Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Comhem Nere *gbg* ?

Jo är comhem nere för alla i göteborg (eller överallt kanske) ? har försökt att ringa deras kundtjänst men det är lönlöst, sitter nu på modem uppkoppling......inge kul o försöka spela wow då

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Nu är det uppe igen för mig, la av vid runt 21:00.

Edit:2005-10-21 19:00 – – Problem vid tilldelning av IP-adress

Pga tekniska problem kan vissa kunder uppleva problem med att få en IP-adress tilldelad. Våra tekniker arbetar med att hitta en lösning och beräknar att detta ska vara löst senast vid 23:30 ikväll. Vi beklagar olägenheten detta innebär för våra kunder.

Beräknad sluttid: 2005-10-21 23:30

Vad är det egentligen som sker när detta händer?

Visa signatur

[ 3.6GHz EM64T | 2GB DDR2 533MHz | 2x160GB 8MB | 256MB X850XT PE | Audigy2 ZS | 24" TFT | GigaWorks 7.1 | DVD+/-RW DL ]
[ 2.2GHz Northwood | 1 GB RDRAM | GF4 Tit 4600 | 1x80 2x120 1x250 | 19" Trinitron | 18,1" TFT ]
[ Börja om från början... Formatera om på nytt! ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nixus
Nu är det uppe igen för mig, la av vid runt 21:00.

Edit:2005-10-21 19:00 – – Problem vid tilldelning av IP-adress

Pga tekniska problem kan vissa kunder uppleva problem med att få en IP-adress tilldelad. Våra tekniker arbetar med att hitta en lösning och beräknar att detta ska vara löst senast vid 23:30 ikväll. Vi beklagar olägenheten detta innebär för våra kunder.

Beräknad sluttid: 2005-10-21 23:30

Vad är det egentligen som sker när detta händer?

Du frågar en fråga du redan givit svar på

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Medlem

Japp det var nere i natt fick en 192. adress istället för 85. och det gick ner flera gånger

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem

Hm lite skumt. Borde inte va ip problem eftersom mitt modem (Borås) indikerade signalfel under denna period. Matte, du fick en 192 adress i stället för en 83 adress. Detta betyder att du också hade signalfel. Om det enbart hade varit dhcp fel så skulle du ha fått en 169 adress.

Det som det skulle kunna va är att de var tvugna att starta om något "stort" i nätet i samband med att det fixade till dhcp problemet??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Surfarn
Hm lite skumt. Borde inte va ip problem eftersom mitt modem (Borås) indikerade signalfel under denna period. Matte, du fick en 192 adress i stället för en 83 adress. Detta betyder att du också hade signalfel. Om det enbart hade varit dhcp fel så skulle du ha fått en 169 adress.

Det som det skulle kunna va är att de var tvugna att starta om något "stort" i nätet i samband med att det fixade till dhcp problemet??

ok:/

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sAnden
Du frågar en fråga du redan givit svar på

Nej :), Jag vill ha en mer ingående förklaring. Tekniska problem kan ju vara hur mycket som helst.

Visa signatur

[ 3.6GHz EM64T | 2GB DDR2 533MHz | 2x160GB 8MB | 256MB X850XT PE | Audigy2 ZS | 24" TFT | GigaWorks 7.1 | DVD+/-RW DL ]
[ 2.2GHz Northwood | 1 GB RDRAM | GF4 Tit 4600 | 1x80 2x120 1x250 | 19" Trinitron | 18,1" TFT ]
[ Börja om från början... Formatera om på nytt! ]

Permalänk
Medlem

mm, det var nere, man fick inte tilldelad ip adress. fick 169 adress. men det kom igång ganska snabbt igen. Stod begränsad eller ingen anslutning.

Visa signatur

"Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker."

Permalänk
Medlem

Mitt comhem vara nere hela kvällen, när jag la mig kl:2 funkade internet fortfarande inte...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shameee
Mitt comhem vara nere hela kvällen, när jag la mig kl:2 funkade internet fortfarande inte...

Samma här men det funkade när jag vaknade

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk

Och här på andra sidan landet så låg tvutsändningarna från comhem nere typ hela kvällen.

Digitaltv var helt gone och analoga skiten såg ännu värre ut än vad den brukar göra t.o.m (brusigt som fasen).

Permalänk
Medlem

Internet gick ned vid 23 tiden igår kväll och fungerade återigen på morgonen nu idag innan jag åkte till jobbet vid 06.00 idag.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

Permalänk
Medlem

Kan bara säga såhär, Com Hem har börjat göra dom flesta reparationer på nattetid, mellan 01:00-05:00 (planerade avbrott) för att så få kunder som möjligt ska drabbas.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Om comhem har ip-tilldelningsproblem så får man först en 169ip, därefter om man startar om modemet eller det bootar om av sig själv så börjar cable blinka (oftast) och då får man en intern 192ip av modemet.

Vad som orsakade felet är anybodys guess...

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

DHCP-servrarna rasade.. inget märkvärdigt

Dock tycker jag man borde ha en HA / Kluster system till en sån tjänst för så många kunder.

Permalänk
Medlem

Comhem är dåligt. Det är alltid något som är paj.

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB

Permalänk
Medlem

Fick comhem en flashback från den gamla goda tiden? :p..

Ni som haft det länge fattar nog vad jag menar..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av birdman

Där måste jag säga emot, Detta är första gången det gått ner på jäääävligt länge annat än vad man kan säga om min brors bbb uppkoppling

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GiiX
Fick comhem en flashback från den gamla goda tiden? :p..

Ni som haft det länge fattar nog vad jag menar..

Ja, blev lite rädd faktiskt.. första gången på ca 3 år nu som den inte fungerade i 5 timmar. Visste inte riktigt vad jag skulle göra. Vad är nummret till supporten, dem bytte ju telefonnummer X-antal år sedan till nått nytt

Men, men.. fungerade ju när jag kom hem från jobbet på lördag förmiddag. Så ingen skada skedd för min del.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av birdman

Ja de måste ju vara dåliga och alltid ha nått paj, det är därför de är sveriges 3e största bb leverantör med ca 200000 kunder =p

En lev. som fungerar dåligt brukar få mindre kunder men det kanske inte stämmer i detta fall, deras kunder måste vara hypnotiserade på något sätt.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
Ja de måste ju vara dåliga och alltid ha nått paj, det är därför de är sveriges 3e största bb leverantör med ca 200000 kunder =p

En lev. som fungerar dåligt brukar få mindre kunder men det kanske inte stämmer i detta fall, deras kunder måste vara hypnotiserade på något sätt.

*Väntar på att någon galning ska dra paraleller med windows*

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
DHCP-servrarna rasade.. inget märkvärdigt

Dock tycker jag man borde ha en HA / Kluster system till en sån tjänst för så många kunder.

Va? Det är ju inte försvarbart att som isp inte ha kluster på DHCP-tjänsterna.

Permalänk
Medlem

Nu vet varken du eller jag hur deras dhcp-servrar är konfade och vad de kan ha för skydd mot detta problem så vi skall nog ligga lågt tycker jag.

Nån kan ju maila nån högt uppsatt person på comhem och fråga och lägga ut svaret här kanske? Att vända sig till supporten med en sådan fråga vore bara dömt att misslyckas då jag inte tror någon kundsupport i sverige känner till liknande info.

Något skydd finns kanske men är det så säkert att det fungerar hela tiden? Testas det aldrig skarpt så vet man inte om det inte fungerar när det verkligen behövs. Därutöver var det inte nere i hela Sverige enligt info.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Det var "bara" den dåliga sidan av sverige som gick ner. DVS Stockholm och neråt

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
Nån kan ju maila nån högt uppsatt person på comhem och fråga och lägga ut svaret här kanske? Att vända sig till supporten med en sådan fråga vore bara dömt att misslyckas då jag inte tror någon kundsupport i sverige känner till liknande info.

Tro mig. Dom berättar aldrig sånt.

Permalänk
Medlem

bara för mig det var nere nyss oxå?, var nere mellan 11:00 och 11:32

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SunQ
Det var "bara" den dåliga sidan av sverige som gick ner. DVS Stockholm och neråt

Där det bor folk vill säga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lolipop
bara för mig det var nere nyss oxå?, var nere mellan 11:00 och 11:32

Nej, det var nere för mig också vid den tiden.
Såg inget på hemsidan som sa något om problemet.

Permalänk
Medlem

Det felet som var den 21/10 eller när de var som tråden bygger på låg på deras driftinfo och var nått typ av dhcp-fel, dock svårt att se det om internet är nere

Dagens driftstopp var vad jag fick höra liknande de som var den 21/10 men det var nån typ av förbättringsarbete med dhcp-servrarna istället för driftfel.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Idag har det varit fel i hela sverige. Finns med på deras talsvar om man ringer dit.

Visa signatur