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

men vad tror ni om att sätta in en 120 framför och ha kvar den som sitter i mitten?
då borde det bli riktigt bra

Visa signatur