Hur läskigt är Silent Hill serien?

Permalänk
Medlem

Hur läskigt är Silent Hill serien?

Skulle gärna vilja veta, själv tycker jag att trean är värst och för mig så är det svårt att spela mer än 30 minuter, då jag har helt mörkt i mitt rum och rätt så högt ljud i hörlurarna.

Visa signatur

skönhet förfaller med åren men en vacker personlighet består hela livet..
Mer CO-OP åt folket.

Permalänk
Medlem

lol...
Har lirat alla SH spelen och kommit fram till följande.
De suger nått katastrofalt. Begransat synfält och cirkus-missfoster till monster är inte läskigt. Och att hur länge som helst springa runt och "nästan" bli rädd för något är som att kolla på komedi och "nästan" tycka det är kul...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Jag har endast spelat SH4 på xbox och måste säga att det var en riktigt härlig story. Men så blev jag fruktansvärt förbannad när jag fick veta att det fanns 4 slut.

Visa signatur

Sys 1 AMD Phenom II x4 965 BE @ 4.1 Ghz | Asus M4A89GTD PRO | XFX Radeon HD 6870 x 2 Crossfire | Corsair XMS3 8 GB | Intel 520 SSD 120GB | Fractal Design R2 Titanium | Logitech X-530 5.1
Sys 2 Intel Quad Core Q8300 @ 3,1 Ghz | ASUS P5QL PRO | Gainward 275 GTX | Corsair Dominator CM2X 8500 4GB | WD Raptor 150 GB |

Permalänk
Sötast

Skum poll inga direkt bra svar

Silent Hill 2 är ett av dom bästa spelen jag vet, trean är värdelös enligt mig... inget jämfört med 2an...

Dom andra har jag inte provat.

Permalänk

1:an tog fan knäcken på mej.
när jag var klar med spelet så var man helt utmattad.
visst,det var väl "läskigt",men det var inte det som tog knäcken på mej,utan det var den psykiska handlingen i spelet.
spelade om spelet igen och fick ett anorlunda slut på spelet,blev nästan mer slut i huvet den gången...efter det så spelade jag inte spelet igen.....visst spelet är väldigt väldigt bra,men man orkade inte med kände man,man blev allt för utmattad=/

2:an var inte samma sak som 1:an,visst samma stuk och lika läskigt,men det var inte lika "psykiskt utmattande" som 1:an.
mycket bra spel förövrigt.

3:an gillade jag inte alls,var väl samma miljöer som dom gammla silent hill spelen,men jag gillade det inte.

4.an har jag ej testat och tänker nog inte göra det heller.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mangemani
1:an tog fan knäcken på mej.
när jag var klar med spelet så var man helt utmattad.
visst,det var väl "läskigt",men det var inte det som tog knäcken på mej,utan det var den psykiska handlingen i spelet.
spelade om spelet igen och fick ett anorlunda slut på spelet,blev nästan mer slut i huvet den gången...efter det så spelade jag inte spelet igen.....visst spelet är väldigt väldigt bra,men man orkade inte med kände man,man blev allt för utmattad=/

Spelet bygger ju på psykisk terror i både ljud och bild

Permalänk
Medlem

Tja SH är en av de bättre skräck spelen som har gjorts, om inte de absolut bästa.

Själv så föredrar jag SH3 här långt över alla andra finns väldigt många trevliga överaskningar i det specielt rummet i sjukhuset

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem

Re: Hur läskigt är Silent Hill serien?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sweman2k
Skulle gärna vilja veta, själv tycker jag att trean är värst och för mig så är det svårt att spela mer än 30 minuter, då jag har helt mörkt i mitt rum och rätt så högt ljud i hörlurarna.

Tycker att SH är väldigt läskigt. Jag fixar inte detta med alla skumma ljud som är överallt. Jag la ner spelet för det var för obehagligt Tror det var 2:an om jag minns rätt.

Visa signatur

http://wurmonline.com - Live your life like you want it.

Permalänk
Medlem

Visst! man kan ju diskutera om det är skräck eller inte, jag tycker miljöerna samt ljudet gör spelet läskigt i min mening, kanske inte är sån där DOOM horror, dvs monster som hoppar fram från ett hörn.

Visa signatur

skönhet förfaller med åren men en vacker personlighet består hela livet..
Mer CO-OP åt folket.

Permalänk

Har bara spelat 2:an.
Man blir psykiskt utmattad av spelet om man tillåter det.
Mitt ex klarade inte av det. Hon kom fram till konhuvudena sen började hon nästan gråta. Hon kom en bit till sen. 5 min åt gången.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Jo, det är läskigt.
Men det är ju det som är meningen, så om man inte klarar av att spela såna spel så ska man väl ge fan i det
Själv älskar jag serien, och jag förstår inte varför alla trackar ner på 3:an som var så förbannat bra.

2:an är också bra, men jag diggar 3:an mer. Har spelat alla.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
lol...
De suger nått katastrofalt. Begransat synfält och cirkus-missfoster till monster är inte läskigt. Och att hur länge som helst springa runt och "nästan" bli rädd för något är som att kolla på komedi och "nästan" tycka det är kul...

Måste hålla med, oerhört irriterande och löjligt att springa omkring med en ficklampa hela tiden. Absolut inget kvalitets-"horrorspel" Ta till exempel radion som brusar när en "fladdermus" närmar sig i SH1, vet inte om jag ska skratta, eller skratta ännu mer !!!

Visa signatur

AMD 3200+, 1024mb Ram, Sapphire Radeon 9800 PRO Atlantis, Arctic Cooling Copper Silent 2TC, Logitech Z-2200 2.1 THX

Permalänk
Medlem

Jag klarar aldrig av att spela mer än 30min-1h åt gången och jag har inte orkat spelat igenom något av spelen mer än 1 gång. Bättre skräck går altså inte att hitta

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rekan_83
Måste hålla med, oerhört irriterande och löjligt att springa omkring med en ficklampa hela tiden. Absolut inget kvalitets-"horrorspel" Ta till exempel radion som brusar när en "fladdermus" närmar sig i SH1, vet inte om jag ska skratta, eller skratta ännu mer !!!

hehe.. ni som inte tycker silent hill är skrämmande kan jag inte förstå faktist.. Har spelat igenom Cold fear nu och jag tycker inte alls det har samma klass som SH serien. Riktigt B story och taskiga animationer..

Permalänk
Medlem

Hur läskig är Silent Hill serien?
Rätt svar: Läskigast.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Netjamo
hehe.. ni som inte tycker silent hill är skrämmande kan jag inte förstå faktist.. Har spelat igenom Cold fear nu och jag tycker inte alls det har samma klass som SH serien. Riktigt B story och taskiga animationer..

Det är rätt enkelt faktiskt.
Hela SH är byggt på att man skall frukta det okända och udda. Jag blir inte rädd bara för att jag inte ser längre än 2 meter framför mig. Speciellt inte när den där gheiiga radion knastrar (som lyckligtvis går att stänga av, hjälper lite gran iallafall). Jag kommer ihåg en bit i början av 2:an (tror jag det var) när man gick runt med en planka som vapen i staden... visst såg man monster, men så fort man han se dem sprang de iväg utanför ljuset igen... Läskigt hade vart om de smygit sig runt och hoppat på en bakifrån, men det gjorde de inte heller... Kändes som att man var tvunget att springa och leta efter någonting att slåss mot...

SH skall ju vara sån där psykisk skräck, att stämmningen skall vara läskig. RE t.ex. bygger mer på att skrämmas med hjälp av överraskningar. Jag blir dock mer rädd av att veta att det är någonting där, och att behöva vara på spänn för att det kan hoppa på mig än att som i SH springa runt och veta att det "kanske" är någonting i närheten, om man har tur...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

:Text:

mm vet att du är en sådan som inte blir rädd för psykisk skräck belga..
Enda gången jag blivit riktigt rädd för hoppa till skräck var när jag spelade RE2.. Mr X tror jag han hette, som kom fram i helt oväntade situationer och skrämde skiten ur mig och min polare när vi satt o spelade mitt i natten..
Man fick lite panik när man inte kunde skjuta ihäl honom heller..
ahh det var goda tider det.

Permalänk

resident evil är väl som belga säger,att man är på spänn hela tiden för man vet innerst inne att om man tar några steg till så hoppar det fram nånting som får en själv att hoppa till,på den delen är väl resident evil mycket bättre(ett gott exempel är ju när dessa hundar och fåglar krashar in genom fönstren när man minst anar det samt att tok hög skräckmusik börjar spelas vid det tillfället).

silent hill är väl mer av det där obehagliga,alltså den där psykiskt påfrestande skräcken,den där mer "råa" stämningen eller vad man nu ska kalla det för...dunkla,tragiska,mörka och obehagliga miljöer..det är väl silent hill i ett nötskal det.

TÄNK om det skulle komma ut ett spel som kombinerar dessa 2 spel serier,alltså den där "hoppa till" skräcken och den där "psykiska" skräcken samt att det är likadant uppbyggt som dessa 2 spel serier,hua hua...vilket kanon lir det skulle bli....men det lär man väl aldrig få uppleva=/

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mangemani
resident evil är väl som belga säger,att man är på spänn hela tiden för man vet innerst inne att om man tar några steg till så hoppar det fram nånting som får en själv att hoppa till,på den delen är väl resident evil mycket bättre(ett gott exempel är ju när dessa hundar och fåglar krashar in genom fönstren när man minst anar det samt att tok hög skräckmusik börjar spelas vid det tillfället).

silent hill är väl mer av det där obehagliga,alltså den där psykiskt påfrestande skräcken,den där mer "råa" stämningen eller vad man nu ska kalla det för...dunkla,tragiska,mörka och obehagliga miljöer..det är väl silent hill i ett nötskal det.

TÄNK om det skulle komma ut ett spel som kombinerar dessa 2 spel serier,alltså den där "hoppa till" skräcken och den där "psykiska" skräcken samt att det är likadant uppbyggt som dessa 2 spel serier,hua hua...vilket kanon lir det skulle bli....men det lär man väl aldrig få uppleva=/

Det bästa med RE1 är att jag fortfarande hoppar till av de där hundarna som hoppar in... och nu har jag ändå spelat igenom spelet säkert en 10 gånger totalt...

Fast skönt vore som du säger en mix. Typ SH med sitt begränsade synfällt och monster som körde det där explosiva sättet från RE.. vore ju hur läskit som helt om man gick där och trodde man såg nått där framma, a lá SH och sen snabbt blir påhoppad av någonting från sidan elelr bakifrån som bara dyker upp ur mörkret... fast ibland skulle det ju vara SH med, så att de bara snabbt kutar förbi synfältet, så man vet att de är där, bara att du inte gör någonting just då :evil:
Cold Fear tycker jag är läskigare än SH på det sättet, det är lite av en blandning (öven om den inte riktigt håller måttet)... fast det kan ha och göra med min fobi för gammla sunkiga äckliga ryska båtar också... eller bara sunkiga äckliga båtar i allmänhet...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex

Permalänk

Men jag komm på en sak... Det är bara sh4 som har ett namn:
Silent hill 4 The room.........

och ettan var läsigast. 2:an har en bra story. 3:a:Fatta äntligen ettan och fyran var små skumm men djäklit bra

Visa signatur

The silence is a sound too

Permalänk
Medlem

Har inte direkt satt mig in i spelen, har spelat lite hos en bekant men inte mer.
Men av vad man har läst så ska det väl vara dom värsta spel som gjorts.
Spelrecensenter som inte orkat spela ut spelet för dess psykiska nerbrytning.

Citat:

lol...

Hur kommer det sig att du spelat alla 4 spel om du tycker att alla suger? lite onödgt att köpa dom, eller göra sig besväret att låna dom.

Är ju som att man hatar att röka, men röker ändå.

Visa signatur

:: Hell was build for heroes ::

Permalänk
Medlem

Silent Hill-serien är underbar. Alla spelen är riktigt underhållande och välgjorda. Men jag kan inte påstå att jag tycker att dom är särskilt läskiga. Tycker bara att det är så otroligt härlig stämning i dom. Särskilt i tvåan.

Enda skräckserien som jag tycker är läskig är Project Zero. Första gången jag lirade ettan blev jag rejält skrämd. Gång på gång. Det var inte heller bara så att man hoppade till utan det satt i ett tag efter att det man skrämdes av hade försvunnit.

Visa signatur

WS: i5 2500K@4,7GHz| Noctua NH-D14 | Asus Maximus V Gene | Asus HD7850@1450/1050 | 8 GB Corsair XMS 3 | Corsair CX V2 600W | OCZ Agility 3 120GB | Fractal Design R3 | Dell U2412M
Server: AsRock FM2A85X-ITX | AMD A4-6300 | 8GB | Kingston V300 60GB | 12TB HDD | Fractal Design Array R2
HTPC: Sapphire Pure Fusion | 4GB | OCZ Agility 2 40GB | Fractal Design Array R2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vansinne
Har inte direkt satt mig in i spelen, har spelat lite hos en bekant men inte mer.
Men av vad man har läst så ska det väl vara dom värsta spel som gjorts.
Spelrecensenter som inte orkat spela ut spelet för dess psykiska nerbrytning.

Hur kommer det sig att du spelat alla 4 spel om du tycker att alla suger? lite onödgt att köpa dom, eller göra sig besväret att låna dom.

Är ju som att man hatar att röka, men röker ändå.

Brist på saker att göra och lite för mycket pengar?
Köpte visserligen bara 1 och 2 men ändå, har man ignet att göra kan man ju lika gärna sätta sig och hoppas att uppföljaren är bättre än den föregåenda kalkonen (imo)

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex