Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk

Fråga om Kylpasta

Hejsan, jag har nyligen köpt en Zalman CNPS9500 LED , och kör med Arctic Silver pasta, hade ingen aning om hur mkt man skulle ha när jag installera så jag la dit en klick. Och nu ligger min P4 3.07ghz på ca 55c i load och 48 idle. (Full speed) Det låter lite mkt, undrar om det kan ha och göra med att jag använde för mycket kylpasta?
Tack, Tero

Permalänk
Medlem

mja, det ska ju bara vara ett tunt lager som fyller ut dem väldigt små springorna som finns. Så att det bli bättre kontakt.

Lägg på ungefär 1 till 2 riskorn stor klick, och såklart smeta ut.

(inget Intel-fan) men 55 full load är väl rätt bra temp ändå?

Visa signatur

Ledsen att jag inte kan svara på mer, men överklockning är absolut inte mitt område Vad jag förstår handlar det om att man fäster ett klockbatteri på processorn så går den snabbare, eller hur?

Permalänk

ojdå. jag ska nog ta om fixa MIN processor snart då. Jag la nyligen på ny kylpasta och jag la på rätt mycket så det var nog lite för mycket då, om det bara ska vara ett tunt lager

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Fråga om Kylpasta

Citat:

Ursprungligen inskrivet av limpa1986
Hejsan, jag har nyligen köpt en Zalman CNPS9500 LED , och kör med Arctic Silver pasta, hade ingen aning om hur mkt man skulle ha när jag installera så jag la dit en klick. Och nu ligger min P4 3.07ghz på ca 55c i load och 48 idle. (Full speed) Det låter lite mkt, undrar om det kan ha och göra med att jag använde för mycket kylpasta?
Tack, Tero

Låter som du gjort helt rätt. Temperaturerna låter ok tycker jag, med tanke på din processor.

Alla som fortfarande kör med tunnt lager AS5 på IHS-processorer bör läsa instruktionerna en gång till.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

har ungefär samma processor och kör med en AC Freezer 7 kylare, använder AS5, ligger på runt 36 grader.. har ett ganska så tunt lager..

Visa signatur

MBP 13" i5 2011

Permalänk
Medlem

hell noo att 55 fullload är bra jag ligger på 44 men luftkylnig med min prescott 650.. toppen.. tycker jag själv idle 35.. ok ok..

jag kör med thermaltakes beetle den rekomenderar jag stort!!!

Permalänk

Tackar vänligast för alla snabba svar!

Ja, en sänking med 20c från min gamla fläkt blev det åtminstonde. Så jag kanske inte ska klaga Men när jag surfar runt här på forumen hör jag folk som har liknande processorer och liggar på 40c Full load, så jag trodde det skulle bli en större förändring. Men lite mkt pasta använde jag nog ändå Men men, det får sitta tills det börjar visa sig vara ett problem!

Tack ska ni ha, och tack för en toppen sida med sveriges bästa forum!

Permalänk
Medlem

Re: Re: Fråga om Kylpasta

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Låter som du gjort helt rätt. Temperaturerna låter ok tycker jag, med tanke på din processor.

Alla som fortfarande kör med tunnt lager AS5 på IHS-processorer bör läsa instruktionerna en gång till.

Du menar det om att man ska klutta dit lite pasta och macka dit kylaren utan att sprida ut pastan först?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Fråga om Kylpasta

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
Du menar det om att man ska klutta dit lite pasta och macka dit kylaren utan att sprida ut pastan först?

http://www.arcticsilver.com/arctic_silver_instructions_big2.h...

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Fråga om Kylpasta

Citat:

Jo, det var det där jag menade. Jag tänkte om kanske Victonik satt på någon hemlig info.

Permalänk
Avstängd

Ska man ha kylpasta på BÅDE kylfläns och processor?

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Re: Re: Re: Fråga om Kylpasta

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
Jo, det var det där jag menade. Jag tänkte om kanske Victonik satt på någon hemlig info.

Om du läser instruktionerna som mezzo_ länkar till så säger de som jag klick i mitten.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maez

Om man gör det rätt med luddfri trasa enligt instruktionerna så skadar det inte. Men det är lite overkill imho.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maez

De är lite kryptiska på sin instruktionssida men om du läser lite noggrannare så står det att kylpastan på kylflänsen är i första hand till för de lättflytande silverpastorna, AS2 och AS3.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Fråga om Kylpasta

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Om du läser instruktionerna som mezzo_ länkar till så säger de som jag klick i mitten.

Jo. Men som jag sa.. det visste jag.

Permalänk
Medlem

Men kan ni aldrig sluta skriva trådar om cpu temperaturer DET HAR INGEN PRESTANDA MÄSSIG FUNKTION VAD CPU:N LIGGER PÅ

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 9++
Men kan ni aldrig sluta skriva trådar om cpu temperaturer DET HAR INGEN PRESTANDA MÄSSIG FUNKTION VAD CPU:N LIGGER PÅ

Just när man pratar P4 har det i vissa fall en enorm mening, med tanke på att den börjar throttla ifall den blir för varm. Helt naturligt att man vill veta ifall ens temperaturer låter normala.

Hela detta delforum handlar delvis om kylning och temperaturer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja det gör det men det står massor med trådar om exakt samma problem.